Motor bez vaček se poprvé ukázal v autě, revoluci jsme o krok blíž

(+ videa) Premiéra prototypu ještě neznamená dostupnost běžným smrtelníkům. Slibná budoucnost motoru bez vaček je ale zase blíž.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Motor bez vaček se poprvé ukázal v autě, revoluci jsme o krok blíž

18.11.2016 | Marek Bednář | 1 příspěvek

Motor bez vaček se poprvé ukázal v autě, revoluci jsme o krok blíž

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Premiéra prototypu ještě neznamená dostupnost běžným smrtelníkům. Slibná budoucnost motoru bez vaček je ale zase blíž.

Při představení hotového motoru bez vaček a rozvodů v dubnu letošního roku jsme věděli o tom, že jeho testování bude probíhat v Qorosu Qamfree 3. Na pekingském autosalonu se tehdy ukázal hotový motor a vedle něj vůz, ve kterém měl pracovat. Jenže pod kapotu mu vidět nebylo.

Jestli tam byl, nebo ne, dnes nechme stranou, tehdy kapotu nikdo otevřít nechtěl. Dnes otevřena byla a Qoros Qamfree 3 nechal pod slupku nahlédnout návštěvníky autosalonu v čínském městě Kanton. Parametry motorů zůstávají stejné - objem 1,6 litru, čtyři válce, jedno turbodmychadlo, šestnáct individuálně a zcela nezávisle ovládaných ventilů. Výsledky jsou pozoruhodné - 230 koní a 320 Nm. Také spotřeba prý má být o 15 % nižší oproti srovnatelné šestnáctistovce.

„Technologie FreeValve si vyžádala dlouholetý vývoj a testování, ale výsledky jsou velmi uspokojující,” říká Urban Carlson, šéf švédské firmy FreeValve AB spadající pod Koenigsegg. „Tento motor s předpokladem produkce nabízí Qorosu značné úspory v emisích, nákladech i hmotnosti. Majitelům aut přináší téměř padesátiprocentní zvýšení výkonu i točivého momentu a zároveň snížení spotřeby,” neopomněl svůj výrobek vychválit.

Všimněte si ale slov „motor s předpokladem produkce”. To, na co se díváme, stále není produkční Qoros s motorem FreeValve či terminologií Qorosu „Qamfree”, je to pořád ještě prototyp. Je ale blíže sériové výrobě, jak říká i Christian von Koenigsegg, šéf automobilky Koenigsegg, která s vývojem FreeValve začala, a předseda představenstva Freevalve AB. „Tenhle krok blíže k masové produkci technologie FreeValve je také první krůček k výraznému snížení emisí CO2,” uvedl v Kantonu.

Představený vůz je první pojízdný prototyp auta s motorem FreeValve s produkční budoucností. Qoros se nyní ve spolupráci s FreeValve AB pustí do testování a dolaďování těchto nových motorů, jak se dočteme v tiskové zprávě firmy FreeValve.

Kdy se této technologie dočkáme na silnici, je stále brzy předpovídat. Je ale skutečně lákavá, jak jsme vám nedávno předestřeli v článku, který se mu podrobně věnoval. Pro spalovací motory může znamenat skutečně velkou vzpruhu, přináší značné zvýšení provozní efektivity.


Motor bez vaček se poprvé ukázal v autě, revoluci jsme o krok blíž - 1 - freevalve v prototypu qoros 01Motor bez vaček se poprvé ukázal v autě, revoluci jsme o krok blíž - 2 - freevalve v prototypu qoros 01aMotor bez vaček se poprvé ukázal v autě, revoluci jsme o krok blíž - 3 - freevalve v prototypu qoros 02
První skutečně funkční prototyp Qorosu se ukázal v Kantonu

Motor bez vaček se poprvé ukázal v autě, revoluci jsme o krok blíž - 4 - freevalve v prototypu qoros 03Motor bez vaček se poprvé ukázal v autě, revoluci jsme o krok blíž - 5 - freevalve v prototypu qoros 04Motor bez vaček se poprvé ukázal v autě, revoluci jsme o krok blíž - 6 - freevalve v prototypu qoros 05
FreeValve znamená vyšší výkon, nižší spotřebu, menší a lehčí hlavu válců a nekonečnou variabilitu časování ventilů

Motor bez vaček se poprvé ukázal v autě, revoluci jsme o krok blíž - 7 - qoros qamfree 3 peking 23Motor bez vaček se poprvé ukázal v autě, revoluci jsme o krok blíž - 8 - qoros qamfree 3 peking 22Motor bez vaček se poprvé ukázal v autě, revoluci jsme o krok blíž - 9 - Qoros Qamfree 3 dalsi 02Motor bez vaček se poprvé ukázal v autě, revoluci jsme o krok blíž - 10 - Qoros Qamfree 3 dalsi 01Motor bez vaček se poprvé ukázal v autě, revoluci jsme o krok blíž - 11 - qoros qamfree 3 peking 01Motor bez vaček se poprvé ukázal v autě, revoluci jsme o krok blíž - 12 - qoros qamfree 3 peking 21Motor bez vaček se poprvé ukázal v autě, revoluci jsme o krok blíž - 13 - Qoros Qamfree 3 dalsi 03Motor bez vaček se poprvé ukázal v autě, revoluci jsme o krok blíž - 14 - Qoros Qamfree 3 dalsi 04
Loni se ukázal v Číně jen samotný motor, auto jím bylo osazeno jen naoko

Zdroj: FreeValve

Marek Bednář

Diskuze 1 příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše