Němci představili lehoučký motor 2,0 s neuvěřitelným výkonem až 647 koní

Výkony malých motorů v posledních letech rostou a tohle je jeden z extrémů. Nový motor Audi dává z jen dvoulitrového objemu výkon přes 600 koní, na silnice ale nemíří.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Němci představili lehoučký motor 2,0 s neuvěřitelným výkonem až 647 koní

21.3.2019 | Mirek Mazal

Němci představili lehoučký motor 2,0 s neuvěřitelným výkonem až 647 koní

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Výkony malých motorů v posledních letech rostou a tohle je jeden z extrémů. Nový motor Audi dává z jen dvoulitrového objemu výkon přes 600 koní, na silnice ale nemíří.

Nemusíte být až tak staří, abyste pamatovali doby, kdy třílitrový šestiválec BMW s výkonem 142 kW (193 koní) představoval špičku svého segmentu. Stále přesnější výroba motorových komponentů eskalovaná tlakem na minimalizaci papírové spotřeby paliva logicky doprovázeným přeplňováním ale vše změnil. Výkonem okolo 200 koní dnes ohromíte leda pokud jej generuje malý tříválec - dvoulitry dnes dávají běžně o polovinu více a motor 2,5 TFSI od Audi jich ze sebe doluje dokonce 400. A třílitrové šestiválce? Ty se dnes podívají i za hranici 500 koní.

Limity jsou ale ještě docela jinde, jak ukazuje znovu Audi v případě motoru, který je určen pro soutěžní vozy DTM. V tomto seriálu regule od letošního roku vyžadují přeplňované jednotky omezené spotřebou zhruba 95 kilogramů paliva za hodinu. Již dříve známé podmínky přiměly motoráře čtyř kruhů, aby sedli ke stolu a v povolených mantinelech vymysleli nový agregát. Výsledek má podobu přeplňovaného čtyřválce s dvoulitrovým objemem a neuvěřitelným výkonem až 647 koní (476 kW).

Kompletní laborování s posunem výkonových hranic trvalo dva a půl roku a v závěru potřebovalo více než tisíc hodin testování na zkušební stolici. Všechny základní součástky jsou navrženy tak, aby vydržely celou sezónu čítající kolem šesti tisíc kilometrů. Standardně motor generuje nanejvýš 617 kobyl, ústrojí ale umí dočasně přidat dalších 30 koní (22 kW) umožňujících závodníkovi snadněji předjíždět.

Nový motor bude debutovat 4. května 2019 na startovním roštu Hockenheimringu v závodním voze Audi RS 5 DTM. Ještě loni tým spoléhal na čtyřlitrový vidlicový osmiválec s atmosférickým sáním. Dvakrát větší strojovna dávala „pouhých” 505 koní (372 kW). „V průběhu prvního testování byli naši řidiči naprosto nadšeni,“ nastínil bezprostřední dojmy šéf Audi Motorsport Dieter Gass. „Přechod z přirozeně plněného V8 na turbo však není důležitý pouze kvůli dodatečnému výkonu zhruba sto koní. V DTM nyní jezdíme s vysoce účinným motorem, na který jsme také zvyklí díky použití v mnoha produkčních vozidlech koncernu,“ dodal Gass pro tisk.

Klíčovou vlastností zmenšeného čtyřválce je lehkost. Novinka má jen 85 kilogramů, což je skutečně velmi málo - asi polovina hmotnosti odcházející V8. Celkově Audi RS 5 DTM nyní váží něco přes jednu tunu, proto činí poměr výkonu a hmotnosti přibližně 1,6 kilo na koně - to je území Bugatti Veyron Super Sport.

Smutná zpráva se týká použití revolučního motoru v běžném provozu. Zatím je silniční homologace nepravděpodobná, Audi pro RS5 standardně nabízí 2,9litrový šestiválec TFSI s výkonem 450 koní (331 kW). Nic k zahození, od 617 koní z dvoulitru je to ale kus cesty.


Němci představili lehoučký motor 2,0 s neuvěřitelným výkonem až 647 koní - 1 - Audi RS 5 DTM novy motor 01Němci představili lehoučký motor 2,0 s neuvěřitelným výkonem až 647 koní - 2 - Audi RS 5 DTM novy motor 02Němci představili lehoučký motor 2,0 s neuvěřitelným výkonem až 647 koní - 3 - Audi RS 5 DTM novy motor 03Němci představili lehoučký motor 2,0 s neuvěřitelným výkonem až 647 koní - 4 - Audi RS 5 DTM novy motor 04Němci představili lehoučký motor 2,0 s neuvěřitelným výkonem až 647 koní - 5 - Audi RS 5 DTM novy motor 05Němci představili lehoučký motor 2,0 s neuvěřitelným výkonem až 647 koní - 6 - Audi RS 5 DTM novy motor 06Němci představili lehoučký motor 2,0 s neuvěřitelným výkonem až 647 koní - 7 - Audi RS 5 DTM novy motor 07
Závodní motor Audi posunuje limity čtyřválcového přeplňování, umí vygenerovat až 647 koní neboli 476 kW

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.