Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Němci doslova znovu vynalezli kolo. Brzdy už nechtějí montovat tam, kde jsou dnes
18.8.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Když se někdo pokouší znovu vymyslet dávno vymyšlené, s nadsázkou o tom říkáme, že chce znovu vynalézt kolo. Continental to ale tak trochu dokázal.
Podle názoru finančního šéfa společnosti Continental, Wolfganga Schafera by zhruba za šest letech německé automobilky měly skončit s vývojem spalovacích motorů. Prim budou hrát vozy osazené alternativním hnacím ústrojím. Není to poprvé, co slyšíme obdobná slova, dosud se ovšem takto vyjadřovali hlavně politici bez odborných znalostí.
Názor Schafera bychom ale neměli brát na lehkou váhu, přeci jen Continental dodává řadě automobilek nejen pneumatiky, ale třeba i systémy na redukci emisí - finanční šéf by tedy mohl vědět, co se chystá. Je otázkou, co bude za pár let a co třeba v letech 2040 nebo 2050. Ovšem Continental se na budoucí vývoj připravuje a vyvíjí nová řešení.
Jedním z nich je nový koncept litého kola. Za názvem New Wheel Concept se skrývá několikadílný ráfek a jeho součástí jsou dokonce i brzdy, jejichž kotouče mají plánovánu stejnou životnost jako vůz. Elementární koncepce se nijak výrazně neliší od dnešních ráfků, středová hvězdice je stále uchycena k náboji kola. Nicméně zároveň je k ní uchycen i kotouč a brzdové třmeny jsou na něm nasazeny zvnitřku. Jejich účinek brzd je navýšen, jejich hmotnost však letí dolů. Stejně tak jsou zredukovány provozní náklady, neboť opotřebení mají podléhat pouze destičky.
Continental dále dodává, že nový design zároveň i snižuje náchylnost ke korozi, a to právě díky využití hliníku. Výrazné odlehčení ráfků vůči konvenčním snižuje hmotnost celého vozu, načež je třeba méně energie pro pohyb vozu. Tím je u elektromobilů navýšen dojezd, dále má koncepční kolo vylepšit schopnost regenerativního brzdění.
Výhod zde tedy opravdu nemáme málo, otázkou však je, kdy se nový typ ráfků dostane k běžným autům. Continental zatím neuskutečnil ani venkovní testy, stále tak nebylo v reálu ověřeno, zda brzdové kotouče skutečně vydrží tak dlouho, jak společnost prohlašuje. Stejně tak se můžeme ptát, zda jejich strukturu nenaruší poskakování po nerovnostech a jak se takové umístění kotoučů projeví na setrvačnosti kol.
Pokud Continental opravdu vyřeší všechny nejasnosti s touto konstrukcí spojené, bude mít k dispozici opravdu lákavý produkt. Zvláště když v případě nového ráfku by ono regenerativní brzdění mělo „sklízet“ více energie než klasický kotouč se třmenem umístěným na vnějšku. Zatím je tu ale ještě dost nezodpovězených otázek...
Continental se pochlubil konceptem nového kola, které má být novým ideálem pro auta nějakým způsobem používající k pohonu elektřinu. Tedy alespoň dle tvrzení firmy, reálné testy ještě neproběhly
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 4 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nejčtenější články
- Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám
28.2.2024 - Toyota ukázala nové řešení, které má zachránit spalovací motory, vzduch od CO2 dokonce čistí
28.2.2024 - Ruská Volha se skutečně vrátí, toto bude její první nový model
28.2.2024 - Red Bull vyvinul nejrychlejší kamerový dron světa pro úchvatné letecké záběry F1, jen ten stačí Maxi Verstappenovi
28.2.2024 - Dacia si dál nechává od elektrifikace odstup, Sandero nebude ani trochu elektrické, dokud nebude muset
28.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva