Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Mercedes představil nová světla. Jsou tak přesná, že na silnici promítnou cokoli
2.12.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Mercedese Digital Light počítá s 8 192 LEDkami na auto. Kromě svícení umí projektovat na vozovku i... skoro co si jen zamanete.
Vývoj světlometů šel v poslední době raketově kupředu. Ještě před pár lety jsme se totiž rozplývali nad xenony, dnes tu ovšem máme matricové LEDky či dokonce laserové lampy. Mercedes-Benz se ovšem rozhodl zajít ještě dále a učinil ze světel projektory. Jeho nová technologie nazvaná Digital Light totiž nedokáže jen učinit z noci den, ale zároveň zvládá promítat na vozovku různé osvětlené symboly jako kupříkladu přechod pro chodce či vodící lišty při zúžení.
S touto technologií jsme se již mohli setkat u konceptu F 015, v té době však šlo o pouhou vizi. Nyní zde ale máme holou realitu, která by se zanedlouho měla objevit v produkčních vozech. Mercedes přitom doufá, že s pomocí nových světel navýší bezpečnost, a co více, umožní rychlejší příchod autonomního řízení. Toliko ale pro úvod, nyní již přikročme k detailům.
Systém využívá více než jednoho milionu tzv. mikrozrcadel, které jsou umístěny v jedné lampě. V rámci přídě tedy můžeme počítat s více než dvěma miliony, které spoléhají na kameru a radarové senzory. Jimi produkovaná data zpracovává na základě vlastního algoritmu výkonný počítač, který následně umožňuje ovládání každého individuálního mikrozrcadla.
Nová technologie tak dokáže rozpoznat ostatní účastníky provozu, čemuž uzpůsobí intenzitu světelného paprsku, aby nedošlo k jejich oslnění. Až potud v principu nemáme co do činění s absolutní novinkou, obdobným způsobem dnes funguje řada adaptivních LEDkových světlometů. Nicméně zde dochází díky individuálnímu ovládání každého mikrozrcadla k vyšší přesnosti.
Mercedes se přitom rozhodl přeskočit již zmiňovanou laserovou techniku, na které staví Audi a BMW, a místo toho rozšířil možnosti svých světel MutliBeam. Nová generace lamp Digital Light proto počítá se čtyřmi světelnými body, z nichž každý dostal do vínku 1 024 individuálně stavitelných diod. Celkově tak na přídi najdeme u každého vozu hned 8 192 LEDek.
Ty neslouží jen k onomu svícení, kdy jednotlivé segmenty mohou být potlačeny, ale zároveň zvládají projektovat na vozovku i různé symboly od přechodu pro chodce přes varování před namrzlou vozovkou či prací na silnici až po vodící lišty v rámci zúžení. Zároveň mohou monitorovat prostor před vozem a řidiči signalizují vzdálenost vpředu jedoucího auta.
„Nesnažíme se tu dosáhnout rekordního paprsku, spíše chceme dosáhnout optimalizace výhledu z vozu a maximálního jasu bez toho, abychom někoho oslnili,“ dodává k nové technologii Gunter Fischer, šéf vývoje operačních systémů značky. A zároveň dodává, že nové funkce budou moci posloužit i jiným účastníkům provozu, což je případ onoho přechodu pro chodce.
Systém má za sebou již řadu simulací i reálných testů, o konkrétním datu uvedení do prodeje však automobilka prozatím mlčí. Vystačit si tedy musíme s termínem „blízká budoucnost“. Jistou nápovědu bychom ovšem mohli dostat v příštím roce, kdy dorazí facelift Mercedesu třídy S.
Mercedes se s novými světly rozhodl nejen proměnit noc v den, ale zároveň navýšit i bezpečnost na silnicích
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 9 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Nejnovější elektromobil Chevroletu je takový průšvih, že výrobce raději vrací majitelům až 153 tisíc Kč z pořizovací ceny
24.3.2024 - Sbohem VW, sbohem Teslo. Žebříček nejprodávanějších aut v Evropě jasně ovládla nejlevnější Dacia, skóruje i Škoda
25.3.2024 - Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024 - Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024 - Babičkou do garáže schovaný nový VW z roku 1996 nikdo nechce. Stroj času s pouhými 50 km stojí pořád víc
25.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 13:57 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Elektromobily a vse kolem nich 04.23. 11:21 - Stepan
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova