Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nejlepší známé odpružení kol aut je staré 13 let. Proč se dodnes nevyrábí?
22.7.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Chcete-li od auta komfort na nerovnostech i pevnost v šikanách, chce to dokonalé odpružení. Bose ho mělo, dodnes ho ale nemůžete mít.
Odpružení aut je obvykle řešeno klasickými teleskopickými tlumiči a pružinami. Objevují se také odpružení vzduchová, hydraulická a někdy tlumiče elektronicky mění své chování. Našli bychom i pár exotických řešení, princip všech těchto systémů je ale v zásadě totožný.
Všichni se na jejich základě snaží postavit vůz, který bude velmi pohodlný, když budete chtít jet v klidu, a zároveň velmi pevný, když po autě budete chtít ostřejší projetí zatáčky. Výsledky znáte sami - nelze popřít pokrok, jaký podvozky v tomto směru za poslední dekády udělaly, vůz s opravdu dvěma tvářemi ale na trhu není. Adaptivní tlumiče může mít třeba Porsche a stejně se z něj nestane houpavý kočár, když je přepnete do režimu Comfort. A může je mít třeba i Škoda Superb, přesto se z ní nestane sporťák, když zapnete režim Sport. Špičkové modely jako třeba Mercedes třídy S jsou v tomto dále, mezi „černou a bílou” ale nemůžete přepínat ani u nich. Natož aby byl vůz obojím naráz.
Podvozek je prostě u každého auta nějaký a i když má vzduchové odpružení, vždy bezpečně víte, pro co byl ten či onen vůz původně stvořen. Dodatečné nastavení nepochybně rozšiřuje jeho záběr, jeho pravé tváři ale nedopřává nic jiného než více či méně pomíjivý make-up. Stvořit něco, co vozu dovolí chovat se komfortně i jistě zároveň, se zdá být utopií, ale není to pravda, tedy alespoň do jisté míry.
Dokazuje to firma Bose, která je známá především svými audiosystémy. Už od 80. let pracovala z popudu svého zakladatele na systému, který by pracoval s lineárními elektromagnetickými motory a byl by rychlejší a lepší než jakýkoliv jiný. Karoserie vozu by mohla být pořád téměř bez hnutí, a pasažéra vzadu by nic nenatřásalo. Ale zároveň by řidič po vysazení cestujícího mohl vzít vůz na projížďku po své oblíbené trati.
U Bose po několika letech studia této problematiky ještě v 80. letech zjistili, že aby něco takového bylo reálné, je potřeba výrazně pokročit s vývojem lineárních elektromagnetických motorů, zesilovačů proudu, ovládacích algoritmů a výpočetní kapacity. Pustili se do vývoje prvních třech věcí a u té poslední se spolehli na pokroky v počítačovém průmyslu.
Postupně tedy i s pokroky v IT byl vyvinut systém, který místo klasických tlumičů a pružin nabídne lineární elektromagnetické motory, kterým posílají sílu zesilovače. Tak se motory můžou velmi rychle pohybovat tam a zpátky a tím tvořit pohyb mezi kolem a karoserií. V podstatě se chovají jako tlumiče, jenže reagují na nerovnost v silnici ještě dříve, než ta nerovnost přijde, na rozdíl od konvenčních tlumičů.
Princip jejich pohybu ale není v tlumení pohybů kol, resp. jejich přenosů na karoserii, ale v úplné izolaci kola a karoserie. Není tu žádný tlumič, který by se opíral o karoserii. Proto může karoserie vozu zůstávat téměř bez hnutí, jak vidíme na videu níže u světlejšího auta. Jeho chování je od pohledu prakticky dokonalé - vůz dělá různé manévry, jezdí přes hrboly, ale karoserie se nehýbe, ani když se všechna kola pohybují zcela asymetricky. Tmavý Lexus LS je úplně stejné auto, jen má sériové odpružení a dělá to, co dobře známe z obvyklých aut. Ostatně na videu je vidět i moderní Porsche.
Představení tohoto systému proběhlo už v roce 2004, kdy byl systém Bose odhalen odborné veřejnosti. Ještě to nebyla produkční verze, stále to byl spíš prototyp. Ale byla tu velká výhoda - dal se namontovat na stávající auta s jen malými změnami. Jenže také měl nevýhody - jeho vysoká hmotnost a cena znamenaly, že by nebyl cenově efektivní ani pro špičkové luxusní limuzíny. Hovořilo se o tom, že dojde nasazení možná do konce minulé dekády, ale ani to se nestalo, jak dnes už víme.
Bose implementuje podobné systémy do sedaček kamionů a podobných velkých nákladních aut, aby chránily páteře řidičů. To je chvályhodné, ale my bychom jej chtěli vidět v autech. Jak se sami můžeme podívat na videu, je skutečně funkční a jde až tak daleko, že umí přimět vůz i skočit a přenést se přes jakousi parkurovou překážku. Jenže cena a hmotnost tento systém pro sériovou výrobu zabily. Doufejme, že jen prozatím, toto by auta mohlo posunout o pořádný kus vpřed - poslední systémy zavěšení podvozku Mercedesu a nejnověji Audi v nové A8 slibují už něco velmi podobného. Uvidíme, jak moc budou 13 let starému řešení Bose v praxi blízko...
Bose měl zajímavý systém odpružení....
...který se projevoval opravdu zajímavým způsobem, uměl nechal auto i skočit. Bohužel byl příliš drahý a těžký pro použití v sériových vozech a dodnes nebyl
Zdroje: Cnet, Bose
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 10 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 11 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda