Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Podívejte se na pneumatiky budoucnosti, čeká nás největší revoluce za 100 let
6.5.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Goodyear říká, že pneumatiky prožívaly během posledních 100 let jen evoluci, teprve teď je čeká revoluce. A to nevíte, co má přijít za dalších 20 až 30 let.
Spousta řidičů jim nevěnuje příliš velkou pozornost, přesto tyhle součástky patří k tomu nejdůležitějšímu, co na autě máme - pneumatiky. Již léta vypadají stejně - na bok postavené placaté válce, vyrobené z gumy s příměsí síry a spousty dalších prvků. Jak vypadá dekády vzdálená budoucnost, jsme se od Goodyearu dozvěděli během loňského ženevského autosalonu.
Stejný gumárenský gigant nyní přináší informace o tom, co nás na poli pneumatik čeká v nejbližších letech. Předně říká, že aktuálně pracuje na vývoji gum, které budou uvedeny na trh v letech 2018 a 2019. Když k tomu přičteme zhruba sedmiletý životní cyklus, je víc než pravděpodobné, že na pneumatikách dnešního formátu budou auta jezdit nejméně do let 2025 - 2026. Už od další generace pneu ale můžeme čekat něco podstatně novějšího.
„Sto let jsou pneumatiky zejména o materiálu a mechanických vlastnostech, ale nyní se přidává nová dimenze - elektronika. A to je vzrušující. V pneumatikách je to dosud největší revoluce, elektronické komponenty v gumách jsou budoucnost,” říká Herman Vereecken z lucemburského vývojového centra Goodyearu, které je samo o sobě zajímavé. Sídlí ve městě Colmar-Berg, kterému se říká také Goodyear City - pro firmu zde pracuje 3 000 lidí z 50 zemí světa, plných 15 % všech zaměstnanců koncernu na celém svět. Buď v Colmar-Berg pracujete pro Goodyear nebo pro někoho, kdo pracuje pro Goodyear, jiná možnost skoro není.
Ale zpět k pneumatikám a jejich chystaným novinkám. Už během příští dekády mají být „gumy” vybaveny elektronickými komponenty které budou sbírat informace jak o samotných pneumatikách, tak zejména o povrchu pod nimi. A využití takových dat je velmi široké. Informace o pneumatikách mohou pomoci k co nejlepšímu využití jejich potenciálu, ať už jde o výkon či životnost. Zkoumání charakteru povrchu, který kopírují, pak má změnu pomoci k rozvinutí potenciálu zbytku auta.
Jeden příklad za všechny - informace o rozdílném charakteru povrchu pod jednotlivými pneumatikami až už co do kvality, míry adheze či čehokoli dalšího může autu pomoci se správným směrováním výkonu, brzdného účinku a dalších faktorů, které napomohou všemu od dynamicky přes bezpečnost až po provozní efektivitu. Pochopitelně, auta tyto faktory „vnímají” už dnes, zprávy plynoucí přes jiné senzory ale nejsou zdaleka tak přesné ani rychle dodávané - pneumatiky jsou blíže u zdroje.
Pomoci mají také s rozvojem autonomního řízení, tedy autopilotů, a to ze stejného důvody. Počítači, který za vás má řídit vaše auto, sice nepředají takové kvantum dat jako kamery, radary, lidary a další senzory, které „vidí” provoz kolem auta, data od nich ale budou cenným přispěním pro další zpřesnění ovládání auta a jeho brzké reakce na nečekané situace.
Budoucnost pneumatik ale nespočívá jen v tom, že se do dnešních pryží dají „čipy a dráty” a všechno bude fajn, měnit se budou i samotné pneu. Nyní se mění kvůli rostoucí hmotnosti hybridních aut a větším požadavkům na ekonomičnost právě v jejich případě, takže mají vyšší hmotnostní indexy. Romain Hansen, ředitel technologických projektů, ale říká, že tím to neskončí.
V nejbližší době můžeme čekat zajímavé změny, jako novátorské pojetí vzorků a drážek, z nichž některé můžete spatřit níže a které souvisejí právě se schopností pneumatik „číst silnici”. „V trochu vzdálenější budoucnosti budou gumy vysoké a úzké, než konečně nastoupí koule,” říká. Jejich příchod ale Hansen očekává v horizontu 20 až 30 let, takže to opravdu není blízká budoucnost. A pochopitelně, aby koule mohly fungovat jak pneumatiky, budou se muset tímto směrem změnit i samotné vozy - čtyři sférické koule v každém rohu auta místo dnešního obutí disků kol budou dozajista vyžadovat podstatné designové i technické změny na straně automobilů.
Zajímavý sám o sobě je také proces vývoje nové pneumatiky. Není to otázka týdne ani měsíce - vyvinout novou pneumatiku trvá okolo dvou let. Začíná se se „zdí inspirace”, na které jsou obrázky konceptů aut, různých přírodních jevů a spousty dalších věcí. Designéři pracují s čistým listem papíru, na kterém navrhnou desítky různých vzorků. Pak výběr zúží asi na 15, s nimiž dále pracují inženýři, technologové a experti.
Ti vyberou čtyři až pět návrhů, které pak jsou namodelovány počítačem a podrobí se simulovaným testům kontaktní plochy a efektivity vzorku. Pro tři nejlepší jsou nakonec vytvářeny různé směsi, až na konci vyjde nejlepší z nejlepších - a ten pak míří do sériové výroby. Co do ni zamíří za 10 let, se nechme překvapit, Goodyear si je ale jistý, že tehdy - a možná ještě dříve - to budou elektronické komponenty dopřávající autům podobnou zpětnou vazbu od povrchu, jako my vnímáme od chodidel našich nohou...
Vývojové centrum Goodyearu ukazuje zajímavé koncepty, ta největší novinka pro blízkou budoucnost se ale skrývá uvnitř - změny vnějšího designu ji pouze doprovodí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 7 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 9 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 4 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 5 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 7 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 8 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva