Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Němci rozjeli malou motorovou revoluci, přináší prý spotřebu 3,5 litru na 100 km
10.7.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
To, co automobilky a jejich dodavatelé slibují už po léta, je teď definitivně realitou. První sériové auto dostalo 48V mikrohybridní systém Continental.
Nejbližší budoucnost pohonu automobilů? 48voltové mikrohybridní systémy, tuhle odpověď vám už pěkných pár let dá většina výrobců aut od Audi po Volvo. A razí ji hlavně Němci v čele s koncernem Volkswagem. Není tedy divu, že jsou to právě Němci, kteří toto řešení dostávají jako první do sériové výroby, přímo o Volkswagen ale nejde.
Tento pohon posílá na silnice jiný obří německý koncern, Continental, který se pro jeho prvotní nasazení spojil s francouzským Renaultem. Obě firmy, dvě velká jména v automobilovém průmyslu, nyní ohlásily, že ještě letos pošlou na silnice modely Scénic a Grand Scénic právě se 48V mikrohybridními systémy, podle Continentalu prvními svého druhu na světě.
Nepůjde o první auta pracující se 48V soustavou, tím se už stalo Audi SQ7. Velké SUV čtyř kruhů ale nevyužívá „větší voltáže” kvůli hybridnímu pohon, ale kvůli elektrickému přeplňování. Continental s Renaultem tedy přichází s něčím jiným - technologií nazvanou Hybrid Assist, která nahrazuje konvenční startér elektromotorem, který ovšem neroztáčí setrvačník pastorkem, nýbrž je napojený na klínový řemen podobně jako alternátor. Elektromotor, pracující právě s napětím 48 voltů, umí podávat konstantní výkon 6 kW (8,2 koně) a nárazově až 10 kW (13,6 koně).
Maximální točivý moment elektromotoru je 60 Nm, ale protože je s motorem spojen pomocí řemene a kladek různého průměru, údajně dokáže na klikovou hřídel přenést až 150 Nm. V takové chvíli se musíme ptát, nakolik budou stačit současné klínové řemeny, napínáky a ložiska kladek z hlediska životnosti a možného prokluzu řemene, ale to nyní nechme stranou.
Teoretické benefity jsou jasné - snížení normované spotřeby paliva a tedy i emisí CO2 i zlepšení dynamiky za nízkých nákladů. 48V mikrohybridní systémy jsou totiž výrazně levnější než konvenční hybridní či plug-in-hybridní pohonná ústrojí, byť také potřebují vlastní kabelové vedení a baterie. Ty ovšem mohou být výrazně menší, takže ani hmotnostní nárůst není tak velký.
Podle dostupných informací byla v rámci testu dle metodiky NEDC naměřena vozům o 13 % nižší spotřeba než se samotným spalovacím motorem, ve skutečném světě by ale úspora mohla být až 21 %. To proto, uvádí Continental, že při jízdě ve městě vůz jede větší část cesty na elektřinu - spalovací motor je v rychlostech pod 20 km/h vypnutý.
To je také jedna ze dvou hlavních výhod tohoto systému - spalovací motor zůstane zcela vypnutý nejen na místě, ale i při jízdě nízkou rychlostí, třeba v kolonách. A může se zcela vypínat i při vyřazení na neutrál a dalších příležitostech. Úsporu paliva tedy skýtá skutečnou, zvláště když zbytek jízdy nezatíží mnoha kily navíc, naopak systém může pomoci svými až skoro 14 koňmi při akceleraci - v nízkých otáčkách spalovacího motoru bude i toto „stádo” hodně znát.
Scénic, který dostane 48V mikrohybrid k dieselovému motoru, slibuje v kombinaci spotřebu 3,5 l/100 km a emise CO2 budou 92 g/km. To je velmi nízké číslo na docela velké MPV, proto Continental věří, že do roku 2020 budou na silnicích 4 miliony automobilů, které budou využívat 48V mikrohybridní systém. A další mají jen přibývat - podle proklamací automobilek má tohle řešení minout jen málokterou příští či přespříští generaci klíčových modelů. Podobné řešení má dostat třeba i VW Golf VIII či Škoda Octavia IV.
To ostatně potvrzuje i José Avila, člen představenstva Continentalu za divizi pohonných ústrojí. „V budoucnu přijdou další vozy s tímto systémem pro Evropu, Čínu i Severní Ameriku,” konstatuje Avila.
Očekávejme, že Renault představí mikrohybridní Scénic a Grand Scénic na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu. Kdy a s jakou cenou vstoupí do prodeje, se nechme překvapit, ale Continental říká, že systém je možné snadno namontovat na téměř jakýkoliv motor, takže větší rozšíření by skutečně nemělo dlouho trvat...
Renaulty Scénic a Grand Scénic budou prvními auty se 48V systémem Continentalu. V budoucnu má ale podobný a nebo přímo tento systém dostat kdejaký nový vůz
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
dnes - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
před 3 hodinami - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
před 5 hodinami - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
před 6 hodinami - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
před 8 hodinami - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva