Majitel Lamborghini si sám vyměnil drahé karbon-keramické brzdy, vyvrátil mýty o nich

Pokud už máte peníze na karbon-keramické brzdy, které samy o sobě stojí stovky tisíc korun, obvykle máte i na profesionální servis. Přesto jejich domácí výměna na Lambu zaujme.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Majitel Lamborghini si sám vyměnil drahé karbon-keramické brzdy, vyvrátil mýty o nich

2.2.2019 | Mirek Mazal

Majitel Lamborghini si sám vyměnil drahé karbon-keramické brzdy, vyvrátil mýty o nich

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Pokud už máte peníze na karbon-keramické brzdy, které samy o sobě stojí stovky tisíc korun, obvykle máte i na profesionální servis. Přesto jejich domácí výměna na Lambu zaujme.

Vlastnictví supersportu přináší značně vyšší výdaje na údržbu a servis. Všechny důležité díly i práce na nich jsou dražší než u masového modelu jakékoli třídy. Rozpočet se otřásá hned při konfiguraci nového vozu, ale i následné servisní práce představují citelný zásah do financí. Majitele takových aut obvykle tolik nebolí, přesto existují tací, kteří mají důvod dát sbohem autorizovanému servisu a zvolit domácí alternativu či výměnu pod taktovkou nezávislého mechanika.

Mezi takové patří americká autopůjčovna Royalty Exotic Cars, která si sama servisuje i Bugatti. Důvod je prostý - pokud chcete drahá auta efektivně pronajímat za přijatelné ceny, náklady na jejich provoz je třeba minimalizovat a toto je jedna z cest, jak toho docílit. Tentokrát nám firma předvede domácí výměnu brzd na Lamborghini Aventador.

Zelený býk ze Sant'Agaty Bolognese přijel na osazení nových karbon-keramických kotoučů a příslušných desek. Hned v úvodu se tímto vyvrátil často tradovaný mýtus, že keramické rotory vyztužené uhlíkovými vlákny jsou nesmrtelné. Jistě vydrží mnohonásobně větší porci kilometrů při stejném stylu jízdy a na Octavii TDI by se asi dříve rozbilo všechno ostatní, než ony. Pokud ale musí krotit relativně těžký supersport schopný atakovat rychlosti daleko přes 300 km/h, časem podlehnou opotřebení jako obyčejné ocelové brzdy.

Dalším důležitým zjištěním je, že výměna karbon-keramického systému není složitá a může citelně snížit cenu obnovy brzdného účinku. Postup je v podstatě stejný jako u nového osazení běžných kotoučů a destiček, podstatný rozdíl je jeden - karbon-keramické brzdy jsou relativně křehké a pokud by vám při montáži upadly na zem, mohou prasknout nebo se jejich část může odlomit. Něco takového ocelové brzdy obvyklé nezničí, drahé karbon-keramické jsou na to ale citlivé a je třeba velké opatrnosti. Instruktážní video dává šanci na úspěšnou práci i méně zkušeným mechanikům, čímž se otřásá v základech další mýtus o složitosti jejich nahrazení.

Ve srovnání se standardně používanými materiály je keramické provedení s karbonovými segmenty úsporou hmotnosti až o polovinu. Úbytek neodpružené a rotační hmoty má pozitivní vliv na dynamiku a jízdní vlastnosti jimi vybaveného vozu. Dalším zásadním plusovým faktorem je vyšší tepelná stabilita, odolnost vůči vadnutí, absence koroze a fajnšmekři vítají minimální vznik brzdného prachu. Nevýhodou je určitě cenovka (pod 200 tisíc Kč za sadu se obvykle nedostanete ani u obyčejnějších řešení, u Lamborghini budou stát ještě násobně více), ale jak můžeme vidět - náklady může snížit pár šikovných rukou v autoservisu bez loga nabroušeného býka na klopě.


Majitel Lamborghini si sám vyměnil drahé karbon-keramické brzdy, vyvrátil mýty o nich - 1 - Vymena karbon keramickych brzd foto 01Majitel Lamborghini si sám vyměnil drahé karbon-keramické brzdy, vyvrátil mýty o nich - 2 - Vymena karbon keramickych brzd foto 02Majitel Lamborghini si sám vyměnil drahé karbon-keramické brzdy, vyvrátil mýty o nich - 3 - Vymena karbon keramickych brzd foto 03Majitel Lamborghini si sám vyměnil drahé karbon-keramické brzdy, vyvrátil mýty o nich - 4 - Vymena karbon keramickych brzd foto 04Majitel Lamborghini si sám vyměnil drahé karbon-keramické brzdy, vyvrátil mýty o nich - 5 - Vymena karbon keramickych brzd foto 05Majitel Lamborghini si sám vyměnil drahé karbon-keramické brzdy, vyvrátil mýty o nich - 6 - Vymena karbon keramickych brzd foto 06Majitel Lamborghini si sám vyměnil drahé karbon-keramické brzdy, vyvrátil mýty o nich - 7 - Vymena karbon keramickych brzd foto 07Majitel Lamborghini si sám vyměnil drahé karbon-keramické brzdy, vyvrátil mýty o nich - 8 - Vymena karbon keramickych brzd foto 08Majitel Lamborghini si sám vyměnil drahé karbon-keramické brzdy, vyvrátil mýty o nich - 9 - Vymena karbon keramickych brzd foto 09Majitel Lamborghini si sám vyměnil drahé karbon-keramické brzdy, vyvrátil mýty o nich - 10 - Vymena karbon keramickych brzd foto 10
Osazení nových kotoučů a destiček na Lamborghini Aventador. V konečném důsledku nejde o nic složitého, jen je třeba více opatrnosti

Zdroj: The Royalty Lifestyle@Youtube

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.