Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jde zvýšit výkon motoru jen jiným filtrem vzduchu? Test 19 různých řešení překvapí
27.11.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Až překvapivě velké rozdíly ve výkonu motoru znamená použití odlišných řešení přívodu vzduchu do něj. Ta nejvíce účinná jsou vcelku banální.
Existuje celá řada věcí, které ovlivňují výkon motoru a ne všechny najdeme přímo v něm. Jednou z těch nejpodstatnějších je sací trakt. Obvykle začíná otvorem někde v motorovém prostoru a končí vyústěním u sacích ventilů. Může být relativně jednoduchý, ale i velmi komplexní se spoustou kanálů a klapek. Podstatné je, že dobře zkonstruované a vyrobené sání umí motoru výkon i přidat, špatné ho zase udusí a výkon mu sebere.
Součástí sacího traktu bývá vzduchový filtr, jenž chrání motor před nečistotami v nasávaném vzduchu. Pro jejich funkci je důležitá průchodnost, filtr je proto potřeba pravidelně měnit nebo čistit. I sebelépe vymyšlené sání dokáže zanesený filtr „zabít” a způsobit zásadní ztrátu výkonu motoru. Platí také opačný přístup - bez dostatečného množství vzduchu není výkon, pokud jej tedy chcete zvyšovat, musíte omezit restrikce na sání.
Jednou z variant je nahrazení originálního filtru jiným při zachování sériového airboxu, jiné spočívají v úplném odstranění airboxu a nahrazení odlišným tvarem s novým napojením. Zásadní vliv vzduchového filtru na fungování motorové soustavy je jedním z důvodů, proč se úpravci touto cestou často vydávají a ti méně zkušení si vyberou jeden z mnoha tvarů, materiálu a velikosti a svépomoci vytvoří parodii na vylepšené sání. Myslí si, že stačí pustit do motoru více vzduchu a mají hned několik koní k dobru.
V diskusích týkajících se úprav motorů se toto téma objevuje velice často a publikum často rozděluje na tábory příznivců alternativních filtrů a jejich odpůrce. Dnes se budeme snažit vnést do složité problematiky maximum faktů, aby se debata posunula dále od teoretizování nad neověřenými informacemi.
Tím se dostáváme k dnešnímu videu ze série Engine Masters kolegů z Motor Trendu. To říká, že zkoumá filtry a je to pravda, s ohledem na jejich rozličnou konstrukci ale nejde vždy pouze o samotný způsob filtrace. Ta sama klade vzduchu velký odpor, současně do hry ale vstupuje i to, jak je uspořádána nosná konstrukce filtru. Na videu uvidíte celou řadu tvarů a velikostí filtračních nástavců určených pro různý způsob instalace do motorového prostoru - filtry to jsou, nahrazují ale celý originální airbox.
Na motoru od Chevroletu se postupně objeví 19 různých filtrů odlišných tvarů, materiálů, velikostí a značek a výsledky jsou překvapivé. Za referenční byl vzat stav bez jakéhokoli filtru, tedy prostě a jednoduše otevřené sání. S tím motoru dosáhl výkon 561 kW (763 koní).
Většina filtrů motoru výkon oproti tomuto stavu sebere, což lze chápat, pozoruhodné jsou rozdíly mezi nimi. Nejhorší filtr mu sebral 147 koní, druhý nejhorší 97, třetí 73, čtvrtý 72, pátý 54, šestý nejhorší připravil motor o 34 koní. Tyto a další výsledky najdete v přiložených tabulkách i s tím, o jaké filtry se jedná. A takto postupně dojdete až k nejlepším výsledkům, kde najdeme i lepší cesty než ono „referenční nic”. To znamená, že existují i řešení vstupu vzduchu do motoru, které mu výkonu dokonce přidávají. Ani jedno ale v praxi příliš použitelné není, neboť pořád znamená nulovou filtraci vzduchu.
Nejlepší trojka testovaných řešení niceméně začíná na úbytku necelého 1 koně u jednoho z testovaných filtrů od firmy K&N, což je nepochybně výtečný výsledek. Druhé nejlepší je největším překvapením. Tento „filtr” byl totiž zkusmo udělán ze salátové mísy, která motoru přidala 3 koně. Vítězem se pak stal prázdný přívod vzduchu bez jakéhokoliv filtru, který přidal 6 koní. Což může být pro někoho také překvapivé.
Kolegové použili takto výkonný motor, aby bylo dobře vidět chování filtrů a na dramatických absolutních rozdílech ve výstupu motorů, relativně to - ve většině případů - zase takový rozdíl není. Měření je ale podle nich možné aplikovat i na motory s podstatně nižším výkonem i do 300 koní.
Dodat je ještě třeba, že pokus se soustředil pouze na fungování motoru v nejvyšších otáčkách, kde opravdu záleží hlavně na množství nasávaného vzduchu. Ideálem jsou zde trumpety bez filtrů, které jsme byli zvyklí vídat na závodních motorech ještě v nedávné minulosti. Ty umožňují ničím nerušený vstup vzduchu. Navíc svým tvarem zajistí, že v něm nedochází k turbulencím a navíc jej na vstupu do motoru urychlují, čímž zlepšují propláchnutí spalovacích komor.
U motorů pro běžné ježdění ale potřebujeme, aby fungovaly i v nízkých otáčkách, proto ty na počátku zmíněné komplexní sací trakty, z nichž jeden - bez filtru - nakonec nejlépe funguje i tady. Tento test je na každý pád velmi poučný - ukazuje, jak velký vliv může použití toho či onoho řešení vstupu vzduchu do motoru mít a že tím lze motoru opravdu pomoci až blízko ke stavu, jako by žádný filtr sání neměl. Ukazuje ovšem i to, že nestačí bezmyšlenkovitě namontovat jakýkoliv kus plastu či plechu a čekat zázraky - stejně jako může dojít ke zlepšení projevu motoru, může se dostavit i pravý opak...
Test 19 různých řešení filtrace vzduchu a jeho vstupu do motoru nám ukazuje hlavně to, jak moc dokáže tento jediný díl změnit výkonový projev motoru
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 8 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 11 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 5 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 7 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 8 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 10 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva