Motor bez vaček se poprvé ukázal v autě, revoluci jsme o krok blíž

(+ videa) Premiéra prototypu ještě neznamená dostupnost běžným smrtelníkům. Slibná budoucnost motoru bez vaček je ale zase blíž.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Motor bez vaček se poprvé ukázal v autě, revoluci jsme o krok blíž

18.11.2016 | Marek Bednář | 1 příspěvek

Motor bez vaček se poprvé ukázal v autě, revoluci jsme o krok blíž

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Premiéra prototypu ještě neznamená dostupnost běžným smrtelníkům. Slibná budoucnost motoru bez vaček je ale zase blíž.

Při představení hotového motoru bez vaček a rozvodů v dubnu letošního roku jsme věděli o tom, že jeho testování bude probíhat v Qorosu Qamfree 3. Na pekingském autosalonu se tehdy ukázal hotový motor a vedle něj vůz, ve kterém měl pracovat. Jenže pod kapotu mu vidět nebylo.

Jestli tam byl, nebo ne, dnes nechme stranou, tehdy kapotu nikdo otevřít nechtěl. Dnes otevřena byla a Qoros Qamfree 3 nechal pod slupku nahlédnout návštěvníky autosalonu v čínském městě Kanton. Parametry motorů zůstávají stejné - objem 1,6 litru, čtyři válce, jedno turbodmychadlo, šestnáct individuálně a zcela nezávisle ovládaných ventilů. Výsledky jsou pozoruhodné - 230 koní a 320 Nm. Také spotřeba prý má být o 15 % nižší oproti srovnatelné šestnáctistovce.

„Technologie FreeValve si vyžádala dlouholetý vývoj a testování, ale výsledky jsou velmi uspokojující,” říká Urban Carlson, šéf švédské firmy FreeValve AB spadající pod Koenigsegg. „Tento motor s předpokladem produkce nabízí Qorosu značné úspory v emisích, nákladech i hmotnosti. Majitelům aut přináší téměř padesátiprocentní zvýšení výkonu i točivého momentu a zároveň snížení spotřeby,” neopomněl svůj výrobek vychválit.

Všimněte si ale slov „motor s předpokladem produkce”. To, na co se díváme, stále není produkční Qoros s motorem FreeValve či terminologií Qorosu „Qamfree”, je to pořád ještě prototyp. Je ale blíže sériové výrobě, jak říká i Christian von Koenigsegg, šéf automobilky Koenigsegg, která s vývojem FreeValve začala, a předseda představenstva Freevalve AB. „Tenhle krok blíže k masové produkci technologie FreeValve je také první krůček k výraznému snížení emisí CO2,” uvedl v Kantonu.

Představený vůz je první pojízdný prototyp auta s motorem FreeValve s produkční budoucností. Qoros se nyní ve spolupráci s FreeValve AB pustí do testování a dolaďování těchto nových motorů, jak se dočteme v tiskové zprávě firmy FreeValve.

Kdy se této technologie dočkáme na silnici, je stále brzy předpovídat. Je ale skutečně lákavá, jak jsme vám nedávno předestřeli v článku, který se mu podrobně věnoval. Pro spalovací motory může znamenat skutečně velkou vzpruhu, přináší značné zvýšení provozní efektivity.


Motor bez vaček se poprvé ukázal v autě, revoluci jsme o krok blíž - 1 - freevalve v prototypu qoros 01Motor bez vaček se poprvé ukázal v autě, revoluci jsme o krok blíž - 2 - freevalve v prototypu qoros 01aMotor bez vaček se poprvé ukázal v autě, revoluci jsme o krok blíž - 3 - freevalve v prototypu qoros 02
První skutečně funkční prototyp Qorosu se ukázal v Kantonu

Motor bez vaček se poprvé ukázal v autě, revoluci jsme o krok blíž - 4 - freevalve v prototypu qoros 03Motor bez vaček se poprvé ukázal v autě, revoluci jsme o krok blíž - 5 - freevalve v prototypu qoros 04Motor bez vaček se poprvé ukázal v autě, revoluci jsme o krok blíž - 6 - freevalve v prototypu qoros 05
FreeValve znamená vyšší výkon, nižší spotřebu, menší a lehčí hlavu válců a nekonečnou variabilitu časování ventilů

Motor bez vaček se poprvé ukázal v autě, revoluci jsme o krok blíž - 7 - qoros qamfree 3 peking 23Motor bez vaček se poprvé ukázal v autě, revoluci jsme o krok blíž - 8 - qoros qamfree 3 peking 22Motor bez vaček se poprvé ukázal v autě, revoluci jsme o krok blíž - 9 - Qoros Qamfree 3 dalsi 02Motor bez vaček se poprvé ukázal v autě, revoluci jsme o krok blíž - 10 - Qoros Qamfree 3 dalsi 01Motor bez vaček se poprvé ukázal v autě, revoluci jsme o krok blíž - 11 - qoros qamfree 3 peking 01Motor bez vaček se poprvé ukázal v autě, revoluci jsme o krok blíž - 12 - qoros qamfree 3 peking 21Motor bez vaček se poprvé ukázal v autě, revoluci jsme o krok blíž - 13 - Qoros Qamfree 3 dalsi 03Motor bez vaček se poprvé ukázal v autě, revoluci jsme o krok blíž - 14 - Qoros Qamfree 3 dalsi 04
Loni se ukázal v Číně jen samotný motor, auto jím bylo osazeno jen naoko

Zdroj: FreeValve

Marek Bednář

Diskuze 1 příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.