Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Proč mají moderní auta falešné koncovky výfuku? A proč jsou v některých díry?
13.1.2018 | Petr Miler
Koncovky výfuku jsou dnes stále měně koncovkami, častěji jde o kus nárazníku bez přímého spojení s výfukem. Proč? A proč v nich může být díra?
Koncovky výfuku u mnohých aut jsou dnes jen falešnými kousky plastu v nárazníku, skutečný výfuk končí úplně jinde. Tato faleš u některých modelů nabírá až komických podob a je opravdu těžké ji chápat. Buď má být výfuk normálně přiznaný a viditelný, jako tomu bylo dříve, anebo zcela ukrytý. Však k čemu je chromovaná elipsa zářící kdesi uprostřed černého plastu desítky centimetrů od něj? K ničemu, přesto se taková věc objevuje na spoustě nejnovějších aut.
Vedle této ryzí falše ale existuje ještě jakýsi mezistav, který je falešný jen částečně. U některých aut jsou v zadním nárazníku vidět koncovky, do kterých i výfuky skutečně míří, jsou za nimi vidět, o skutečné koncovky se ale nejedná. Jde o kovové části nárazníku, které nejsou na výfukové potrubí fyzicky napojeny. Je to řešení též velmi časté, vlastní je kupříkladu i Škodě Octavia RS (tedy benzinové, té dieselové jen z půlky) a na místě je otázka, proč to tak je.
Jen o nicotnou show tady výjimečně nejde, tohle řešení má své technické opodstatnění. Výfukové potrubí totiž z teplotou mění svou délku, a to docela znatelně, takže by koncovka někdy trčela o pár milimetrů ven, jindy by byla o pár milimetrů zalezlá v nárazníku. A to není jen estetický problém, složitější by bylo i řešení kontaktu s plasty kolem. Konstruktéři tak raději volí cestu, kdy výfuk nechají volně hýbat a koncovku zafixují v nárazníku. Není to v tu chvíli reálná koncovka, ale má své místo pevně dané, výfukové plyny ji proudí, pouze nechává pracovat výfuk, jak s ohledem na okolnosti zrovna potřebuje.
Neoznačili bychom to za ideální, je to ale ještě racionální a svým způsobem pochopitelné řešení. S tímto vědomím jsme narazili na fotku koncovek výfuku Fordu Mustang GT350. I zde jsou koncovky připevněné v plastu a trubka výfuku se vůči nim může volně pohybovat. Takže „standard”? Ne tak úplně. V koncovkách se krom toho objevují i dvě dírky. Zvedá to obočí, vždyť nemůžou na zvuku nic změnit, a GT350 nic takového ani nepotřebuje. Navíc je to přímo tovární řešení, žádný dodatečný tuning, k čemu tedy to?
Tyto otvory tu nejsou kvůli zvuku, vlastně nemají s výfukem ani s motorem společného vůbec nic kromě svého umístění. Smysl je vážně bizarní a GT350 toto řešení nepoužívá jako jediné. Důvodem je, že použité pneumatiky jsou po zahřátí tak lepivé, že vyhazují štěrk, kamínky a jiné nečistoty za do vzduchu. A protože výfuku a koncovka nejsou spojeny, některým se občas podaří uvíznout právě v oné „nekoncovce”.
Ty dírky jsou tu tedy proto, aby kamínky mohly vypadnout ven, aby nezůstávaly v koncovkách a nechrastily tam, což pochopitelně narušuje jinak ryzí zvukový projev motoru GT350 pro posádku i pro okolí. Inu, svérázná řešení mají někdy svérázné následky, které volají po svérázné nápravě. Asi bychom přes všechno zmíněné na autě nejraději měli „starý dobrý” výfuk, který začíná v za motorem, končí v nárazníku a nanejvýš jej zkrášluje nějaká líbivější koncovka napojená přímo na něj...
Výfuky jsou u dnešních sportovně laděných aut (zde Škoda Octavia RS) vyvedeny jakoby za koncovku...
...s níž nejsou fyzicky spojeny. Což má své ještě pochopitelné důvody
Bizarní je, že právě kvůli prostoru mezi výfukem a koncovkou se do tohoto prostoru mohou při použití lepivých pneumatik dostat kamínky, a tak některá auta (zde výfuk Fordu Mustang GT350) mají v koncovce díru
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Ferrari si nechalo patentovat revoluční řešení spalovacího motoru, snadno obejde i tlaky na elektrifikaci všeho
před hodinou - VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
před 3 hodinami - Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 4 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 6 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva