Proč některé náklaďáky vozí kola ve vzduchu? Nejde o rezervy ani parádu navíc

Na první pohled se může zdát, že jde o rezervní kola nebo doplněk ve stylu falešných pater domů rádoby bohatých lidí. Realitou ale není ani jedno, jde o řešení s ryze praktickým významem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Proč některé náklaďáky vozí kola ve vzduchu? Nejde o rezervy ani parádu navíc

10.9.2019 | Mirek Mazal

Na první pohled se může zdát, že jde o rezervní kola nebo doplněk ve stylu falešných pater domů rádoby bohatých lidí. Realitou ale není ani jedno, jde o řešení s ryze praktickým významem.

Některé nákladní automobily mají zdánlivě zbytečná kola navíc. Jedna či více os zvednutá pod nákladovým prostorem či dokonce nad korbou vypadají nepatřičně, skutečně tu ale nejsou pro případ defektu a nemají ani ozdobnou funkci.

Vysvětlení jejich účelu je jednoduché. Čím více použitelných náprav kamion má, tím těžší náklad je možné převážet. Ovšem s rostoucím počtem kol dotýkajících se vozovky klesá ovladatelnost celého vozu, roste valivý odpor a tím spotřeba a kvůli opotřebení pneumatik také náklady na provoz. V některých zemích se navíc platí mýto podle počtu používaných náprav.

Proto vzniklo řešení ve formě zvedacích náprav. Název vystihuje smysl, jelikož řidič si může většinou vybrat režim spuštění či vytažení připravených kol. Systém regulace používají především soupravy převážející těžký náklad jedním směrem a vracející se zpět s něčím lehčím nebo dokonce na prázdno.

Manažer pro segment stavebnictví firmy Volvo popsal základní faktory nastavitelného zařízení. „Přináší to spoustu výhod, mezi nimiž dominuje zejména úspora paliva. V porovnání se situací, kdy jsou všechna kola v kontaktu se zemí, může zvednutí druhé poháněné nápravy ušetřit až čtyři procenta pohonných hmot,“ sdělil Jonas Odermalm. Na kluzkých a měkkých površích může řidič zvednutím druhé poháněné nápravy zvýšit tlak na první zadní nápravu, čímž získá více přilnavosti a sníží tak riziko uvíznutí,“ přidal Jonas ještě jeden postřeh mimo ekonomické téma.

Dříve nápravy spouštěl řidič, dnes to často má na starosti automatický systém reagující na hmotnost nákladu či trakci primárních kol. Nejčastěji je nastavitelná technika spojena se vzduchovými měchy, ale stejnou funkci zapojení kol do práce umí obstarat i hydraulické technologie. Zvedací nápravy mohou dnes být dle potřeby vlečené nebo tlačené, řiditelné i pevné.


Proč některé náklaďáky vozí kola ve vzduchu? Nejde o rezervy ani parádu navíc - 1 - Zvedaci napravy kamionu foto 01Proč některé náklaďáky vozí kola ve vzduchu? Nejde o rezervy ani parádu navíc - 2 - Zvedaci napravy kamionu foto 02Proč některé náklaďáky vozí kola ve vzduchu? Nejde o rezervy ani parádu navíc - 3 - Zvedaci napravy kamionu foto 03Proč některé náklaďáky vozí kola ve vzduchu? Nejde o rezervy ani parádu navíc - 4 - Zvedaci napravy kamionu foto 04Proč některé náklaďáky vozí kola ve vzduchu? Nejde o rezervy ani parádu navíc - 5 - Zvedaci napravy kamionu foto 05Proč některé náklaďáky vozí kola ve vzduchu? Nejde o rezervy ani parádu navíc - 6 - Zvedaci napravy kamionu foto 08Proč některé náklaďáky vozí kola ve vzduchu? Nejde o rezervy ani parádu navíc - 7 - Zvedaci napravy kamionu foto 07
Typicky pneumatický, někdy i hydraulický systém dokáže zvednout celou nápravu nad silnici v momentě, kdy zkrátka není třeba

Proč některé náklaďáky vozí kola ve vzduchu? Nejde o rezervy ani parádu navíc - 8 - Zvedaci napravy kamionu foto 10Proč některé náklaďáky vozí kola ve vzduchu? Nejde o rezervy ani parádu navíc - 9 - Zvedaci napravy kamionu foto 11Proč některé náklaďáky vozí kola ve vzduchu? Nejde o rezervy ani parádu navíc - 10 - Zvedaci napravy kamionu foto 12Proč některé náklaďáky vozí kola ve vzduchu? Nejde o rezervy ani parádu navíc - 11 - Zvedaci napravy kamionu foto 13Proč některé náklaďáky vozí kola ve vzduchu? Nejde o rezervy ani parádu navíc - 12 - Zvedaci napravy kamionu foto 14Proč některé náklaďáky vozí kola ve vzduchu? Nejde o rezervy ani parádu navíc - 13 - Proc nektere nakladaky vozi kola ve vzduchu dalsi 01
Řešení umí zvýšit trakci, zlepšit ovladatelnost, snížit spotřebu nebo i platby za mýto

Zdroje: Jalopnik, Youcar@Youtube,

Mirek Mazal

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše