Mezichladičům moderních turb říkáme všichni špatně, ale asi už u toho zůstaneme

Nemusíte být až tak technicky zdatní, abyste věděli, o co se v turbomotorech moderních aut stará mezichladič. Potíž je, že tento komponent vlastně žádný mezichladič není.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Mezichladičům moderních turb říkáme všichni špatně, ale asi už u toho zůstaneme

25.11.2018 | Petr Prokopec

Mezichladičům moderních turb říkáme všichni špatně, ale asi už u toho zůstaneme

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nemusíte být až tak technicky zdatní, abyste věděli, o co se v turbomotorech moderních aut stará mezichladič. Potíž je, že tento komponent vlastně žádný mezichladič není.

Atmosférickým motorům již pomalu odzvonilo, najít je dnes můžete už prakticky jen u vrcholných supersportů či naopak u základních modelů mainstreamových značek. V jedněch se atmosféry snaží zavděčit specifickým náročným zákazníkům, u druhých pro změnu kupcům jdoucích po co nejnižší ceně. Ve většině případů ale již výrobci dnes používají přeplňované motory, díky čemuž se tiskové zprávy hemží pojmy jako „turbodmychadlo“ nebo „mezichladič“.

Turba jsme již několikrát probírali, dnes se tedy přesuneme k mezichladiči, jinak známému v anglicky hovořících zemích jako „intercooler“. Za tímto názvem se přitom skrývá zařízení, jehož úkolem je ochladit stlačený vzduch vystupující z turbodmychadla na maximální možnou úroveň. Díky tomu do motoru zamíří více kyslíku, což umožní lepší prohoření směsi paliva.

Jinými slovy, pokud ve voze máte mezichladič, můžete počítat s vyšším výkonem i při jinak stejném uspořádání motoru. To jistě řada motoristů vítá, přičemž pochopit dané vysvětlení asi pro nikoho nebude představovat problém. Jenže jeden tu máme, a to v samotném názvu. Jako mezichladič totiž aktuálně označujeme zařízení, které ve své podstatě žádným mezichladičem není.

Slovo „intercooler“ bylo převzato z letectví. Pístové motory historických letadel disponovaly několikaúrovňovým přeplňováním. Povětšinou šlo o dva kompresory (mohlo jich ale být i více), přičemž jeden hnal stlačený vzduch do druhého a teprve odtud šel vzduch do motoru. V té chvíli ovšem nastal problém s kumulací tepla, stejně jako nežádoucího tlaku.

Řešením byl právě mezichladič, který byl umístěn mezi turbodmychadla. Automobily však toto zařízení mají usazené mezi turbem a blokem motoru, nejde tedy o chladič mezi turby, ale za turbem. technicky vzato by tedy mělo jít spíše o „aftercooler”, česky řekněme „pochladič”, což ale nezní zrovna vábně.

Samozřejmě lze namítnout, že s ohledem na vsunutí chladiče mezi dmychadlo a agregát je naplněna ona definice „mezi“ jiným způsobem. Něco takového ale lze říci vždy, i kdyby šlo o chladič za výfukem, je pořád mezi výfukem a okolním prostředím. Intercooler je zkrátka označení pro chladič mezi turby a takový dnešní auta nepoužívají.

Označení mezichladič pro dnešní chladiče stlačeného vzduchu je tedy z podstaty nepřesné nepřesné a poněkud zparchantělé. Na straně druhé jde už o zažité označení a ve významu jeho definice je též ospravedlnitelné. Za nás tedy zůstávají mezichladiče mezichladičem, třebaže techničtí puristé toto označení nemohou vystát a chápeme, proč s ním mají problém.


Mezichladičům moderních turb říkáme všichni špatně, ale asi už u toho zůstaneme - 1 - Mezichladic turbo spatne oznaceni 02Mezichladičům moderních turb říkáme všichni špatně, ale asi už u toho zůstaneme - 2 - Mezichladic turbo spatne oznaceni 01
V sériově vyráběných autech určených pro masovou klientelu je mezichladič obvykle sotva patrný...

Mezichladičům moderních turb říkáme všichni špatně, ale asi už u toho zůstaneme - 3 - Intercooler ilustracni foto 01Mezichladičům moderních turb říkáme všichni špatně, ale asi už u toho zůstaneme - 4 - Intercooler ilustracni foto 02
...u upravených vozů naopak často nepřehlédnutelný. Technicky vzato to ale mezichladič není, aby totiž došlo k naplnění podstaty původního označení, musel by být součástí několikaúrovňového přeplňování. „Pochladič” mu ale jen kvůli tomu asi říkat nezačneme

Inspirace: Car Throttle

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.