Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nový motor s protiběžnými písty slibuje vysoký výkon s malou spotřebou. Jak funguje?
11.8.2018 | Mirek Mazal
Naprostá většina automobilek mluví o dřívějším nebo pozdějším nahrazení současných motorů těmi elektrickými. Ani spalovací pohonné jednotky ale neřekly své poslední slovo.
V automobilovém světě se nepřestává diskutovat o technice budoucích aut. Ustup naftových motorů a elektrifikace klepající na dveře nutí stále více chytrých hlav přemýšlet, jak automobily pohánět. Většina výrobců naznačuje příklon k elektromotorům, naopak Mazda má do budoucna docela jiné plány. A ve své víře ve spalovací motory není osamocena.
Mezi významnými automobilkami byste druhou podobně smýšlející hledal marně, existují ale i jiné společnosti, které se zabývají vývojem podobné techniky a věří, že konvenční motory ještě neřekly své poslední slovo. Při současné úrovni vývoje techniky je totiž možné vracet se ke konceptům minulosti, které svého času přišly s dobrými nápady, při jejich „materializaci” ale narazily na dobové technologické limity.
Jeden takový vám dnes přiblížíme. Jeho idea je stará už více než 100 let, teprve nyní by se ale mohl stát tím, čím měl od začátku být - malou revolucí na poli pohonů aut. Naoko jde o tříválcový spalovací motor o objemu 2,7 litru, jeho protichůdné písty z něj ale dělají spíše malý šestiválec. Každý válec má totiž ve svém nitru dva písty pohybující se proti sobě, které jsou pevně připojené k jedné ze dvou klikových hřídelí. První hřídel se nachází na spodní straně motoru v tradičním postavení k setrvačníku, druhá se otáčí v horní části, kam se obvykle montuje hlava motoru.
V tomto případě hlava motoru chybí. Představená jednotka nemá ani ventily. Díváme se v podstatě na dvoutakt, který používá otvory uvnitř válce a ty jsou řízeny pohybem pístů, jež je zakryjí nebo odhalí. V konstrukci bloku zcela schází svíčky, jedná se o vznětový motor, ale nepracuje na naftu, nýbrž na benzín. Písty musí být dokonale synchronizovány, aby motor fungoval správně, což je ostatně největší úskalí této konstrukce. Obě klikové hřídele musí být propojeny a toto spojení musí být dostatečně robustní, aby ustálo síly, které na ně budou působit. Vidíme ho na průhledu motorem a rozhodně se nebude jednat o subtilní součást. Motor celkově je rozměrově malý, s ohledem na princip jeho konstrukce ale nečekejme úplně lehkou jednotku, třebaže konkrétní data neznáme.
Jeho hlavní předností je pochopitelně efektivita. Tou současné atmosférické jednotky tak úplně nehýří a v závislost na využití lze počítat s přibližně třetinovou celkovou účinností. Představovaný agregát je ale prý schopen pracovat s účinností na úrovni 45 % a spojit vysoký výkon s nízkou spotřebou.
Konstrukce motoru je hotová a míří do testovacího provozu. Firma Achates Power, která za materializací tohoto nápadu stojí, si vybrala na zkoušku velký Ford F-150. Nejen proto, že je nejžádanější v USA, ale má též vysokou spotřebu, na které se má nejlépe ukázat skutečná úspora paliva proti klasickému provedení. I když tedy nevíme, jaký výkon motor se svým 2,7litrovým objemem podává, s ohledem na nasazení v F-150 bude muset jít o stovky koní.
Testy budou probíhat v plném zápřahu, Fordy osazené těmito motory dostanou řidiči ropné společnosti Aramco. Jsme docela zvědavi, co předvedou, jejich cílem je ale podle Achatesu dostat elektromotory z hlediska celkové efektivity na druhou kolej. Nakonec i o to se nyní snaží Mazda...
Firma Achates Power v Detroitu ukázala své představy o budoucím motoru. Nebojí se „tříválcový šestiválec” na benzín poslat hned do ostrého nasazení
Zdroj: Roadshow@Youtube
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
dnes - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 5 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 7 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 8 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 10 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- Pneu koutek 04.18. 21:52 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 20:47 - Truck Daškam
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch