Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Němci vyvíjí revoluční kola, jejichž pneumatiky už nebudete muset dofukovat
9.7.2019 | Mirek Mazal
Řešení patálií s pneumatikami nebaví nikoho, dnes je ale nezbytné, pokud nechcete řešit problémy s vysokou spotřebou či špatnými jízdními vlastnostmi. S novými pneu Continentalu už to nutné nebude, postarají se o to samy.
Centrální dofukování pneumatik existuje už delší dobu, obvykle jsou jím vybaveny nákladní vozy, popř velké terénní automobily. Podobnou techniku používají například i zemědělské či armádní stroje, automatické huštění kol z místa řidiče se ale běžným osobním vozům s ohledem na nevhodnost dosavadních systémů vyhýbalo. Německý Continental chce proto nyní do aut dostat právě to.
Středobodem projektu Intelligent Tire je kolo umožňující nafouknout pneumatiku podle potřeby bez nutnosti manuálního zásahu u stojícího automobilu. „Naší ideou je, že by se pneumatiky měly přizpůsobit měnícím se podmínkám na silnici,“ prozradil záměr technik Christoph Berger a dodal: „Dnes si musíte vybrat sportovní pneumatiku, musíte si vybrat terénní pneumatiku, musíte si vybrat pohodlnou pneumatiku a do budoucna si myslíme, že by se guma mohla přizpůsobit různým podmínkám na vozovce, různým podmínkám vozidla, a také řidičovým potřebám.“
Radikálním řešením je mechanismus dovolující zvýšit, respektive snížit tlak v pneumatikách na vyžádání, nebo když se znatelně změní zatížení automobilu či dojde k přejezdu na jiný povrch silnice. Systém by mohl být zabudován do ráfku, jak to ukázal Continental na výstavě TechWeek.
Disk s pěti paprsky používá tři z nich jako dutiny pro potřebnou techniku. Pod krytím se nachází kompresor, řídicí jednotka baterie a napájení elektroniky. Berger upozornil na úspěšné testování výdrže křehce vypadajícího sestavení, kolo se všemi přístroji prý odolalo běžně dosahovaným odstředivým silám, jízdě po špatných silnicích, měnícím se povětrnostním podmínkám a dalším nepříjemnostem, které ze silnic dobře známe.
Němci pro sériovou výrobu přesto počítají s ještě kompaktnějším balením, které by odstředivé síly nemusely zajímat vůbec. „Baterie je určena jen pro tento prototyp, v budoucnu nebude žádná. Chceme, aby byla energie přenesena bezdrátově,“ nastínil podobu finálního produktu Berger. Jeho úkolem je v ideálním případě vměstnat kompresor a řídicí jednotku do náboje kola, kde působí mnohem menší odstředivé síly.
Před koncem vývoje je potřeba překonat další překážky. Continental se netají vědomím o mnoha složitostech. „Viděli jste, že kompresor není příliš velký. Chceme větší kompresor. Dnes můžeme zvýšit tlak o 0,55 baru za tři minuty. V budoucnu to chceme trochu rychleji,“ pokračuje Berger.
Novinka bude zpočátku určena méně výkonným automobilům. Dynamicky vybavené modely vytvářejí vysoké rychlosti spojené s odstředivými silami. Berger přiznal, že firma cílí na trhy s pneumatikami pro slabší vozy. „Když se podíváme na autonomní vozidla, odstředivá síla už není tak velkým tématem, protože dynamika je poměrně nízká. Nedochází k rychlým průjezdům zatáček a zrychlení.“ Další praktickou aplikaci nabízí sdílené flotily, kde se jednotliví uživatelé nechtějí starat o aktuální tlak v pronajatém autě, které jen výjimečně bývá k dispozici s nadstandardním výkonem.
Inteligentní kolo Continentalu se postará samo starat o tlak uvnitř pláště, nebo by se dalo dofukovat podle pokynů řidiče. Na fotkách vidíme prototyp s viditelnými komponenty, cílem Němců je veškerou techniku schovat do náboje a systém napájet bezdrátově
Zdroj: Continental
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 8 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 10 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejčtenější články
- Toyota ukázala nové řešení, které má zachránit spalovací motory, vzduch od CO2 dokonce čistí
28.2.2024 - Ruská Volha se skutečně vrátí, toto bude její první nový model
28.2.2024 - Red Bull vyvinul nejrychlejší kamerový dron světa pro úchvatné letecké záběry F1, jen ten stačí Maxi Verstappenovi
28.2.2024 - Dacia si dál nechává od elektrifikace odstup, Sandero nebude ani trochu elektrické, dokud nebude muset
28.2.2024 - A hned je bezpečno: Nový skrytý radar „vydělal” během prvních 11 dnů provozu přes 2,5 milionu Kč
28.2.2024
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova