Nadšenec rozřezal pneumatiku Formule 1 a ukázal, co se nachází uvnitř

Vozy Formule 1 obouvají nejlepší pneumatiky světa, o tom nemá smysl se přít. Jak vypadají zvenčí, ví snad každý, ale co se skrývá v jejich nitru?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Nadšenec rozřezal pneumatiku Formule 1 a ukázal, co se nachází uvnitř

26.3.2019 | Mirek Mazal

Nadšenec rozřezal pneumatiku Formule 1 a ukázal, co se nachází uvnitř

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Vozy Formule 1 obouvají nejlepší pneumatiky světa, o tom nemá smysl se přít. Jak vypadají zvenčí, ví snad každý, ale co se skrývá v jejich nitru?

Správné obutí rozhoduje o tom, jestli auto zůstane na silnici, popř. jestli mu za jízdy náhodou neexploduje kolo. Pneumatiky jsou jediným styčným bodem mezi vozem a silnicí a v závislosti na zvyšující se rychlosti jízdy roste význam volby těch správných pryží. Ty nejlepší obouvají monoposty Formule 1, třebaže není na místě si dělat iluze, že jejich pouhé nazutí na jakýkoli jiný vůz povede k větší rychlosti. Jsou stavěné tak, aby dobře fungovaly i při extrémním zatížení a na vaší Fabii 1,0 TSI by zřejmě zůstaly při jakékoli jízdě tvrdé jako puky.

Už z tohoto důvodu musí mít nutně specifickou konstrukci, ale jak vypadá? Běžně zůstává ukryta pod vrstvami četné gumy, jednomu z nadšenců se ale podařilo dostat ke skutečné pneumatice monopostu F1 od Pirelli, kterou se rozhodl rozpitvat před objektivem kamery.

Italská firma je od roku 2011 jediným dodavatelem pro závodní monoposty a žlutý pruh na boku symbolizuje středně tvrdou směs. S ohledem na to běhoun překvapil svou tvrdostí, celkem dlouho odolával i brusnému kotouči úhlové brusky. Nejdříve vzniklo značné množství bílého kouře, dokud se neobjevil pod ním ukrytá ocelový drát.

Ani příčný řez nebyl pro kutilský nástroj jednoduchý. Po oddělení čtvrtky z celého obvodu pneumatiky se ukázala velmi tenká konstrukce důležitých vrstev, které mají za úkol držet komponenty v jednom přilnavém celku.

Prvním důležitým prvkem je ocelové lanko na okraji pneumatiky v oblasti, kde guma přiléhá na disk. Kolem něj a krátce směrem vzhůru vedou tenké drátky tvořící kostru v oblasti blízké ráfku. Zbytek bočnice už je tvořen výhradně gumou bez zpevňovacích prvků.

Běhoun je jen pár milimetrů tlustý, použitá pneu z videa má celkově jen asi 5 až 6 mm gumy a ocelové konstrukce, přesto je tvrdá a odolná. Nejtužší místo je blízko patky pláště, zpevnění lemu usnadňuje překonání sil při brzdění, kdy by se disk mohl protočit gumou.

Leckdo by možná čekal nějaké kosmické řešení, ale není tu, pneumatika je svou základní konstrukcí podobná těm, které používáme na silničních vozech. Používá „jen” odlišné a materiály a vzhledem k pneumatikám osobních aut je velmi tenká - tak, aby při jízdě bylo minimalizováno množství rotující hmoty.


Nadšenec rozřezal pneumatiku Formule 1 a ukázal, co se nachází uvnitř - 1 - Rez pneumatikou Formule 1 01Nadšenec rozřezal pneumatiku Formule 1 a ukázal, co se nachází uvnitř - 2 - Rez pneumatikou Formule 1 02Nadšenec rozřezal pneumatiku Formule 1 a ukázal, co se nachází uvnitř - 3 - Rez pneumatikou Formule 1 03Nadšenec rozřezal pneumatiku Formule 1 a ukázal, co se nachází uvnitř - 4 - Rez pneumatikou Formule 1 04Nadšenec rozřezal pneumatiku Formule 1 a ukázal, co se nachází uvnitř - 5 - Rez pneumatikou Formule 1 05Nadšenec rozřezal pneumatiku Formule 1 a ukázal, co se nachází uvnitř - 6 - Rez pneumatikou Formule 1 06Nadšenec rozřezal pneumatiku Formule 1 a ukázal, co se nachází uvnitř - 7 - Rez pneumatikou Formule 1 07Nadšenec rozřezal pneumatiku Formule 1 a ukázal, co se nachází uvnitř - 8 - Rez pneumatikou Formule 1 08Nadšenec rozřezal pneumatiku Formule 1 a ukázal, co se nachází uvnitř - 9 - Rez pneumatikou Formule 1 09Nadšenec rozřezal pneumatiku Formule 1 a ukázal, co se nachází uvnitř - 10 - Rez pneumatikou Formule 1 10Nadšenec rozřezal pneumatiku Formule 1 a ukázal, co se nachází uvnitř - 11 - Rez pneumatikou Formule 1 11Nadšenec rozřezal pneumatiku Formule 1 a ukázal, co se nachází uvnitř - 12 - Rez pneumatikou Formule 1 12
Pohled na rozřezané - a možná ještě více rozřezání - obutí Formule 1 je pozoruhodný, třebaže překvapí snad jen extrémně tenkou konstrukcí

Zdroj: Driver61@Youtube

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.