Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Proč některé náklaďáky vozí kola ve vzduchu? Nejde o rezervy ani parádu navíc
10.9.2019 | Mirek Mazal
Na první pohled se může zdát, že jde o rezervní kola nebo doplněk ve stylu falešných pater domů rádoby bohatých lidí. Realitou ale není ani jedno, jde o řešení s ryze praktickým významem.
Některé nákladní automobily mají zdánlivě zbytečná kola navíc. Jedna či více os zvednutá pod nákladovým prostorem či dokonce nad korbou vypadají nepatřičně, skutečně tu ale nejsou pro případ defektu a nemají ani ozdobnou funkci.
Vysvětlení jejich účelu je jednoduché. Čím více použitelných náprav kamion má, tím těžší náklad je možné převážet. Ovšem s rostoucím počtem kol dotýkajících se vozovky klesá ovladatelnost celého vozu, roste valivý odpor a tím spotřeba a kvůli opotřebení pneumatik také náklady na provoz. V některých zemích se navíc platí mýto podle počtu používaných náprav.
Proto vzniklo řešení ve formě zvedacích náprav. Název vystihuje smysl, jelikož řidič si může většinou vybrat režim spuštění či vytažení připravených kol. Systém regulace používají především soupravy převážející těžký náklad jedním směrem a vracející se zpět s něčím lehčím nebo dokonce na prázdno.
Manažer pro segment stavebnictví firmy Volvo popsal základní faktory nastavitelného zařízení. „Přináší to spoustu výhod, mezi nimiž dominuje zejména úspora paliva. V porovnání se situací, kdy jsou všechna kola v kontaktu se zemí, může zvednutí druhé poháněné nápravy ušetřit až čtyři procenta pohonných hmot,“ sdělil Jonas Odermalm. Na kluzkých a měkkých površích může řidič zvednutím druhé poháněné nápravy zvýšit tlak na první zadní nápravu, čímž získá více přilnavosti a sníží tak riziko uvíznutí,“ přidal Jonas ještě jeden postřeh mimo ekonomické téma.
Dříve nápravy spouštěl řidič, dnes to často má na starosti automatický systém reagující na hmotnost nákladu či trakci primárních kol. Nejčastěji je nastavitelná technika spojena se vzduchovými měchy, ale stejnou funkci zapojení kol do práce umí obstarat i hydraulické technologie. Zvedací nápravy mohou dnes být dle potřeby vlečené nebo tlačené, řiditelné i pevné.
Typicky pneumatický, někdy i hydraulický systém dokáže zvednout celou nápravu nad silnici v momentě, kdy zkrátka není třeba
Řešení umí zvýšit trakci, zlepšit ovladatelnost, snížit spotřebu nebo i platby za mýto
Zdroje: Jalopnik, Youcar@Youtube,
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejčtenější články
- Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024 - Asi nejpovedenější čínský soupeř Škody Octavia se ukázal v novém, při cenách od 350 tisíc Kč to bude megahit
27.2.2024 - Skoro polovina majitelů elektromobilů zvažuje návrat ke spalovacím autům, říká studie, spokojenost s nabíjením dál klesá
28.2.2024 - Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám
28.2.2024 - Toyota ukázala nové řešení, které má zachránit spalovací motory, vzduch od CO2 dokonce čistí
28.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva