Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Proč jsou vlastně pneumatiky černé? V počátcích automobilismu byly po léta bílé
26.11.2018 | Mirek Mazal
Pneumatiky jsou vyrobeny především z materiálu, jehož přirozená barva je bílá. Přesně takové byly i první pneumatiky, dnes jsou ale obvykle černé. Proč?
Výroba automobilových pneumatik prošla dlouhým vývojem. Od prvního opravdu masově vyráběného obutí pro Ford T z roku 1908 se technologie výrazně změnily. Snad každý ví, že moderní „gumy” se od svých prapředků liší rozměry, složením či celkovou strukturou, ale víte, že mají také jinou barvu? Původně byly pneumatiky bílé, až po první světové válce rychle zčernaly.
Dnes už nepředstavitelná barva pláště byla v počátcích zcela samozřejmá. „Původní pneumatiky měly světlejší odstín kvůli přirozené barvě materiálu, ze kterého byly vyrobeny,“ říká k tomu Michelin, dnes největší výrobce pneumatik na světě. Černými se staly až v roce 1917, nikoli však kvůli praktičnosti či příhodnějšímu vzhledu. „Tehdy byly do kaučukové směsi přidány saze, které způsobily desetinásobné zvýšení odolnosti proti opotřebení,” dodává Michelin.
Tuto teorii potvrzuje i chemický inženýr Jack Koenig, který ve své knize Spectroscopy of Polymers tvrdí, že funkční výdrž současné pneumatiky bez přidaných sazí by byla méně než 8 tisíc kilometrů. Vůči průměrnému nájezdu současného smrtelníka ročně je takové číslo velmi nízké - mnozí z nás by pneumatiky měnili několikrát ročně jen kvůli opotřebení.
Mluvčí Michelinu řekl, že saze dnes představují zhruba 25-30 % materiálu používaného při výrobě současných pneumatik. Základní stavební složka zajišťuje odolnější vlastnosti proti brzkému opotřebení pláště, obstarává přilnavost s vozovkou, materiál zároveň zlepšuje ochranu pneumatiky proti ultrafialovému záření, které může způsobit praskání. A v konečném důsledku saze způsobují výslednou černou barvu automobilových kol.
Saze jsou průmyslově vyráběny spalováním látek s vysokým obsahem uhlíku ve válcových reaktorech. Primárním materiálem dnes často jsou odpadní látky vznikající při zpracování ropy nebo výrobě jiných chemických látek z ropných produktů. Ty jsou vstřikovány do reaktorů, kde dochází k nedokonalému spalování a vzniku jemných černých částic skládající se téměř výhradně z uhlíku. Výsledný jemný prášek se pak třídí na velikostní frakce a buď v podobě prášku nebo pelet odchází k dalším spotřebitelům.
Dříve se saze požívaly jako černé barvivo v barvách a psacích inkoustech, dnes jsou hojně zastoupeny v tiskařských inkoustech, tonerech pro xerografii, laserových tiskárnách a v chemickém průmyslu. Pro barvení skla je používají i skláři, nejdůležitějším odvětvím využití je ale gumárenství, kde slouží jako plnivo kaučukových pneumatik. V tomto oboru se spotřebuje 85 % průmyslově vyrobených sazí.
Na počátku 20. století byl pro zvýšení odolnosti pryže používán oxid hořečnatý. Následný světový konflikt ale upřednostnil použití této látky ve zbrojím průmyslu a továrny musely hledat nový stabilizátor. Náhradou se staly saze, které se používají dodnes navzdory protestům ekologických aktivistů, kteří poukazují na vysokou zátěž pro životní prostředí.
Pneu nebyly vždy jen černé, Ford T jezdil na bílých pláštích
Veteráni odkazují na světlou barvu ...
... ale dnešní vozy jezdí výhradně na tmavých pláštích, které vznikají až třetinovým podílem černých sazí ve složení
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 3 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 39 minutami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 2 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 3 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 5 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva