Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Převodovka budoucnosti od VW otáčí kormidlo dějin, má pouhé čtyři rychlosti
17.10.2018 | Petr Prokopec
I Volkswagen dříve počítal s tím, že nabídne 10stupňovou převodovku. Plány na ni zrušil, teď víme, kam míří místo toho.
Mezi výrobci aut v posledních letech zuří nejen výkonová válka, ale i boj o to, kdo nabídne vyšší počet převodových rychlostí. Osmistupňové automaty jsou dnes tak nějak normou, stále častější jsou devítistupňové a některé automobilky chystají nebo už dokonce nabízí deseti- až jedenáctistupňové skříně. Patřil mezi ně i Volkswagen, který v roce 2013 odhalil plány na 10stupňový automat a o rok později k němu vypustil i technické detaily. Loni jsme se ale dozvěděli, ze tyto záměry zamířili do koše, 10stupňový automat, by byl příliš náročný a drahý.
Znamená to tedy, že Volkswagen zůstane pozadu a vystačí si nanejvýš s 8 rychlostmi? Nikoli, vystačí si dokonce se čtyřmi. To není vtip, Němci chystají řešení, které hon za co nejvyšším počtem rychlostních stupňů staví do docela nového světla a připomíná trochu snahu Lexusu, který hybridnímu kupé LC 500h, dal též jen čtveřici stupňů.
Japonci tehdy uvedli, že převodovky CVT, které jsou běžně s hybridními vozy spojené, nechávají často pohonnou jednotku vytáčet, aniž by ovšem nárůst otáček korespondoval s akcelerací. A to nedělá dobrotu. Proto Lexus sáhl po menším počtu fyzických rychlostí s tím, že „hluchá místa“ pomáhá zacelit právě elektromotor. A novinka Volkswagenu, která si říká Vario-Drive, míří podobným směrem.
Podstatou ale není to, že má „čtyři rychlosti a nic”, tento počet klasických, „fyzických” rychlostí je jen součástí většího komplexu. Němci jej označují za revoluční, a tak k němu prozradili jen omezené množství informací, konstatují ale, že vedle čtyř tradičních rychlostí má Vario-Drive ještě dva „variabilní stupně” a pět „elektrických řadicích fází”.
Pochopili jste správně, Vario-Drive bude fungovat jen s použitím elektromotoru, ten má ale brzy být součástí prakticky každého nového auta od VW. Automobilka prezentuje Vario-Drive jako mix mezi automatem s hydrodynamickým měničem točivého momentu (tak mají fungovat ony čtyři stupně) a CVT (tak ony dva), kterým pomáhá elektromotor s výkonem až 150 kW (204 koní). Jeho výkon ale může být i mnoho nižší, klidně jen pár desítek koní - to bude záležet na konkrétním modelu a verzi.
Malá elektrická jednotka je přitom usazena v zadní části převodovky, tedy co nejblíže středu vozu, aby tím mohlo být dosaženo ideálního rozložení hmotnosti. Z této koncepce ale plyne i jedna nevýhoda - převodovka totiž takto dokáže roztáčet pouze přední, nikoliv i zadní či všechna kola. VW do budoucna počítá s tím, že pokud bude chtít nabídnout pohon 4x4, i zadní kola roztočí znovu jen elektromotor - přední tedy obstará Vario-Drive, zadní ryze elektřina, se všemi výhodami i nevýhodami.
Mnoha dalšími technickými detaily nemůžeme sloužit. VW pouze dodává, že toto řešení pracuje s ozubenými sponami, které nahrazují hydraulickou přítlačnou sílu konvenčních převodovek, což má přispět k vyšší efektivitě celého ústrojí. A že s využitím Vario-Drive počítá u podélně usazených motorů, což je ovšem logické už z výše popsaného řešení pohonu všech kol - podélné uložení by tu rázem ztrácelo své kouzlo.
Volkswagen dosud neuvedl, kdy s nasazením nového automatu počítá v sériové produkci, počítejme ale s relativně blízkým datem. „Jemně hybridní” má být standardně už nový Golf nebo alespoň některé jeho verze. Dá se pak počítat s tím, že tyto varianty už nedostanou automat DSG, ale právě Vario-Drive, který bude součástí celého „pohonného balíčku” - má totiž přinést jednoznačně nižší spotřebu paliva resp. emise CO2 i v novém testovacím cyklu WLTP, a to je něco, po čem teď automobilky půjdou především. Němci navíc dodávají, že Vario-Drive je připraven na použití ve vozech spalujících benzin, naftu, LPG, CNG, vodík, prostě cokoli. A i to naznačuje, jak moc to s touto „převodovkovou budoucností” myslí vážně.
Vario-Drive v akci jsme bohužel neměli možnost poznat, a tak můžeme na základě hrubého popisu jejího fungování pouze přemýšlet, jak se bude projevovat v praxi. Představte si ale něco jako čtyřstupňový automat, který bude umět posunout otáčky motoru i do jiných než čtyřech přesně definovaných míst s pomocí čehosi na způsob variátoru. A případný nedostatek výkonu spalovacího motoru vykryje elektromotorem schopným přidat do hry další desítky nebo u výkonných modelů klidně i přes 100 koní výkonu. Na další detaily musíme počkat.
Volkswagen zatím převodovku Vario-Drive představil pouze takto, i s informacemi poněkud tajnůstkaří
Bleskovky
- V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024 - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
19.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Elon Musk propustil celý reklamní tým značky pár měsíců poté, co ho stvořil, nesahal mu ani po kotníky
před 2 hodinami - Už 9 let v garáži zavřenou, dodnes novou špičkovou Škodu Superb dál nikdo nechce, majitel to odmítá vzdát
včera - Ford se nepoučil, brutální vrcholný Mustang navzdory jeho ceně prodává stejně teatrálně jako kdysi GT
včera - Stále více dieselů nezvládá projít už svou první STK, za opravu majitelé platí až 75 tisíc Kč
včera - Mercedes elektrifikoval další sporťák. Je znovu tak těžký, že o jeho hmotnosti vůbec nechce mluvit
včera
Živá témata na fóru
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 05:20 - janom
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.22. 12:29 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.22. 10:30 - honziss
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova
- BMW omezuje pro ČR asistenční systém X5 04.21. 16:41 - Ivan
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.21. 11:00 - rutak11