Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Mazda jako první nabídne „diesel na benzin”, obejde downsizing, turba
16.1.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Motor spalující benzín vznícením prý přijde už v nové generaci motorů SkyActiv-G příští rok. Má mít spotřebu 3,3 litru na sto, výkon zatím neznáme.
Motor typu HCCI, Homogeneous Charge Compression Ignition, tedy vznětový motor s nepřímým vstřikováním, který spaluje benzín místo nafty, není novinka. Jako o „motoru budoucnosti” se o něm mluví už léta a také my jsme o něm psali několikrát. Naposledy jsme se jím detailně zabývali vloni v září, kdy jsme rozebírali nejen jeho fungování, ale i to, proč se zatím nedočkal sériové výroby. Náš článek tehdy končil slovy, že by HCCI mohl v prodeji objevit koncem dekády se značkou Nissan.
To se možná stane, prvenství už z toho ale nebude. Tedy aspoň to tak tvrdí Mazda, která jako první představila konkrétní plán, kdy chce takovou pohonnou jednotku uvést do prodeje. Motor HCCI bude součástí nové generace rodiny benzínových motorů SkyActiv a prvně ho prý uvidíme na silnici už v roce 2018 pod kapotou nové Mazdy 3, která - jak je u Mazdy zvykem - přijde na trh relativně brzy po té aktuální. Její současný dvoulitr je špičkový, jak jsme zjistili v testu.
Jak na tom bude příští generace, zatím pochopitelně netušíme, se zcela novým motorem ale má být ještě jinde. Velkým lákadlem implementace HCCI je totiž provozní efektivita, tedy jednak spotřeba paliva. Současné odhady ze strany Mazdy míří někam k 3,3 litrům na 100 km v kombinaci - u benzínového motoru, opakujeme. O tom, že motory HCCI mají mít spotřebu lepší než diesely za současně nižších emisí zejména oxidů dusíku, jsme psali už ve zkraje zmíněném článku ze září.
Nejde tu ovšem jen o spotřebu paliva jako takovou, ale i její výše vzhledem k podávanému výkonu. Motory HCCI budou mít ve srovnání s klasickými atmosférickými benzíny i větší kompresní poměr, což znamená potenciál k vyššímu výkonu ze stejné dávky paliva - hovoří se o účinnosti okolo 50 %. Tento typ zapalování také znamená, že shoří všechno palivo, které do válce nasajete, takže ho tam můžete vstříknout méně a dosáhnout stejného výkonu.
Pochopitelně, tímto krokem by Mazda chtěla pokračovat ve svém dost osamělém boji - vyrábět reálně nejúspornější auta, i když odmítá turba a downsizing. Motor HCCI by byl znovu atmosféricky plněný, i když nyní pochopitelně nikdo nemůže říci, jestli se i s danými specifiky bude jako dnešní atmosférické benziny chovat. Objem ani absence přeplňování tady každopádně nestojí v cestě nízké papírové ani reálné spotřebě.
Jak jsme psali již dříve, u motoru HCCI je velmi náročné přesně určit moment, kdy dojde ke vznícení směsi ve válci. Je potřeba přesně regulovat teplotu ve válci, k čemuž lze použít ovládání průtoku EGR ventilem anebo plynule proměnlivé časování sacího ventilu. Ten, když zůstane otevřený ještě část kompresní fáze, sníží kompresní poměr a tím i teplotu.
Jak se se všemi těmito úskalími Mazda poprala či ještě popere, se nechme překvapit. Stejně tak, jako v případě výkonových parametrů motoru. Kromě výše zmíněné spotřeby zatím nevíme nic přesnějšího. Možná se něco dozvíme na zářijovém autosalonu IAA ve Frankfurtu - pokud chce firma uvést novinku do prodeje v roce 2018, mnoho příležitostí už mít nebude...
Princip fungování motoru HCCI není složitý...
...byť jen experimentální realizace se ale dočkal jen v minimálním množství případů
Současná Mazda 3 se nám líbila, mj. kvůli svému motoru. Nová generace má nabídnout ještě více
Zdroj: Nikkei
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 7 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 9 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 10 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch