Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Němci představili lehoučký motor 2,0 s neuvěřitelným výkonem až 647 koní
21.3.2019 | Mirek Mazal
Výkony malých motorů v posledních letech rostou a tohle je jeden z extrémů. Nový motor Audi dává z jen dvoulitrového objemu výkon přes 600 koní, na silnice ale nemíří.
Nemusíte být až tak staří, abyste pamatovali doby, kdy třílitrový šestiválec BMW s výkonem 142 kW (193 koní) představoval špičku svého segmentu. Stále přesnější výroba motorových komponentů eskalovaná tlakem na minimalizaci papírové spotřeby paliva logicky doprovázeným přeplňováním ale vše změnil. Výkonem okolo 200 koní dnes ohromíte leda pokud jej generuje malý tříválec - dvoulitry dnes dávají běžně o polovinu více a motor 2,5 TFSI od Audi jich ze sebe doluje dokonce 400. A třílitrové šestiválce? Ty se dnes podívají i za hranici 500 koní.
Limity jsou ale ještě docela jinde, jak ukazuje znovu Audi v případě motoru, který je určen pro soutěžní vozy DTM. V tomto seriálu regule od letošního roku vyžadují přeplňované jednotky omezené spotřebou zhruba 95 kilogramů paliva za hodinu. Již dříve známé podmínky přiměly motoráře čtyř kruhů, aby sedli ke stolu a v povolených mantinelech vymysleli nový agregát. Výsledek má podobu přeplňovaného čtyřválce s dvoulitrovým objemem a neuvěřitelným výkonem až 647 koní (476 kW).
Kompletní laborování s posunem výkonových hranic trvalo dva a půl roku a v závěru potřebovalo více než tisíc hodin testování na zkušební stolici. Všechny základní součástky jsou navrženy tak, aby vydržely celou sezónu čítající kolem šesti tisíc kilometrů. Standardně motor generuje nanejvýš 617 kobyl, ústrojí ale umí dočasně přidat dalších 30 koní (22 kW) umožňujících závodníkovi snadněji předjíždět.
Nový motor bude debutovat 4. května 2019 na startovním roštu Hockenheimringu v závodním voze Audi RS 5 DTM. Ještě loni tým spoléhal na čtyřlitrový vidlicový osmiválec s atmosférickým sáním. Dvakrát větší strojovna dávala „pouhých” 505 koní (372 kW). „V průběhu prvního testování byli naši řidiči naprosto nadšeni,“ nastínil bezprostřední dojmy šéf Audi Motorsport Dieter Gass. „Přechod z přirozeně plněného V8 na turbo však není důležitý pouze kvůli dodatečnému výkonu zhruba sto koní. V DTM nyní jezdíme s vysoce účinným motorem, na který jsme také zvyklí díky použití v mnoha produkčních vozidlech koncernu,“ dodal Gass pro tisk.
Klíčovou vlastností zmenšeného čtyřválce je lehkost. Novinka má jen 85 kilogramů, což je skutečně velmi málo - asi polovina hmotnosti odcházející V8. Celkově Audi RS 5 DTM nyní váží něco přes jednu tunu, proto činí poměr výkonu a hmotnosti přibližně 1,6 kilo na koně - to je území Bugatti Veyron Super Sport.
Smutná zpráva se týká použití revolučního motoru v běžném provozu. Zatím je silniční homologace nepravděpodobná, Audi pro RS5 standardně nabízí 2,9litrový šestiválec TFSI s výkonem 450 koní (331 kW). Nic k zahození, od 617 koní z dvoulitru je to ale kus cesty.
Závodní motor Audi posunuje limity čtyřválcového přeplňování, umí vygenerovat až 647 koní neboli 476 kW
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nejnovější články
- Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
před 11 hodinami - Jako nový skomíral ve stínu Škody Octavia, o to zajímavější je rodinný kombík Opelu jako ojetina
včera - Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Další přehmat Mercedesu. Mohl jednoduše vyřešit největší problém elektromobilů, rozhodl se ale hrdě trvat na svém
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva