Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Moderní auta nejsou tak těžká, jak se říká, kritikům unikají souvislosti
13.6.2019 | Petr Prokopec
Stesky nad stále se zvyšující hmotností aut se v posledních letech staly koloritem. Realita je ale taková, že moderní vozy jsou pozoruhodně lehké, jen to chce srovnávat jablka s hablky.
Moderní auta jsou stále těžší a těžší. To jsou slova, která v posledních letech slýcháme znít slýcháme z mnoha stran i přesto, že rapidní nárůst hmotnosti typický hlavně pro minulou dekádu se zastavil nebo hmotnost nových modelů začala pod tlakem na co nejnižší papírovou spotřebu dokonce klesat. Na první pohled je citelné ztěžknutí aut z delší časové perspektivy faktem, však ještě před pár dekádami mohl určitý vůz vážit klidně o stovky kilogramů méně než auto téhož jména dnes. Je to ale správný pohled na věc?
Pokud se podíváme třeba na novou generaci BMW řady 3, zdá se být prostor pro zápornou odpověď nulový. V závislosti na zvolené pohonné jednotce se hmotnost vozu pohybuje mezi od 1 450 kilogramů výše, což není zase tak moc, předchozí generace E90 ale začínala na 1 335 kilogramech. A pokud se vrátíme ještě o pár let zpátky k provedení E46, lze u základu počítat dokonce se 1 250 kily. Ani to ovšem nic není proti „pramáti“ všech trojek, a sice generaci E21. Ta startovala jen o fous nad 1 000 kg a maximálně nedosáhla ani minimální hmotnosti zmiňovaného BMW E46.
Hmotnost aut tedy nominálně skutečně narůstá, zapomíná se ale na jednu podstatnou věc - že auto stejného jména není stejné. Především narůstá jeho velikost, stejně tak ale roste výkon a ještě více počet bezpečnostních prvků a multimediálních systémů. Už pokud se podíváme na rozměry, odhalíme faktický pokles hmotnosti, a to můžeme pominout všechno ostatní.
Nové BMW řady 3 totiž měří na délku 4 709 milimetrů a v případě rozvoru mu naměříme 2 851 mm. Tím nepřekonává jen všechny své přímé předchůdce, ale i ne zase tak staré BMW 5 E39 a dokonce rovněž sedmičkovou řadu generace E32. Hmotnost těchto vozů se přitom pohybovala v rozmezí od 1 480 do 1 800 kg u řady 5 E39, respektive od 1 720 do 1 930 kg u sedmičky E32. Oproti všem těmto hodnotám je přitom nové BMW 3 G20 lehčí, a to zde máme teprve první várku motorizací. Do budoucna tak hmotnost může ještě dále klesat.
Krom toho je třeba nezapomínat, že nová trojka bude už s dvoulitrovým čtyřválcem dost možná rychlejší než dobová M5 E39. S trochu bohatší výbavou pak bude i komfortnější a luxusnější než sebevelkoryseji specifikovaná řada 7 E32. A nejspíše bude platit i to, že jakákoli nová trojka bude bezpečnější než starší auta dohromady. Jakkoli to tedy staromilcům nebude... milé, nová auta nejsou těžší. S ohledem na to, co všechno nabízí, jsou docela pozoruhodně lehká.
A to je třeba dodat, že BMW není v této oblasti přeborníkem. Považte, že třeba Volkswagen nabízí Golf R s výkonem 300 koní, pohonem 4x4, schopností akcelerovat na stovku okolo 5 sekund a bez omezovače jet 262 km/h. To všechno s nadhledem, prostorem pro menší rodinu (u kombíku i pro dost nákladu) a komfortní i bezpečnostní výbavou, kterou před pár léty nenabízela ani BMW. Takové auto váží v základu 1 476 kg, ani to není žádný cvalík, srovnáme-li si popsané schopnosti s čímkoli z dávnější minulosti. Co v tomto kontextu znamená, že pře 20 léty mohl Golf IV s motorem 1,6 vážit 1 140 kg? Lautr nic, to nejsou vůbec srovnatelná auta. A dobový Golf IV R32 byl přes ve všech ohledech horší parametry dokonce těžší.
Suma sumárum, nová auta nominálně na váze nabírají, nicméně zároveň fyzicky narostla na takovou úroveň, že je nelze srovnávat s jejich předchůdci - nová trojka nabízí více prakticky všeho než někdejší řady 5 a 7, které byly těžší a v některých ohledech jsou s modernějším bratrem zcela nesrovnatelné.
Nelekejte se, nechceme tím nárůsty hmotností tupě omlouvat a říkat, jak je všechno skvělé. I normální růst hmotnosti znamená ztrátu mnoha benefitů při řízení, zejména pro náročnější řidiče. A stále platí, že nikdy není tak dobře, aby nemohlo být ještě lépe. Jen zkrátka není fér moderní vozy šmahem odsoudit jako nemístně těžké. Pokud srovnáme jablka s jablky, zjistíme, že jsou lehčí než jejich předchůdci. Jen se zkrátka jmenovali jinak.
Nové BMW řady 3 sice na první pohled skutečně může potvrzovat mýtus o stále vyšší hmotnosti moderních vozů...
...nicméně jen když jí srovnáváme v rámci řady 3. Jejím skutečným soupeřem je ale spíše BMW řady 5 E39, které patřilo do vyšší váhové kategorie
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejčtenější články
- Konec Seatu byl odvolán, Španělé místo toho chystají modernizaci skoro všech svých modelů
22.3.2024 - Honda chce snížit marže dealerů skoro o polovinu, mají se tím podílet na přechodu na elektromobily
22.3.2024 - Fotky nových aut Muskovy další firmy SpaceX způsobily poprask, místo Tesel používá konkurenční elektromobily
22.3.2024 - V Rusku znovu vyráběná „Hyundai” skrývají pod přelepem loga tajemství, které ani automobilka nechce komentovat
22.3.2024 - I nová Ferrari podle šéfa značky „rozvíří emoce”, značka se prý spalovacích motorů nikdy nevzdá
22.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda