Mercedes přepsal historii, u benzinového motoru poprvé dosáhl účinnosti přes 50 %

Termální účinnost dosahující 50 procent byla dosud pro konstruktéry pístových benzinových motorů jen snem. Němci říkají, že jej prvně přetvořili v realitu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Mercedes přepsal historii, u benzinového motoru poprvé dosáhl účinnosti přes 50 %

14.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Mercedes přepsal historii, u benzinového motoru poprvé dosáhl účinnosti přes 50 %

/

Foto: Mercedes-AMG F1 Team

Termální účinnost dosahující 50 procent byla dosud pro konstruktéry pístových benzinových motorů jen snem. Němci říkají, že jej prvně přetvořili v realitu.

Díky představení silniční Formule 1 Mercedesu bylo poněkud zapomenuto na skutečné monoposty. Jejich motory se ovšem rozburácí již zítřejším dnem, kdy začínají tréninky na Velkou cenu Singapuru. Favoritem je opětovně Mercedes, přestože samotná trať by měla lépe svědčit Ferrari. Italská stáj je ostatně po dlouhé době jediným skutečným konkurentem třícípé hvězdy, nicméně ta nyní zveřejnila, že má v rukávu nový trumf.

Technikům stáje v Brixworthu se aktuálně podařilo pokořit významný milník, na motorové brzdě byla totiž změřena nejnovější inkarnace motoru Mercedes-AMG F1 M08 EQ Power+. Tedy té pohonné jednotky, jenž roztáčí zadní kola letošního monopostu. Agregát se přitom pyšní termální účinností vyšší než 50 procent, je tedy nejefektivnější v celé historii benzinových spalovacích motorů. Agregát se tím navíc přiblížil dieselovým jednotkám zámořských lodí.

Jde navíc o značný posun oproti motoru původní specifikace PU106A Hybrid, s nímž Mercedes nastupoval do sezóny 2014. Termální účinnost této pohonné jednotky se přitom pohybovala na 44 procentech, výkon pak činil 760 až 850 koní. Postupnou evolucí ovšem rostl až na loňských cca 1 000 koní. Letos by pak agregát měl být ještě silnější, právě s ohledem na větší efektivitu.

Jakkoliv tedy na moderní motory F1 padá nemalá kritika, zejména kvůli špatnému zvukovému doprovodu, z ryze technického pohledu jsou to malé zázraky. Kupříkladu atmosférické osmiválce totiž s termální účinností končily na 29 procentech, navíc byly méně výkonné. Nynější motory jsou výkonově na úrovni desetiválců, nicméně jejich spotřeba paliva činila 194 kilogramů na hodinu.

Nyní je průtok paliva pravidly omezen na 100 kg/h, o to působivější vývoj Mercedesu je. Při snížení spotřeby na polovinu se jim totiž povedlo dosáhnout stejného výkonu, jaký k Formulím 1 patřil před dlouhými lety. Automobilka, respektive její závodní stáj, pak dodává, že vůbec poprvé je u jakéhokoliv hybridu produkce výkonu vyšší než mrhání energií.

My se pak jen můžeme vrátit na začátek a dodat, že termální účinnost Mercedesu-AMG Project One dosahuje 40 procent. V rámci produkčních aut je tedy jedna z nejvyšších na světě. Z globálního pohledu se ovšem třícípá hvězda musí ještě snažit - kupříkladu plynové turbíny totiž dosahují více než 60procentní termální účinnosti. To ale pochopitelně není pístový benzinový motor a už vůbec ne něco, co bychom běžně vídali v autech...


Mercedes přepsal historii, u benzinového motoru poprvé dosáhl účinnosti přes 50 % - 1 - Mercedes-AMG F1 M08 EQ Power plus engine 01Mercedes přepsal historii, u benzinového motoru poprvé dosáhl účinnosti přes 50 % - 2 - Mercedes-AMG F1 M08 EQ Power plus engine 02Mercedes přepsal historii, u benzinového motoru poprvé dosáhl účinnosti přes 50 % - 3 - Mercedes-AMG F1 M08 EQ Power plus engine 03Mercedes přepsal historii, u benzinového motoru poprvé dosáhl účinnosti přes 50 % - 4 - Mercedes-AMG F1 M08 EQ Power plus engine 04
Mercedes dostal termální účinnost motoru Formule 1 na více než 50 procent

Mercedes přepsal historii, u benzinového motoru poprvé dosáhl účinnosti přes 50 % - 5 - Mercedes F1 W08 2017 dalsi 01Mercedes přepsal historii, u benzinového motoru poprvé dosáhl účinnosti přes 50 % - 6 - Mercedes F1 W08 2017 dalsi 02Mercedes přepsal historii, u benzinového motoru poprvé dosáhl účinnosti přes 50 % - 7 - Mercedes-AMG F1 W08 2017 detaily 01Mercedes přepsal historii, u benzinového motoru poprvé dosáhl účinnosti přes 50 % - 8 - Mercedes-AMG F1 W08 2017 detaily 02Mercedes přepsal historii, u benzinového motoru poprvé dosáhl účinnosti přes 50 % - 9 - Mercedes-AMG F1 W08 2017 detaily 03Mercedes přepsal historii, u benzinového motoru poprvé dosáhl účinnosti přes 50 % - 10 - Mercedes-AMG F1 W08 2017 detaily 04Mercedes přepsal historii, u benzinového motoru poprvé dosáhl účinnosti přes 50 % - 11 - Mercedes-AMG F1 W08 2017 detaily 05Mercedes přepsal historii, u benzinového motoru poprvé dosáhl účinnosti přes 50 % - 12 - Mercedes-AMG F1 W08 2017 detaily 06Mercedes přepsal historii, u benzinového motoru poprvé dosáhl účinnosti přes 50 % - 13 - Mercedes-AMG F1 W08 2017 detaily 07Mercedes přepsal historii, u benzinového motoru poprvé dosáhl účinnosti přes 50 % - 14 - Mercedes-AMG F1 W08 2017 detaily 08Mercedes přepsal historii, u benzinového motoru poprvé dosáhl účinnosti přes 50 % - 15 - Mercedes-AMG F1 W08 2017 detaily 09Mercedes přepsal historii, u benzinového motoru poprvé dosáhl účinnosti přes 50 % - 16 - Mercedes-AMG F1 W08 2017 detaily 10Mercedes přepsal historii, u benzinového motoru poprvé dosáhl účinnosti přes 50 % - 17 - Mercedes-AMG F1 W08 2017 detaily 11Mercedes přepsal historii, u benzinového motoru poprvé dosáhl účinnosti přes 50 % - 18 - Mercedes-AMG F1 W08 2017 detaily 12Mercedes přepsal historii, u benzinového motoru poprvé dosáhl účinnosti přes 50 % - 19 - Mercedes-AMG F1 W08 2017 detaily 13
Stávající monopost je tak rázem stejně výkonný jako vozy s atmosférickým desetiválcem, ovšem při poloviční spotřebě

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.