Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Největší slabina moderních motorů aut nakonec má řešení, firmy už ho testují
15.8.2020 | Mirek Mazal
Spalovací motory se během posledních dekády staly efektivnějšími a „čistšími” než kdy dříve, posun správným směrem se ale neobešel bez problémů, které mohou být fatální.
Přímé vstřikování benzínu do spalovací komory se rychle stalo nejlepším přítelem motorářů významných světových automobilek. Rozprášení směsi přímo do válce přináší nižší spotřebu paliva a nižší emise při současném zvýšení výkonu zejména v nižších otáčkách. Postupně tak na něj přešli téměř všichni výrobci, řidiči se ale kvůli němu musí potýkat se zvýšeným znečišťováním pohonné jednotky až do podoby tvrdých usazenin zapečených částic.
Je to největší slabina moderních motorů, neboť pokud alespoň čas od času neprovedete alespoň tzv. italskou údržbu, motor se může velmi brzy vážně poškodit nebo při ignoraci prvotních příznaků i zcela zničit. Za vše může odvětrávání klikové skříně, které vede zpět do sání páry olejů, resp. EGR ventil a jeho přepouštění části výfukových plynů opět do sacího traktu. V tom se následně usazují nežádoucí nánosy uhlíku které by u nepřímovstřikového motoru umyl benzin přes ně tekoucí, u přímého vstřiku ale těmito místy žádný neprotéká, a tak ani nic nemyje.
Automobilky tento problém pochopitelně řeší, moc úspěšné ale dosud nebyly. Pokud nevsadí třeba na komplikovaný systém kombinující přímý a nepřímý vstřik, v podstatě mohou doporučit zákazníkům jen čas od času pořádně protáhnout auto po dálnici. A to zdaleka každý neudělá. Na scéně se ale objevilo možné řešení, které je ve srovnání se všemi dosavadními docela prosté.
Typický nedostatek moderních motorů totiž může eliminovat posílení systému vysokotlakého vstřikování paliva. Současné jednotky dávkují benzín pod tlakem 200 barů, proto se testuje přínos 350 barů a firmy Delphi, Magneti Marelli a Bosch připravují plnění pod taktovkou dokonce 500 barů. Zvyšující se tlak vstřikování snižuje velikost kapek pohonných hmot a vzniká lépe se odpařující směs, která nezanechává tolik škodlivých látek. První 350barový proces zmenšuje velikost a snižuje počet částic až o 70 %. A 500 barů prý sníží množství sazí o další polovinu.
Princip zní revolučně, ovšem i ten přináší svá negativa. Efektivní zvýšení tlaku vyžaduje přísun energie, která je zatím odebírána z výkonu motoru a způsobuje zvýšenou spotřebu. Novinka může také generovat více hluku a klade větší nároky na všechny komponenty benzínového vstřikování.
Automobilové podniky vymýšlejí nové vstřikovače potlačující nežádoucí jevy. Například Britové z Delphi Technologies zkouší uvést úsporné segmenty přívodu paliva pod tlakem 350 barů, které bez hluku minimalizují nároky na energii a nezatěžují tolik hnací mechanismus agregátu. A podobným směrem míří i německý Bosch. Dá se očekávat, že přinejmenším některá z těchto společností dříve nebo později uspěje a moderní motory si bude možné spojit jak s vysokou pracovní efektivitou, tak vysokou trvanlivostí bez ohledu na způsob využití.
Přímovstřikovým motorům prospěje zvýšení tlaku rozprašování benzínu do válce, potenciál má 350, respektive 500 barů. Firmy jako Delphi a Bosch jsou s vývojem novinky už hodně daleko. Foto: Bosch Mobility Solutions
Zdroje: Bosch Mobility Solutions, Delphi Technologies, Magneti Marelli
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
před hodinou - Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 3 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 4 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 6 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 03.29. 14:32 - pavproch
- Pneu koutek 03.29. 12:31 - abgx1
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1