Nadšenec rozebral článek baterie Tesly Model 3. Podívejte se, co objevil uvnitř

Nové akumulátory nejsou stejné jako v dosavadních autech Tesly a jako první pochází z její gigatovárny v Nevadě. V čem se tedy liší?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Nadšenec rozebral článek baterie Tesly Model 3. Podívejte se, co objevil uvnitř

12.2.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Nadšenec rozebral článek baterie Tesly Model 3. Podívejte se, co objevil uvnitř

/

Foto: RDUlAQA ARIES RC@Youtube

Nové akumulátory nejsou stejné jako v dosavadních autech Tesly a jako první pochází z její gigatovárny v Nevadě. V čem se tedy liší?

Pokud chcete prozkoumat vnitřek akumulátoru elektromobilu, není zdánlivě nic snazšího - však stačí vzít do rukou sekeru, pořádně se rozpřáhnout a následně článek „dekapitovat“. Problémem je, že akumulátory jsou uzavřeným mikrosystémem, kde jednotlivé komponenty mohou být propojeny jen za určitých podmínek. A v případě nevyžádaného kontaktu se můžete snadno dočkat delšího pobytu v nemocnici.

Chcete-li tedy zkoumat baterie do detailu, je na místě velká obezřetnost, patřičná teoretická příprava a také zajištění vhodného prostoru. Pokud tyto podmínky nesplníte, raději upusťte od vlastního bádání a podívejte se na níže přiložené záběry. Vnitřek baterií vám totiž ukáží rovněž, s nulovým rizikem.

Přináší je nám člověk, který si říká Aries RC, tedy tentýž muž, který se loni podíval na akumulátory Tesly Model S. Nyní pro změnu zkoumal baterie nejnovějšího Modelu 3, v jehož případě jsou zatím kamenem úrazu. Při ohlášení rekordní kvartální ztráty sám šéf Tesly Elon Musk řekl, že právě kvůli problémům s výrobou akumulátorů produkce vozu nenajela na tu úroveň, jakou automobilka již hezkých pár měsíců slibuje - tedy na montáž 5 000 kusů týdně.

Na první pohled by se samozřejmě mohlo zdát, že jde pouze o výmluvu, nicméně baterie Tesel Model S a X nejsou shodné s akumulátory nejnovějšího sedanu. Články s interním kódem 2170 jsou totiž o pět milimetrů delší (70 versus 65 mm) a také o dva tlustší (20 versus 18 mm). Logicky by tedy měly disponovat i větší kapacitou, přičemž Tesla v tiskových materiálech zmiňovala nárůst o zhruba 30 procent. A asi nepřehání, nakonec i „roláda“ z lithia, kobaltu, niklu a hliníku je dlouhá 81,3 cm, tedy zhruba 30 % delší než u Tesly Model S.

Abyste se ovšem k těmto komponentům dostali, je třeba baterii nejprve kompletně vybít a následně odříznout její vršek. Poté dochází i na rozříznutí vnějšího hliníkového obalu, pod kterým se nachází plastový štít. Ten brání explozi a za bezpečnostní pojistky pak můžeme považovat i tři malé dírky na odříznutém vršku baterie, které jsou pouze půl milimetru úzké a skrze které dochází k ventilaci.

Další detaily si můžete prohlédnout níže, my vypíchneme už jen jednu zajímavost. Tou je metoda horkého svařování, ke které Tesla přistoupila navzdory těžkostem, které jsou s touto formou spojování velmi útlého materiálu spojené. A jelikož zatím nemáme hlášené žádné exploze, je evidentní, že zrovna v této oblasti jsou technici v Gigafactory skutečně pečliví. Kéž by totéž bylo možné říci o kvalitě celého auta...


Nadšenec rozebral článek baterie Tesly Model 3. Podívejte se, co objevil uvnitř - 1 - Tesla Model 3 battery cell whats inside 01Nadšenec rozebral článek baterie Tesly Model 3. Podívejte se, co objevil uvnitř - 2 - Tesla Model 3 battery cell whats inside 02Nadšenec rozebral článek baterie Tesly Model 3. Podívejte se, co objevil uvnitř - 3 - Tesla Model 3 battery cell whats inside 03Nadšenec rozebral článek baterie Tesly Model 3. Podívejte se, co objevil uvnitř - 4 - Tesla Model 3 battery cell whats inside 04Nadšenec rozebral článek baterie Tesly Model 3. Podívejte se, co objevil uvnitř - 5 - Tesla Model 3 battery cell whats inside 05Nadšenec rozebral článek baterie Tesly Model 3. Podívejte se, co objevil uvnitř - 6 - Tesla Model 3 battery cell whats inside 06Nadšenec rozebral článek baterie Tesly Model 3. Podívejte se, co objevil uvnitř - 7 - Tesla Model 3 battery cell whats inside 07Nadšenec rozebral článek baterie Tesly Model 3. Podívejte se, co objevil uvnitř - 8 - Tesla Model 3 battery cell whats inside 08Nadšenec rozebral článek baterie Tesly Model 3. Podívejte se, co objevil uvnitř - 9 - Tesla Model 3 battery cell whats inside 09Nadšenec rozebral článek baterie Tesly Model 3. Podívejte se, co objevil uvnitř - 10 - Tesla Model 3 battery cell whats inside 10Nadšenec rozebral článek baterie Tesly Model 3. Podívejte se, co objevil uvnitř - 11 - Tesla Model 3 battery cell whats inside 11Nadšenec rozebral článek baterie Tesly Model 3. Podívejte se, co objevil uvnitř - 12 - Tesla Model 3 battery cell whats inside 12Nadšenec rozebral článek baterie Tesly Model 3. Podívejte se, co objevil uvnitř - 13 - Tesla Model 3 battery cell whats inside 13Nadšenec rozebral článek baterie Tesly Model 3. Podívejte se, co objevil uvnitř - 14 - Tesla Model 3 battery cell whats inside 14Nadšenec rozebral článek baterie Tesly Model 3. Podívejte se, co objevil uvnitř - 15 - Tesla Model 3 battery cell whats inside 15Nadšenec rozebral článek baterie Tesly Model 3. Podívejte se, co objevil uvnitř - 16 - Tesla Model 3 battery cell whats inside 16
Proč Tesla Model 3 disponuje velkým dojezdem i přes méně kWh než Model S a X? Vysvětlení najdete na níže přiloženém videu

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.