Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Motory moderních aut ničí zacházení, které většina lidí považuje za ohleduplné
20.6.2018 | Petr Miler
I když motory aut pracují na stále stejném principu, dílčí změny v jejich fungování způsobují, že co k nim dříve bylo ohleduplné, dnes je dokáže zničit.
Když budete chtít být k motoru svého auta co nejohleduplnější, jak s ním budete zacházet? „Budu s ním jezdit pomalu, v nižších otáčkách a využívat jen malou část jeho potenciálu,” bude znít odpověď většiny lidí. Takové zacházení je k mnohým částem motoru skutečně ohleduplné a dokáže jim prodloužit život, u těch moderních ale dokáže nadělat více škody než užitku.
Jak je to možné? Problémem je přímé vstřikování paliva do válce, které je v posledních letech vlastní naprosté většině nových motorů. Právě u těchto pohonných jednotek vznikají při jízdě v nízkých otáčkách uhlíkové usazeniny na ventilech, které mohou způsobit až jejich nedoléhání. To může znamenat vynechávání u jednotlivých válců a vyžádat si ne zcela jednoduchou opravu, jak dokumentují záběry níže.
První obrázky u tohoto článku pocházejí z 5,2litrového desetiválce z Audi RS6 minulé generace, další pak dokumentují stejný stav u dalších vozů různých typů. Obrovské nánosy uhlíku na sacích ventilech může způsobit EGR a jeho přepouštění části výfukových plynů zpět do sání u studeného motoru pro snížení emisí, v tomto případě se ale jednalo o nedokonale fungující odvětrávání klikové skříně (nazývané také PCV, Positive Crankcase Ventilation), které nasávalo o něco více oleje, než mělo. V sacím potrubí prý byly dobré dvě deci oleje.
Důvody tedy mohou být různé, kdyby ale tento motor měl nepřímé vstřikování problém, nebyl by to až tak velký problém, protože benzín procházející přes sací ventil by ho omýval a výsledkem by byla „pouze” zvýšená spotřeba oleje. Jelikož tu je ale přímé vstřikování, tento samočisticí mechanismus tu neexistuje, a proto může motor vašeho auta dopadnout takto, pokud mu nikdy nedopřejete si trochu protáhnout nohy.
Občasná jízda ve vyšších otáčkách samozřejmě není samospásná, ale pomáhá zabraňovat přílišnému usazování karbonu tím, že komponenty motoru dosahují vyšší teploty a případné lehké nánosy uhlíku se tím spálí. Silné znečištění, jaké je vidět na snímcích, už ale takto nespravíte - mechanik na tomto konkrétním desetiválci prý strávil pět hodin jen čištěním sacích kanálů, půl hodiny mu prý trvalo oškrábat, kartáčky očistit a speciálním přípravkem propláchnout jeden kanál. A další případy jsou podobné.
Opravdu to není problém jen Audi či koncernu VW, ale všech přímovstřikových motorů, u kterých tak je potřeba hlídat stav sacích kanálů. Např. Toyota, ale také jiné automobilky, nové motory konstruují s přímým i nepřímým vstřikováním nejen proto, aby využily výhody přímého vstřikování pro vyšší výkon a nižší spotřebu, ale zároveň se neochudili o tento mechanismus samočištění sání.
I takto znečištěné motory tedy jde zachránit, jen je potřeba se připravit na mastný účet za servis anebo na zdlouhavou práci s kartáčky, pokud se do toho pustíte sami. Onen desetiválec navíc potřeboval kromě náročného čištění také nové sací potrubí, které přišlo na 2 tisíce dolarů, tedy asi 50 tisíc korun. A přitom stačilo jen občas vůz trochu více „protáhnout”, kdyby majitel o této věci věděl - musel s ním jezdit permanentně jen na zlomek výkonu, aby situace zašla až tak daleko.
Pokud tedy někdy uslyšíte někoho říkat, že z motoru „vyhání pavouky” tím, že nechává ručičku otáčkoměru proletět se až úplně doprava, nutně tím hloupě neospravedlňuje svou nemístně rychlou projížďku. Skutečně to má smysl, a to nejen u silných motorů...
Takto silné nánosy karbonu odstraníte jedině mravenčí prací s kartáčky. Je lepší jim předcházet
Poškozeno bylo v souvislosti s tímto problémem bylo i drahé sací potrubí
Podobné potíže potkaly také osmiválcové Audi RS4...
...či Porsche, Audi s motorem V6, Golf GTi, Ford nebo Hyundai.
Desetiválec zanesený karbonem patří Audi RS6, potenciální problém ale, jak vidno, hrozí prakticky jakémukoli autu s přímovstřikovým motorem
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nejčtenější články
- Nizozemská elektrická síť už kolabuje, operátor nařídí vypnutí dobíjecích stanic elektromobilů pro miliony lidí od 16 do 21 hod.
27.2.2024 - Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024 - Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024 - Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva