Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Němci doslova znovu vynalezli kolo. Brzdy už nechtějí montovat tam, kde jsou dnes
18.8.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Když se někdo pokouší znovu vymyslet dávno vymyšlené, s nadsázkou o tom říkáme, že chce znovu vynalézt kolo. Continental to ale tak trochu dokázal.
Podle názoru finančního šéfa společnosti Continental, Wolfganga Schafera by zhruba za šest letech německé automobilky měly skončit s vývojem spalovacích motorů. Prim budou hrát vozy osazené alternativním hnacím ústrojím. Není to poprvé, co slyšíme obdobná slova, dosud se ovšem takto vyjadřovali hlavně politici bez odborných znalostí.
Názor Schafera bychom ale neměli brát na lehkou váhu, přeci jen Continental dodává řadě automobilek nejen pneumatiky, ale třeba i systémy na redukci emisí - finanční šéf by tedy mohl vědět, co se chystá. Je otázkou, co bude za pár let a co třeba v letech 2040 nebo 2050. Ovšem Continental se na budoucí vývoj připravuje a vyvíjí nová řešení.
Jedním z nich je nový koncept litého kola. Za názvem New Wheel Concept se skrývá několikadílný ráfek a jeho součástí jsou dokonce i brzdy, jejichž kotouče mají plánovánu stejnou životnost jako vůz. Elementární koncepce se nijak výrazně neliší od dnešních ráfků, středová hvězdice je stále uchycena k náboji kola. Nicméně zároveň je k ní uchycen i kotouč a brzdové třmeny jsou na něm nasazeny zvnitřku. Jejich účinek brzd je navýšen, jejich hmotnost však letí dolů. Stejně tak jsou zredukovány provozní náklady, neboť opotřebení mají podléhat pouze destičky.
Continental dále dodává, že nový design zároveň i snižuje náchylnost ke korozi, a to právě díky využití hliníku. Výrazné odlehčení ráfků vůči konvenčním snižuje hmotnost celého vozu, načež je třeba méně energie pro pohyb vozu. Tím je u elektromobilů navýšen dojezd, dále má koncepční kolo vylepšit schopnost regenerativního brzdění.
Výhod zde tedy opravdu nemáme málo, otázkou však je, kdy se nový typ ráfků dostane k běžným autům. Continental zatím neuskutečnil ani venkovní testy, stále tak nebylo v reálu ověřeno, zda brzdové kotouče skutečně vydrží tak dlouho, jak společnost prohlašuje. Stejně tak se můžeme ptát, zda jejich strukturu nenaruší poskakování po nerovnostech a jak se takové umístění kotoučů projeví na setrvačnosti kol.
Pokud Continental opravdu vyřeší všechny nejasnosti s touto konstrukcí spojené, bude mít k dispozici opravdu lákavý produkt. Zvláště když v případě nového ráfku by ono regenerativní brzdění mělo „sklízet“ více energie než klasický kotouč se třmenem umístěným na vnějšku. Zatím je tu ale ještě dost nezodpovězených otázek...
Continental se pochlubil konceptem nového kola, které má být novým ideálem pro auta nějakým způsobem používající k pohonu elektřinu. Tedy alespoň dle tvrzení firmy, reálné testy ještě neproběhly
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva