Proč auto vydává ten zvláštní ječivý zvuk, když s ním couváte?

13.3.2017 | Petr Miler | 33 příspěvků

Výjimky se najdou, většina aut ale při jízdě na zpětný chod vydává ječivý zvuk, který se zintenzivňuje s tím, čím rychleji jedete. Má to svůj důvod.

Pokud jste nepřišli o sluch nebo při řízení nevyznáváte styl Otíka z filmu Vesničko má středisková, museli jste si toho všimnout. Zatímco při jízdě dopředu je auto tiché a převažujícím zvukovým projevem je motor, hluk od odvalujících se pneumatik popř. aerodynamický svist, při jízdě dozadu je to zvláštní ječivý zvuk, který zvláště při rychlejším couvání dokáže být velmi intenzivní.

Nemáme nyní na mysli projev parkovacího asistentu ani signál upozorňující chodce za vozem, který občas ke slyšení u dodávek a náklaďáků, ale jekot vycházející z nitra samotného auta. Bývá tu u některých aut slyšitelnější a u jiných méně, narazit na vůz s manuální převodovkou, který by jej nevydával vůbec, je ale velkou výjimkou. Nepochybujeme o tom, že víte, o čem mluvíme, ale kdybyste přece tápali, o co jde, první video dole vám jej vykreslí dokonale i s rozdílem oproti projevu auta při jízdě dopředu.

Sám jsem si párkrát položil otázku, čím to vlastně je, nikdy jsem na ni ale nehledal odpověď. Zvídavější kolega Jason Torchinsky to ale udělal, mě zaujala a myslím, že by mohla zaujmout i vás.

Abychom odpověď našli, musíme si nejprve projít typy ozubených kol. Těch je vícero, nás ale dnes budou zajímat dva typy lišící se svým ozubením - jedno je tzv. přímé a druhé šikmé. Přímé ozubení je primitivnější a reflektuje to, co si představíte, když se řekne „ozubené kolo” - prostě dvě kolečka se zuby, která zapadají do sebe, zoubek po zoubku celou plochou každého z nich.

Šikmé ozubení je sofistikovanější a ačkoli jeho podstata je pochopitelně stejná a také tady do sebe kolečka zapadají zoubek po zoubku, neděje se tak naráz celou plochou, ale pozvolna. Nejlépe vám rozdíly mezi oběma řešeními přiblíží následující obrázky, kdy na druhém můžete vidět, jak do sebe ozubení postupně zapadá a také se postupně vzdaluje jedno druhému.

Proč auto vydává ten zvláštní ječivý zvuk, když s ním couváte? - 1 - Proc prevodovka pri couvani jeci 01Proč auto vydává ten zvláštní ječivý zvuk, když s ním couváte? - 2 - Proc prevodovka pri couvani jeci 02
Vlevo kola s přímým ozubením, vpravo s šikmým

Prakticky všechny převodovky osobních aut určených pro běžný silniční provoz pak používají kola se šikmými zuby. Ta mají plynulejší a delší záběr a i když kvůli směřování ozubení vznikají nežádoucí axiální síly, mají ještě jednu podstatnou výhodu - tišší chod. Ten pramení z toho, že do sebe zapadají postupně, a tak i když jsou výrobně dražší a přináší další související náklady, ke kterým se ještě dostaneme, konstruktéři je preferují,

Právě zvukový projev převodovky při couvání pak ukazuje, proč. I když se výjimky najdou, naprostá většina manuálních převodovek používá pro zpětný chod kola s přímým ozubením. Jsou jednodušší, levnější, obejdou se bez synchronizace a jsou tři. Budou to hlavně náklady, které výrobce vedou k tomu, aby se přímého ozubení u zpátečky drželi, což vysvětluje i to, že pokud je někde nenajdete, bude to u převodovek dražších, typicky prémiových aut. Ostatně, ten zvuk vydávaný při couvání moc prémiový není...

Proč auto vydává ten zvláštní ječivý zvuk, když s ním couváte? - 3 - Proc prevodovka pri couvani jeci 03Proč auto vydává ten zvláštní ječivý zvuk, když s ním couváte? - 4 - Proc prevodovka pri couvani jeci 04Proč auto vydává ten zvláštní ječivý zvuk, když s ním couváte? - 5 - Proc prevodovka pri couvani jeci 05
Řez převodovkou Subaru vám ukáže všechny tři kola s přímým ozubením sloužícím zpátečce. Na dalších dvou detailních záběrech už si ta správná kolečka jistě najdete sami

Možná se ptáte, proč by měla zrovna takto koncipovaná ozubená kola vydávat takový zvuk, ale vydávají ho. A je to dáno vážně jen tím, jak zapadají do sebe - každé takové zapadnutí vydá jemné cvaknutí, když ale takových jemných cvaknutí proběhnou tisíce v krátkém čase, je z toho souvislý zvuk známého ječivého charakteru. To také vysvětluje, proč je onen jekot tím vyšší, čím rychleji couváte - čím rychleji kolečka zapadají do sebe, o tím vyšší frekvenci zvuku se starají.

Jak to může vypadat v extrému, nám ukazují závodní auta. Možná jste sami byli někde na rallye či okruhových závodech, kde některá auta vydávají krom zvuku z výfuku ještě ječivý zvuk velmi podobný tomu, který ze silničních aut známe z couvání. Někdo řekne... diferenciál a také on tomu může přispět, pokud se ale zvuk mění s otáčkami motoru, je to znovu stejný podezřelý - kolečka převodovky s přímým ozubením, které převodovky závodních aut používají pro všechny stupně. A druhé video níže vám ukáže jeden takový případ.

Důvod, proč u závoďáků dostávají přednost kola s přímým ozubením, tkví v už zmíněných axiálních silách vytvářených šikmými zuby. Ty kladou větší nároky na „fortelnou” konstrukci převodovky a tedy i na její hmotnost, takže jejich výrobci logicky preferují přímé ozubení - těžší a tišší převodovka závod nevyhraje, lehčí by mohla, i když má velmi hlučný, ječivý projev. Když si jej poslechnete v celé jeho šíři, zní vlastně docela „cool”. Ale asi to není něco, co byste chtěli poslouchat každý den při cestě pro rohlíky, takže u vašeho auta nejspíše zvítězil tišší projev, navzdory vyšší hmotnosti a ceně. Tedy, až na zpátečku, protože na tu toho nikdo moc nenajezdí...

Video zachycující couvání s běžným autem

Video zachycující závodní speciál s převodovkou s přímým ozubením

Zdroj: Jalopnik

Petr Miler

Další zajímavé články:

Diskuze 33 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše