Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Proč některé náklaďáky vozí kola ve vzduchu? Nejde o rezervy ani parádu navíc
10.9.2019 | Mirek Mazal
Na první pohled se může zdát, že jde o rezervní kola nebo doplněk ve stylu falešných pater domů rádoby bohatých lidí. Realitou ale není ani jedno, jde o řešení s ryze praktickým významem.
Některé nákladní automobily mají zdánlivě zbytečná kola navíc. Jedna či více os zvednutá pod nákladovým prostorem či dokonce nad korbou vypadají nepatřičně, skutečně tu ale nejsou pro případ defektu a nemají ani ozdobnou funkci.
Vysvětlení jejich účelu je jednoduché. Čím více použitelných náprav kamion má, tím těžší náklad je možné převážet. Ovšem s rostoucím počtem kol dotýkajících se vozovky klesá ovladatelnost celého vozu, roste valivý odpor a tím spotřeba a kvůli opotřebení pneumatik také náklady na provoz. V některých zemích se navíc platí mýto podle počtu používaných náprav.
Proto vzniklo řešení ve formě zvedacích náprav. Název vystihuje smysl, jelikož řidič si může většinou vybrat režim spuštění či vytažení připravených kol. Systém regulace používají především soupravy převážející těžký náklad jedním směrem a vracející se zpět s něčím lehčím nebo dokonce na prázdno.
Manažer pro segment stavebnictví firmy Volvo popsal základní faktory nastavitelného zařízení. „Přináší to spoustu výhod, mezi nimiž dominuje zejména úspora paliva. V porovnání se situací, kdy jsou všechna kola v kontaktu se zemí, může zvednutí druhé poháněné nápravy ušetřit až čtyři procenta pohonných hmot,“ sdělil Jonas Odermalm. Na kluzkých a měkkých površích může řidič zvednutím druhé poháněné nápravy zvýšit tlak na první zadní nápravu, čímž získá více přilnavosti a sníží tak riziko uvíznutí,“ přidal Jonas ještě jeden postřeh mimo ekonomické téma.
Dříve nápravy spouštěl řidič, dnes to často má na starosti automatický systém reagující na hmotnost nákladu či trakci primárních kol. Nejčastěji je nastavitelná technika spojena se vzduchovými měchy, ale stejnou funkci zapojení kol do práce umí obstarat i hydraulické technologie. Zvedací nápravy mohou dnes být dle potřeby vlečené nebo tlačené, řiditelné i pevné.
Typicky pneumatický, někdy i hydraulický systém dokáže zvednout celou nápravu nad silnici v momentě, kdy zkrátka není třeba
Řešení umí zvýšit trakci, zlepšit ovladatelnost, snížit spotřebu nebo i platby za mýto
Zdroje: Jalopnik, Youcar@Youtube,
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Babičkou do garáže schovaný nový VW z roku 1996 nikdo nechce. Stroj času s pouhými 50 km stojí pořád víc
25.3.2024 - Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024 - Únik provalil novou vrcholnou verzi Tesly Model 3, Musk využil své vlády nad Twitterem, aby zahladil stopy
25.3.2024 - Na těchto autech spekulující sběratelé prodělali kalhoty, jejich ceny se za pár let propadly až o 3 miliony Kč
25.3.2024 - Elektromobily ovlivní i americké prezidentské volby, odpor veřejnosti donutil Bidena zmírnit jejich nařizování
25.3.2024
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 09:17 - HondaMan
- Onboard videa 04.25. 08:36 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis