Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Němci ukázali světla budoucnosti, techniku luxusních aut dostanou do těch běžných
28.3.2019 | Mirek Mazal
Zapomeňte na xenony i světelné diody, budoucností automobilového osvětlení jsou podle Osramu lasery. Umí je nyní udělat tak, že v noci dosvítí až 600 metrů daleko a nebudou drahá, jako dnes.
Dobré světlomety zvyšují šanci na bezproblémovou noční jízdu, o tom nemá smysl debatovat - bez nich se řízení stává nebezpečným nebo zcela nemožným. Osvětlení osobních automobilů se vyvíjí zhruba od 80. let 19. století, kdy první světlo zajišťoval hořící acetylen. Žárovky s wolframovým vláknem se začaly používat na samém počátku 20. století a halogenová technologie přišla roku 1962. Od počátku 21. století nastoupila éra xenonových výbojek, které vystřídalo využití LED. Nejnovějším počinem vývojářů jsou laserové lampy, i ty ale prochází dalším vývojem.
Světlo vyzařované ve formě úzkého svazku je zatím poslední novinkou v segmentu automobilového osvětlení, premiérovými modely s touto inovací se staly BMW i8 a Audi R8 LMX. Od roku 2014 se vývoj dostal o mílový krok vpřed. Již druhá generace modrých multi-režimových laserových diod v ideálních podmínkách zdvojnásobuje dosah paprsku v porovnání LED technologii. Viditelnost podle všeho stoupá až na 600 metrů.
Zdokonalení světelného toku nemusí být ovlivněno zvětšením vyzařované plochy reflektoru, myslí si výrobce. „Naše nově vyvinutá laserová dioda umožňuje projektovat a konstruovat ještě menší světlomety vozů než dosud - aniž by tím došlo k ohrožení světelného výkonu. Kombinuje výkonné osvětlení s kompaktními rozměry,“ chlubí se Walter Rothmund z německého Osramu, který má nejnovější pojetí laserových světel na svědomí.
Němci vyzdvihují laserovou diodu PLPT9 450D_E A01, kterou chtějí zpřístupnit stále většímu počtu motoristů, nikoli jen pár majitelům drahých aut. Příslušně otestovaná součástka by měla odolat výkyvům teplot v rozsahu od -40 °C do +120 °C. Novinka se skládá z menšího počtu částí a úbytek materiálu umožňuje snadnější odvod tepla navzdory lepšímu osvětlení silnice.
Mnichovská firma vysvětluje důvody spokojenosti se svým výrobkem. Podle oficiálního sdělení dosahuje modrý laser PLPT9 450D_E A01 optického výkonu 3,5 W a vysílá modré světlo s vlnovou délkou 447 nm. Použitím příslušné optiky vyzařovaný paprsek míří do bodu o průměru pouze několik mikrometrů. Pomocí fosforového filtru se modré světlo mění na bílé, které se běžně používá v nasvícení cesty. Výkon takto sestavených reflektorů by měl být snad třikrát vyšší než u LED. Konkrétně laser umí vytvořit světelný tok 600 cd/mm2, zatímco LED přibližně 200 cd/mm2.
První sériová laserová světla zabudovalo Audi do modelu R8 LMX v roce 2014
Nová laserová dioda PLPT9 450D_E A01 prý umožňuje projektovat rozměrově ještě menší světlomety, které nabídnou dokonce větší světelný výkon
Zdroj: Osram
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 16:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
- Časový program Pirelli Dutch Round 16.4.2024
Nejnovější články
- Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
včera - Jako nový skomíral ve stínu Škody Octavia, o to zajímavější je rodinný kombík Opelu jako ojetina
včera - Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Další přehmat Mercedesu. Mohl jednoduše vyřešit největší problém elektromobilů, rozhodl se ale hrdě trvat na svém
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva