Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nejlepší odpružení kol se po 13 letech bude moci vyrábět, autoři prodali patenty
23.11.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Představte si auto, který se nad nerovnostmi silnice vznáší, někdy i doslova. Ani Mercedes dodnes nic takového nemá, ač to existuje 13 let.
Je to jeden z nejúchvatnějších technických vynálezů, které automobilový svět v posledních dekádách poznal. Firma Bose, známá hlavně na poli audiotechniky, už v 80. letech minulého století začala z popudu svého majitele a šéfa pracovat na nejlepším představitelném odpružení kol automobilu. Amar Bose, sám schopný technik a profesor massachussetského technologického institutu (MIT), byl oddán myšlence odpružení, které dovolí posádce vozu prakticky nevnímat kvalitu silnice, po které se právě pohybuje a do značné míry eliminovat i vnímání přetížení v zatáčkách a při brzdění.
Utopie? Ani ne. Bose takové odpružení skutečně vyvinulo a v roce 2004 jej ukázalo světu. Firma na něm pochopitelně nepracovala 20 let, zase takový úděl to nebyl, jen si zkraje vývoje uvědomila, že bez výrazného pokroku v oblasti IT není kýžený cíl dosažitelný. Vyvinula tedy „hardware”, potřebný software přidala až později a v polovině minulé dekády fascinovala publikum tím, co její dílo dovede. Nedávno jsme se mu věnovali detailně a žasneme nad ním vlastně pořád - i zřejmě nejpokrokovější podvozek nového Audi A8 se možnostem odpružení Bose jen blíží, zdola.
Systém pracující s lineárními elektromagnetickými motory dokázal reagovat na to, co se odehrávalo pod autem, s takovou rychlostí a intenzitou, že eliminoval všechno od nerovností přes jinou vertikální polohu různých kol až po zatáčky. Posádka byla jako v bavlnce a přesto šlo vůz klidně vytáhnout na ostrou projížďku a zvládal to s bravurou též. Ideál? Dost možná, po velkém entré se ale po tomto řešení prakticky slehla zem - žádná z automobilek ho nechtěla, protože byl příliš komplikovaný, těžký, drahý a potenciálně nespolehlivý.
V poslední době jsme na něj vzpomínali jen jako na slepou větvi vývoje, nakonec to tak ale nemusí být. Jako blesk z čistého nebe nyní přichází zpráva, která dává řešení Bose šanci na posun do sériové výroby. Patenty k němu totiž koupila společnost ClearMotion, jejíž technický ředitel kdysi pracoval u Bose a jejímiž zakladateli jsou bývalí studenti MIT - tomu Amar Bose nakonec firmu před svou smrtí v roce 2013 odkázal. A cílem pochopitelně není nic jiného než stále převratný vynález komercionalizovat.
Jméno firmy ClearMotion vám zřejmě nebude známé, je to ale ta společnost, kterou napadlo stvořit tlumiče generující elektřinu při pohybu vozu po nerovnostech. Toto řešení pak ve spolupráci se ZF dotáhla do formy k výrobě připraveného konceptu, který se objevil na prototypech Audi. Jaké jsou jeho vyhlídky na další existenci, nevíme a ani to teď není důležité, revoluční odpružení Bose ale ClearMotion do výroby dostat chce.
Detailů je zatím poskrovnu, víme ale, že z původního řešení jej zajímá hlavně softwarová stránka a použít chce elektrohydraulické tlumiče namísto elektromagnetických. A že krom patentů na toto získal ClearMotion i práva k elektromagnetickému odpružení sedadel kamionů Bose Ride, které z původního projektu vzešlo jako jediná komerční záležitost. Naděje na vstup nejlepšího známého odpružení kol do výroby tedy existuje, uvidíme, co přinesou další měsíce a roky...
Bose měl zajímavý systém odpružení....
...který se projevoval opravdu zajímavým způsobem, uměl nechal auto i skočit. Bohužel byl příliš drahý a těžký pro použití v sériových vozech a dodnes nebyl
Zdroj: ClearMotion
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 4 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nejnovější články
- Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 3 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 4 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 5 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 7 hodinami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 16:53 - abgx1
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 16:42 - Honza z Krumlova
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova