Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Motorář Fordu ukázal vrchol downsizingu, motor s jedním turbem pro každý válec
21.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Zdvihového objemu a počtu válců v motorech v posledních letech ubývá, turb naopak přibývá. K poměru 1:1 se ale zatím nikdo nedopracoval.
Kdysi jsme občas vtipkovali, že za pár let budeme mít pod kapotou motory s jedním válcem, ale deseti turbodmychadly. A že BMW s novým nejsilnějším dieselem, označeným jako 50d, už se blíží poměru jednoho turba na válec. Co jsme ovšem netušili, je, že někoho napadne něco takového skutečně navrhnout.
Ten člověk se jmenuje Jim Clarke a není to žádný zelenáč. Je to dlouholetý motorář Fordu a stojí za dříčem Modular V8, na kterém jsou založeny mimo jiné 5,0 Coyote a 5,2 Voodoo v různých verzích současného Fordu Mustang, a Duratec V6, který zářil např. pod kapotou Mondea ST220. Z Duratecu V6 dále vznikla 5,9 V12 pro Aston Martin a za Clarkova působení v automobilce Ford se také pod kapotami Volv S80 a XC90 objevil osmiválec postavený Yamahou.
Nyní z jeho pera přichází návrh, který může být částečně inspirovaný někdejšími motory BMW a dalších automobilek s individuální škrticí klapkou pro každý válec. Pod označením „Synergstic induction and turbocharging” se ukrývá řadový tříválec s tří- nebo čtyřventilovou hlavou, který je vybaven třemi turbodmychadly a šesti škrticími klapkami.
Protože vzdálenost mezi škrticí klapkou a sacím ventilem je podstatná pro reakci motoru na plynový pedál, dostal tento tříválec zvláštní škrticí klapku pro každý ze šesti sacích ventilů. Jsou ovládány elektronicky a při nízkém zatížení a v nízkých otáčkách se otevírá jen jedna klapka, aby bylo dosaženo co největší rychlosti nasávání vzduchu. Až při požadavku na vyšší výkon se otevírá i druhá klapka.
Turbodmychadla jsou umístěna těsně za výstupem výfukových plynů z hlavy motoru. To opět znamená značné zrychlení v roztáčení lopatek dmychadel, protože výfukové plyny putují jen velmi krátkou vzdálenost. Zachovají si tak maximum energie, kterou můžou předat turbu. To je navíc o 20 % menší než u běžného tříválce přeplňovaného jedním turbem, takže sice dávají nižší tlak, ale kvůli lehčím vnitřnostem se rychleji roztáčejí. Podle Clarka to v kombinaci se dvěma škrticími klapkami na válec eliminuje prodleva turba.
Tolik představená teorie; jak něco takového může fungovat v praxi, nemáme tušení. Podle odhalené dokumentace se stlačený vzduch po výstupu ze všech tří kompresorů spojuje do jednoho proudu, míří do mezichladiče a z něj do sacího traktu. To je pořád poměrně velká vzdálenost, která také má vliv na zmíněnou prodlevu.
Další otázkou je řešení faktu, že při běhu motoru tvoří výfuk - a tedy doba k roztočení turba - u každého válce jen čtvrtinu taktu. Zbylé tři čtvrtiny se tedy otáčky turba snižují, což podle našeho názoru musí přenášet výfukové pulzy do sání. Setrvačník v jakékoliv formě na turba namontovat nemůžete, protože pak by dlouho trvalo je roztočit. Pokud by byla turba čtyři, nikoliv tři, tyto pulzy by se vynulovaly, ale máme-li před sebou tříválec, bude tam vždycky chvíle, kdy nebude pálit ani jeden válec a tedy se budou snižovat otáčky všech dmychadel.
A v neposlední řadě tu je fakt, že šest škrticích klapek a tři turbodmychadla jsou víc než jedna a jedno, což se musí projevit v hmotnosti a ceně tohoto řešení. To znamená, že i kdyby něco takového bylo efektivní ve zlepšování odezvy motoru, vypadá to tak složitě, že se do toho málokterá automobilka pustí. Ale to byste před pár léty o přepřáhnutí z motoru 1,2 TSI na 1,0 TSI řekli asi také...
Jim Clarke má vskutku zajímavý nápad, jak přeplňované motory téměř zbavit prodlevy turba. Jak to funguje v praxi, je zatím otázkou
Zdroj: Car And Driver
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejčtenější články
- Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024 - Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024 - Šéf Renaultu svou kritikou EU jen zesměšňuje sám sebe. Chce regulovat regulace, na to už je pozdě
21.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva