Němci rozjeli malou motorovou revoluci, přináší prý spotřebu 3,5 litru na 100 km

To, co automobilky a jejich dodavatelé slibují už po léta, je teď definitivně realitou. První sériové auto dostalo 48V mikrohybridní systém Continental.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Němci rozjeli malou motorovou revoluci, přináší prý spotřebu 3,5 litru na 100 km

10.7.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Němci rozjeli malou motorovou revoluci, přináší prý spotřebu 3,5 litru na 100 km

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

To, co automobilky a jejich dodavatelé slibují už po léta, je teď definitivně realitou. První sériové auto dostalo 48V mikrohybridní systém Continental.

Nejbližší budoucnost pohonu automobilů? 48voltové mikrohybridní systémy, tuhle odpověď vám už pěkných pár let dá většina výrobců aut od Audi po Volvo. A razí ji hlavně Němci v čele s koncernem Volkswagem. Není tedy divu, že jsou to právě Němci, kteří toto řešení dostávají jako první do sériové výroby, přímo o Volkswagen ale nejde.

Tento pohon posílá na silnice jiný obří německý koncern, Continental, který se pro jeho prvotní nasazení spojil s francouzským Renaultem. Obě firmy, dvě velká jména v automobilovém průmyslu, nyní ohlásily, že ještě letos pošlou na silnice modely Scénic a Grand Scénic právě se 48V mikrohybridními systémy, podle Continentalu prvními svého druhu na světě.

Nepůjde o první auta pracující se 48V soustavou, tím se už stalo Audi SQ7. Velké SUV čtyř kruhů ale nevyužívá „větší voltáže” kvůli hybridnímu pohon, ale kvůli elektrickému přeplňování. Continental s Renaultem tedy přichází s něčím jiným - technologií nazvanou Hybrid Assist, která nahrazuje konvenční startér elektromotorem, který ovšem neroztáčí setrvačník pastorkem, nýbrž je napojený na klínový řemen podobně jako alternátor. Elektromotor, pracující právě s napětím 48 voltů, umí podávat konstantní výkon 6 kW (8,2 koně) a nárazově až 10 kW (13,6 koně).

Maximální točivý moment elektromotoru je 60 Nm, ale protože je s motorem spojen pomocí řemene a kladek různého průměru, údajně dokáže na klikovou hřídel přenést až 150 Nm. V takové chvíli se musíme ptát, nakolik budou stačit současné klínové řemeny, napínáky a ložiska kladek z hlediska životnosti a možného prokluzu řemene, ale to nyní nechme stranou.

Teoretické benefity jsou jasné - snížení normované spotřeby paliva a tedy i emisí CO2 i zlepšení dynamiky za nízkých nákladů. 48V mikrohybridní systémy jsou totiž výrazně levnější než konvenční hybridní či plug-in-hybridní pohonná ústrojí, byť také potřebují vlastní kabelové vedení a baterie. Ty ovšem mohou být výrazně menší, takže ani hmotnostní nárůst není tak velký.

Podle dostupných informací byla v rámci testu dle metodiky NEDC naměřena vozům o 13 % nižší spotřeba než se samotným spalovacím motorem, ve skutečném světě by ale úspora mohla být až 21 %. To proto, uvádí Continental, že při jízdě ve městě vůz jede větší část cesty na elektřinu - spalovací motor je v rychlostech pod 20 km/h vypnutý.

To je také jedna ze dvou hlavních výhod tohoto systému - spalovací motor zůstane zcela vypnutý nejen na místě, ale i při jízdě nízkou rychlostí, třeba v kolonách. A může se zcela vypínat i při vyřazení na neutrál a dalších příležitostech. Úsporu paliva tedy skýtá skutečnou, zvláště když zbytek jízdy nezatíží mnoha kily navíc, naopak systém může pomoci svými až skoro 14 koňmi při akceleraci - v nízkých otáčkách spalovacího motoru bude i toto „stádo” hodně znát.

Scénic, který dostane 48V mikrohybrid k dieselovému motoru, slibuje v kombinaci spotřebu 3,5 l/100 km a emise CO2 budou 92 g/km. To je velmi nízké číslo na docela velké MPV, proto Continental věří, že do roku 2020 budou na silnicích 4 miliony automobilů, které budou využívat 48V mikrohybridní systém. A další mají jen přibývat - podle proklamací automobilek má tohle řešení minout jen málokterou příští či přespříští generaci klíčových modelů. Podobné řešení má dostat třeba i VW Golf VIII či Škoda Octavia IV.

To ostatně potvrzuje i José Avila, člen představenstva Continentalu za divizi pohonných ústrojí. „V budoucnu přijdou další vozy s tímto systémem pro Evropu, Čínu i Severní Ameriku,” konstatuje Avila.

Očekávejme, že Renault představí mikrohybridní Scénic a Grand Scénic na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu. Kdy a s jakou cenou vstoupí do prodeje, se nechme překvapit, ale Continental říká, že systém je možné snadno namontovat na téměř jakýkoliv motor, takže větší rozšíření by skutečně nemělo dlouho trvat...


Němci rozjeli malou motorovou revoluci, přináší prý spotřebu 3,5 litru na 100 km - 1 - Continental 48V mikrohybrid lepsi 01Němci rozjeli malou motorovou revoluci, přináší prý spotřebu 3,5 litru na 100 km - 2 - Continental 48V mikrohybrid lepsi 02Němci rozjeli malou motorovou revoluci, přináší prý spotřebu 3,5 litru na 100 km - 3 - Continental 48V mikrohybrid lepsi 03
Renaulty Scénic a Grand Scénic budou prvními auty se 48V systémem Continentalu. V budoucnu má ale podobný a nebo přímo tento systém dostat kdejaký nový vůz

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.