Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Proč mají všechna auta ovládání hlasitosti výfuků přesně naopak, než by měla?
22.5.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Stále obvyklejším prvkem sportovně laděných aut je možnost nastavit jejich projev tlačítkem. Proč ne, logicky řešené to ale není v jediném z nich.
Jen málokterý moderní vůz se sportovními ambicemi postrádá možnost volby jízdních režimů ovlivňující zvukový projev vozu či přímo tlačítko, které má „hlasitost auta” na starosti. Někdy to může znamenat jen zesílení falešného zvuku motoru vycházejícího z reproduktorů, někdy může elektronika vypustit do světa více skutečného zvuku výfuků prostřednictvím klapek v potrubí. Ať už jde ale o cokoli z toho, ve všech sportovních autech do jednoho je možnost nastavení řešena přesně opačně, než by měla být. A nechtěně tak pomáhá rozporuplnému přijímání těchto moderních vymožeností.
Totiž, když si koupíte sportovní auto, chcete jej se vším, co k takovému vozu patří. Počítáte tedy i s tím, že bude hlasité, protože sporťák má takový být. Dokonce to od něj očekáváte, vyžadujete, přesto je v něm tlačítko, které něco takového aktivuje. Nic proti rozličným jízdním režimům, i ten největší fanda ostrého ježdění uvítá, když jeho stroj bude umět být tišší, měkčí, vyžadující méně energie při klidné jízdě. Ale proč se neaktivuje to, proč se ve sporťáku musí „aktivovat sporťák”?
Je to stejně hloupé, jako byste obyčejnou Octavii 1,0 TSI dostali s volbami jízdních režimů, kdy výchozí bude Sport s halasným projevem reproduktorů, tuhým adaptivním podvozkem a stejně naladěným posilovačem. A tlačítkem byste si museli pustit režim „Normální auto”. Je to nepochybně absurdní, ale nutnost zapínat cokoli sportovního u sportovně laděného auta je úplně stejně nesmyslná.
Stačilo by přitom logiku otočit a u sporťáků leckým odmítané systémy nastavení charakteru vozu by rázem byly vítané. Kdyby sportovní auto bylo standardně v režimu maximálního výkonu, který umožňuje co nejpřesnější ovládání a vydává nejříznější zvuk, nikdo by se jistě nezlobil, že má k dipozici také „Tichý mód”, který devalvuje sportovní kvality vozu, sníží jeho výkon, zhorší ovladatelnost... Třeba už jen proto, že pak nebude obtěžovat sousedy svými ranními odjezdy a večerními příjezdy.
Zůstaneme-li u samotného ovládání hlasitosti, to je na hlavu postavené zcela, však přidávání pouhé zvukové říznosti je show pro nic. Kdyby byl výfuk standardně naladěn tak, aby umožňoval co nejlepší vyplachování válců, tj. co nejlepší výkonový projev motoru a u toho byl také hlučný, je to ideální. A když byste jej mohli ztišit s tím, že se zhorší také výkonový projev motoru, byl by to rozumný obchod. Takto vám auto dává maximum už ve standardním nastavení a tlačítko přidá jen zvuk, který podráždí vaše emoce. A dál?
Stačilo by obrátit funkci jednoho tlačítka a přizpůsobit mu fungování samotné techniky a výsledek by byl nejen lepší a logičtější, ale i fandy vítaný. Však si vzpomeňte, kolik nadšenců už jste zažili „frfňat” nad tím, že dříve sedli do Porsche a měli Porsche, teď sednou do Porsche a mají „Porsche na vyžádání”. Nebo kolik lidí hořekovalo nad nutností nastavit si BMW M do formy, která teprve dovolí z něj dostat maximum? Kdysi si z toho utahoval i Clarkson v Top Gearu.
Za tohle všechno si automobilky mohou samy a popravdě řečeno nevíme, proč to dělají. Kdyby to tak dělala jedna či některé, dá se to chápat. Ale proč vám všechny dodají sporťák, který se musí „pouštět”? Hovorově řečeno, mít přirozeně tiché auto, které lze uměle učinit halasným, je „opruz”. Zatímco mít přirozeně drsné auto, které můžete učinit krotkým, je „hustá fíčura”.
Tichý mód, klidně pojmenovaný „Stealth Mode” jako v Knight Riderovi, by si každý zapínal rád. Nutnost zapínat pravý opak má i přesně opačné vnímání...
V Porsche si toho musíte „dosportovna” nastavit opravdu spoustu, zvuk nevyjímaje
Jaguar F-Type je na tom velmi podobně...
...a i relativně klasicky pojatý Ford Mustang též
Třeba ve Škodě Octavia RS, i když výchozí stav je stejný, si můžete sportovní mód pustit a auto si to bude pamatovat i při dalším startu. Jenže Octavia RS není zrovna sporťák a výfuky s nastavitelnou hlasitostí též nemá, přidá jen reproduktory
Knight Rider v KITTu, ten to měl správně...
Inspirace: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 59 minutami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 59 minutami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před hodinou - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 3 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 4 hodinami - Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva