Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Možný pohon aut budoucnosti skrývá úplně vše potřebné v jednom balení
18.9.2019 | Mirek Mazal
Pohon auta je dnes hodně složitá věc. Potřebujete motor, převodovku, rozvodovku, někdy i kardan, poloosy, často i homokinetické klouby a řadu dalších věcí. S tímto řešením nikoli.
Snad všechny části vozidel prošly letitým vývojem směřující ke zdokonalení, otázka poloměru otáčení ale kvůli neustále se zvětšujícím jako by zůstala pozadu. Poslední dobou se často upozorňuje na téměř neviditelné natáčení zadních kol, které pomůže v pomalých i rychlých zatáčkách, ve městech má ale pořád omezený efekt. I tuto věc by mohl vyřešit nový nápad firmy Protean Electric.
Protean se bez větší nadsázky pokouší znovu vynalézt kolo. Už v roce 2013 předvedl elektromotory integrované do nábojů, ale to není nic až tak převratného, Pokud integrujete kola do motorů, spoustu věcí zjednodušíte, v případě výše zmíněného si ale nepomůžete nikam - pořád budete mít auto s řízením, které bude sice schopno pracovat s větším natočením kol, pro ovládání vozu ale bude pořád limitující a pro konstrukci stále zesložiťující. Proto Protean vyvinul novinku, která do kola integruje úplně vše.
Z konstrukčního hlediska je to geniální. Můžete si vymyslet auto, jaké chcete, na něj pouze přidáte dvě nebo čtyři (pokud bude zájem pohánět všechna kola a dosáhnout dokonalé flexibility) kola od Proteanu, které připojíte k akumulátoru a... jedete. Není tu absolutně žádný omezující prvek, z auta zmizí asi tisíc dnes běžných dílů - nebude tu motor, nebude tu převodovka, jakékoli hnací hřídele, diferenciál, nebude tu ani řízeni, skutečně nic krom karoserie, akumulátorů a kol. Přidáte jen řízení a brzdění „po drátě” a vše se začne pohybovat.
Tento přelom umožňuje nová technologie, která dovoluje kolu otáčet se o 360 stupňů kolem své osy. Prototyp jménem Protean360+ byl vyhlášen jako „první svého druhu, který bude vyvinut pro komerční účely.“ Krom toho bude uvnitř disku kola pochopitelně namontované elektrické hnací ústrojí, řízení, brzdy i zavěšení v jednom kompletním modulu.
Elektromotor v každém rohu karoserie by mohl dodávat až 108 koní (80 kW) a točivý moment 1 250 Nm. Vynásobením čtyřmi by se technologie zařadila mezi velmi výkonné, a tak nutně nemusí jít o řešení pro autonomní autobusy pohybující se po městě, ale klidně i pro auta se sportovními ambicemi. Jestli se někdy v dohledné době dočká nasazení v produkčním autě, je jiná otázka, možný pohon budoucnosti to ale nepochybně je.
Protean Electric vyvíjí nové řešení pohonu aut, všechno nezbytné skryje do rohů karoserie
Zdroj: Protean Electric
Bleskovky
- Kim Čong-un skutečně přešel z Mercedesů na ruský Aurus, auto přímo od Putina poprvé vyvětral před kamerami
17.3.2024 - Jak to vypadá uvnitř pneumatiky za jízdy? Kamera v ní umístěná vám ukáže, co běžně není možné spatřit
16.3.2024 - Jak moc skutečně vydrží Cybertruck Tesly? Nadšenci po něm začali házet koule i střílet z pistolí a pušek
15.3.2024
Nejnovější články
- Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
před hodinou - Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
před 3 hodinami - Nová „ruská” auta od Solarisu jsou jen virtuální realita, k dealerům dorazila s logy Hyundai přelepenými páskou
před 4 hodinami - Stále hůř: Fisker v nouzi zastavil výrobu, už otevřeně varuje, že bankrot může přijít kdykoli
před 6 hodinami - Jaguar pokračuje ve své likvidaci, nově naštval zákazníky, když je bez varování odřízl od chválených aplikací
včera
Živá témata na fóru
- Nové čtyřmístné cabrio v manuálu 03.19. 12:18 - Snowman000
- BMW Divize 03.19. 11:49 - Předseda
- Suzuki obecně 03.19. 11:46 - jerry
- Politický koutek 03.19. 10:59 - petr_riha
- Rychlodotazy 03.19. 10:22 - Stepan
- Pomoc s výběrem 4x4 03.19. 07:54 - spooon
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.18. 19:31 - řidičBOB
- Porsche - vse o sportovnich modelech 03.18. 11:49 - Eda