Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mazda jde proti proudu, vedle downsizingu odmítá i kontroverzní automatické převodovky
22.10.2020 | Mirek Mazal
U výrobců jsou stále populárnější, neboť spojují řadu výhod od nízkých konstrukčních nákladů po snížení papírové spotřeby. Jenže řidiče netěší a to je také jeden z důvodů, proč Mazda CVT už nechce.
Pojmenování převodovky CVT je odvozeno z anglického označení Continuously Variable Transmission, které vystihuje její podstatu. Jde o automat s plynule měnitelným převodovým poměrem, který umí v libovolný moment poslat motor do libovolných otáček s cílem co nejefektivněji přenést jeho výkon na kola.
V teoretické rovině je to perfektní řešení, praktické zkušenosti hovoří i něčem trochu jiném. Jak variátor funguje, jsme detailně probírali dříve, a tak dnes jen zopakujeme základní neduhy jako pramenící z absence reálných převodových stupňů - hluk, pocit odtažitosti a letargické reakce auta na pokyny vydávané plynovým pedálem.
Přesto se už léta říká, že jde o budoucnost automatického řazení, protože přináší řadu výhod výrobcům. Někteří se tak v CVT doslova vyžívají a třeba u japonských automobilek jde skoro o standard. Ne tak u Mazdy, která přes pokusy na tomto poli nakonec dává přednost klasickému automatu s hydrodynamickým měničem (HDM) a planetovým soukolím vylepšenému některými specifickými prvky.
Japonci se prý snaží ponechat svým automobilům jistý charakter pomocí kombinace vlastností, jako jsou rychlé a jemné řazení převodovky, hladké zrychlení a celková efektivita jízdy. Velmi důležitým faktorem je i propojení řidiče s automobilem. Ničemu z toho CVT nevyhovuje, požadavky lépe splňuje dobře vyladěný automat s HDM.
Šestistupňová hydrodynamika kombinuje lamelové spojky a brzdy, které slibují velmi uhlazené řazení, proto HDM obecně patří mezi nejkomfortnější automaty. Další výhodou je přítomnost skutečných převodových stupňů - CVT je nemá a řidiči si špatně zvykají na odtažitou jízdu v autě bez možnosti výběru zařazené rychlosti. A nebo je má virtuálně, kdy je pocit řidiče lepší, pro změnu se ale ztrácí jedna z jejích hlavních předností.
Mazda říká, že horší efektivitu jízdy s HDM dokázala zlepšit pomocí dostatečného točivého momentu rozloženého v širokém spektru otáček jejích motorů a pomohly také změny velikosti hydrodynamického měniče a spojek, které jsou zároveň nastavené na brzké sepnutí snižující citelné vibrace typické pro ostatní automaty.
Japonci se celkově zaměřili na doladění slabých stránek hydrodynamického měniče s planetovým soukolím a silné stránky ústrojí využili tak, aby jinak obecně stále častěji používanému CVT (ze známých důvodů) dala vale. Z naší strany přístup Mazdy chválíme, CVT nám nikdy zcela nesedly. Subjektivně vnímané přednosti jiných řešení ale pochopitelně nemusí vyhovovat všem.
CVT jsou u některých značek pomalu standardem a v dobách hybridů jsou též stále populárnější. Například Nissan je nabízí v kde čem. Foto: Nissan
Mazda dává raději přednost specifickému pojetí automatu s HDM. Foto: Mazda
Zdroj: Mazda
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024 - Únik provalil novou vrcholnou verzi Tesly Model 3, Musk využil své vlády nad Twitterem, aby zahladil stopy
25.3.2024 - Na těchto autech spekulující sběratelé prodělali kalhoty, jejich ceny se za pár let propadly až o 3 miliony Kč
25.3.2024 - Elektromobily ovlivní i americké prezidentské volby, odpor veřejnosti donutil Bidena zmírnit jejich nařizování
25.3.2024 - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 02:01 - Lachende Bestien
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 21:45 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999