Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Mazda chystá další generaci spalovacích motorů, efektivitou předčí i elektromobily
30.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Zatímco většina automobilového světa míří jinam, Mazda zůstává věrná atmosférickým spalovacím motorům. A zůstane jim věrná i nadále.
Mazda již nějakou chvíli jde proti proudu. Zatímco prakticky všichni ostatní výrobci přepřáhli na přeplňované motory a investují enormní sumy do implementace elektropohonů, japonská automobilka zůstává především u atmosférických motorů. Jak je přitom patrné z analýz americké agentury pro ochranu životního prostředí EPA, bez jejíž certifikace se žádná značka neobejde, kroky Mazdy vedou správným směrem. Opakovaně je v rámci reálné spotřeby vyhlašována jako nejúspornější automobilka.
Nyní značka dala najevo, že ve zvolené strategii hodlá pokračovat. V plánu je tedy vývoj nové generace spalovacích motorů označovaných SkyActiv-3, jež se celkovou účinností mají dostat na úroveň elektromobilů. Pokud vám to přijde jako nereálné, musíte si uvědomit, že byť se u samotných elektromotorů účinnost pohybuje okolo 90 procent, zde se mluví o celkové účinnosti zahrnující všechny procesy od výrobu energie do auta po vykonání mechanické práce při jeho pohybu.
Mazda v případě elektrických aut počítá s kompletním procesem od výroby elektřiny, v případě vozů se spalovacími motory pak se vším od těžby ropy a její rafinaci. Nejde tedy o srovnávání hrušek s jablky, ale reálnou snahu o dosažení co nejvyšší celkové efektivity.
Že na vítězství spalovacích motorů touto optikou Mazda cílí, potvrdil to Mitsuo Hitomi, šéf divize pohonných jednotek. Dle něj se motory SkyActiv-3 stanou prioritou ihned poté, co automobilka dokončí vývoj jednotky SkyActiv-X, kterou lze ideálně popsat jako „diesel na benzin“. Přitom uvedl, že „pokud Mazda navýší termální účinnost třetí generace motorů SkyActiv o zhruba 27 procent, dostane se na 56 % a tedy na úroveň elektromobilů“.
Jednalo by se o vskutku zásadní mezník ve vývoji spalovacích motorů, neboť třeba nový 2,5litrový motor Toyoty zvaný Dynamic Force má v ryze benzinové verzi termální účinnost 40 procent. Pokud je pak spřažen s elektromotorem, může počítat s posunem na 41 %. Šestapadesátiprocentní termální účinnost je tedy opravdu impozantní, zvláště když si uvědomíme, že onen agregát SkyActiv-X využívající kromě svíčky i metodu vznícení tlakem dosahuje 44 %.
Mazda zároveň věří, že s daným nárůstem půjde ruku v ruce pokles emisí, který by měl dosáhnout až 25 procent. Pokud by tedy přišlo na měření emisní stopy v rámci celého životního cyklu vozu, jenž startuje již těžbou nerostů potřebných k výrobě, pak by se vozy značky opět měly dostat na úroveň elektromobilů. Tedy alespoň v rámci světového energetického mixu, takoví Norové to se svými vodními elektrárnami mohou vidět jinak.
Zdá se tedy, že spalovací jednotky skutečně hned tak nevyhynou. Nicméně otázkou je, kdy Mazda přivede motory SkyActiv-3 na trh, protože Hitomi nezmínil žádné konkrétní datum. Pokud navíc vzpomeneme na loňskou prezentaci značky, jež se týkala plánů na nejbližší tři roky, pak zde zmínka o třetí generaci pohonných jednotek chyběla. S druhou generací turbodieselů SkyActiv-D se ovšem počítá od příštího roku, stejně jako s plug-in hybridem.
Letos má Mazda v plánu začít prodávat mild hybrid a ryzí elektromobil, ani elektrifikaci se tedy značka nebrání. Respektive s ohledem na stále přísnější emisní limity se jí ani bránit nemůže. Jakkoliv v Americe značka platí za nejúspornější, v Evropě je v potaz brána spíše laboratorní než skutečná spotřeba, a proto je třeba Bruselu dělat ústupky. Elektrickou podporu budou totiž potřebovat i ony chystané motory SkyActiv-3, bez ní cílové účinnosti dosáhnout nemohou.
Nejdříve nás ale čeká příchod motoru SkyActiv-X, který by se nejprve měl objevit pod kapotou Mazdy 3, než se rozšíří napříč celým portfoliem. Jelikož přitom značka počítá i s jeho implementací pod kapotu dvojky, zdá se, že jednotka bude naladěna na několik výkonů, neboť stávajících 193 koní by asi bylo na maličký hatchback přílišné sousto. Ačkoliv nadšení řidiči by si jistě nestěžovali...
Stávající generace motorů SkyActiv zjevně dosahuje termální účinnosti okolo 30 procent. Mazda by však chtěla dosáhnout neskutečných 56 %
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 10 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
před 11 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva