Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Němci vyvíjí revoluční kola, jejichž pneumatiky už nebudete muset dofukovat
9.7.2019 | Mirek Mazal
Řešení patálií s pneumatikami nebaví nikoho, dnes je ale nezbytné, pokud nechcete řešit problémy s vysokou spotřebou či špatnými jízdními vlastnostmi. S novými pneu Continentalu už to nutné nebude, postarají se o to samy.
Centrální dofukování pneumatik existuje už delší dobu, obvykle jsou jím vybaveny nákladní vozy, popř velké terénní automobily. Podobnou techniku používají například i zemědělské či armádní stroje, automatické huštění kol z místa řidiče se ale běžným osobním vozům s ohledem na nevhodnost dosavadních systémů vyhýbalo. Německý Continental chce proto nyní do aut dostat právě to.
Středobodem projektu Intelligent Tire je kolo umožňující nafouknout pneumatiku podle potřeby bez nutnosti manuálního zásahu u stojícího automobilu. „Naší ideou je, že by se pneumatiky měly přizpůsobit měnícím se podmínkám na silnici,“ prozradil záměr technik Christoph Berger a dodal: „Dnes si musíte vybrat sportovní pneumatiku, musíte si vybrat terénní pneumatiku, musíte si vybrat pohodlnou pneumatiku a do budoucna si myslíme, že by se guma mohla přizpůsobit různým podmínkám na vozovce, různým podmínkám vozidla, a také řidičovým potřebám.“
Radikálním řešením je mechanismus dovolující zvýšit, respektive snížit tlak v pneumatikách na vyžádání, nebo když se znatelně změní zatížení automobilu či dojde k přejezdu na jiný povrch silnice. Systém by mohl být zabudován do ráfku, jak to ukázal Continental na výstavě TechWeek.
Disk s pěti paprsky používá tři z nich jako dutiny pro potřebnou techniku. Pod krytím se nachází kompresor, řídicí jednotka baterie a napájení elektroniky. Berger upozornil na úspěšné testování výdrže křehce vypadajícího sestavení, kolo se všemi přístroji prý odolalo běžně dosahovaným odstředivým silám, jízdě po špatných silnicích, měnícím se povětrnostním podmínkám a dalším nepříjemnostem, které ze silnic dobře známe.
Němci pro sériovou výrobu přesto počítají s ještě kompaktnějším balením, které by odstředivé síly nemusely zajímat vůbec. „Baterie je určena jen pro tento prototyp, v budoucnu nebude žádná. Chceme, aby byla energie přenesena bezdrátově,“ nastínil podobu finálního produktu Berger. Jeho úkolem je v ideálním případě vměstnat kompresor a řídicí jednotku do náboje kola, kde působí mnohem menší odstředivé síly.
Před koncem vývoje je potřeba překonat další překážky. Continental se netají vědomím o mnoha složitostech. „Viděli jste, že kompresor není příliš velký. Chceme větší kompresor. Dnes můžeme zvýšit tlak o 0,55 baru za tři minuty. V budoucnu to chceme trochu rychleji,“ pokračuje Berger.
Novinka bude zpočátku určena méně výkonným automobilům. Dynamicky vybavené modely vytvářejí vysoké rychlosti spojené s odstředivými silami. Berger přiznal, že firma cílí na trhy s pneumatikami pro slabší vozy. „Když se podíváme na autonomní vozidla, odstředivá síla už není tak velkým tématem, protože dynamika je poměrně nízká. Nedochází k rychlým průjezdům zatáček a zrychlení.“ Další praktickou aplikaci nabízí sdílené flotily, kde se jednotliví uživatelé nechtějí starat o aktuální tlak v pronajatém autě, které jen výjimečně bývá k dispozici s nadstandardním výkonem.
Inteligentní kolo Continentalu se postará samo starat o tlak uvnitř pláště, nebo by se dalo dofukovat podle pokynů řidiče. Na fotkách vidíme prototyp s viditelnými komponenty, cílem Němců je veškerou techniku schovat do náboje a systém napájet bezdrátově
Zdroj: Continental
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Diesely nejsou mrtvé, říká Toyota. V prodeji budou ještě dekády, bojovat za ně začala i Škoda
24.3.2024 - Neobyčejně levně je k mání světově unikátní BMW 3 legendární generace E46, ani toho moc nenajelo
24.3.2024 - „Velká lež” a „podvod na přírodu”. Profesor techniky ve Vídni říká, že nařizování elektromobilů jde proti veškerému rozumu
24.3.2024 - VW potvrdil konec dalších dvou populárních modelů. Zájem o ně je přitom dál, jsou dopředu vyprodané
24.3.2024 - Automobilky prodělávají na každém elektromobilu v průměru přes 140 tisíc Kč, ztráty některých jdou do milionů na kuse
24.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva