Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Němci vyvíjí revoluční kola, jejichž pneumatiky už nebudete muset dofukovat
9.7.2019 | Mirek Mazal
Řešení patálií s pneumatikami nebaví nikoho, dnes je ale nezbytné, pokud nechcete řešit problémy s vysokou spotřebou či špatnými jízdními vlastnostmi. S novými pneu Continentalu už to nutné nebude, postarají se o to samy.
Centrální dofukování pneumatik existuje už delší dobu, obvykle jsou jím vybaveny nákladní vozy, popř velké terénní automobily. Podobnou techniku používají například i zemědělské či armádní stroje, automatické huštění kol z místa řidiče se ale běžným osobním vozům s ohledem na nevhodnost dosavadních systémů vyhýbalo. Německý Continental chce proto nyní do aut dostat právě to.
Středobodem projektu Intelligent Tire je kolo umožňující nafouknout pneumatiku podle potřeby bez nutnosti manuálního zásahu u stojícího automobilu. „Naší ideou je, že by se pneumatiky měly přizpůsobit měnícím se podmínkám na silnici,“ prozradil záměr technik Christoph Berger a dodal: „Dnes si musíte vybrat sportovní pneumatiku, musíte si vybrat terénní pneumatiku, musíte si vybrat pohodlnou pneumatiku a do budoucna si myslíme, že by se guma mohla přizpůsobit různým podmínkám na vozovce, různým podmínkám vozidla, a také řidičovým potřebám.“
Radikálním řešením je mechanismus dovolující zvýšit, respektive snížit tlak v pneumatikách na vyžádání, nebo když se znatelně změní zatížení automobilu či dojde k přejezdu na jiný povrch silnice. Systém by mohl být zabudován do ráfku, jak to ukázal Continental na výstavě TechWeek.
Disk s pěti paprsky používá tři z nich jako dutiny pro potřebnou techniku. Pod krytím se nachází kompresor, řídicí jednotka baterie a napájení elektroniky. Berger upozornil na úspěšné testování výdrže křehce vypadajícího sestavení, kolo se všemi přístroji prý odolalo běžně dosahovaným odstředivým silám, jízdě po špatných silnicích, měnícím se povětrnostním podmínkám a dalším nepříjemnostem, které ze silnic dobře známe.
Němci pro sériovou výrobu přesto počítají s ještě kompaktnějším balením, které by odstředivé síly nemusely zajímat vůbec. „Baterie je určena jen pro tento prototyp, v budoucnu nebude žádná. Chceme, aby byla energie přenesena bezdrátově,“ nastínil podobu finálního produktu Berger. Jeho úkolem je v ideálním případě vměstnat kompresor a řídicí jednotku do náboje kola, kde působí mnohem menší odstředivé síly.
Před koncem vývoje je potřeba překonat další překážky. Continental se netají vědomím o mnoha složitostech. „Viděli jste, že kompresor není příliš velký. Chceme větší kompresor. Dnes můžeme zvýšit tlak o 0,55 baru za tři minuty. V budoucnu to chceme trochu rychleji,“ pokračuje Berger.
Novinka bude zpočátku určena méně výkonným automobilům. Dynamicky vybavené modely vytvářejí vysoké rychlosti spojené s odstředivými silami. Berger přiznal, že firma cílí na trhy s pneumatikami pro slabší vozy. „Když se podíváme na autonomní vozidla, odstředivá síla už není tak velkým tématem, protože dynamika je poměrně nízká. Nedochází k rychlým průjezdům zatáček a zrychlení.“ Další praktickou aplikaci nabízí sdílené flotily, kde se jednotliví uživatelé nechtějí starat o aktuální tlak v pronajatém autě, které jen výjimečně bývá k dispozici s nadstandardním výkonem.
Inteligentní kolo Continentalu se postará samo starat o tlak uvnitř pláště, nebo by se dalo dofukovat podle pokynů řidiče. Na fotkách vidíme prototyp s viditelnými komponenty, cílem Němců je veškerou techniku schovat do náboje a systém napájet bezdrátově
Zdroj: Continental
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 9 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 4 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 5 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 7 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 8 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 20:56 - M.Z.
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 20:50 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda