Proč se BMW drží červeno-oranžového podsvícení budíků, i když není moc hezké?

Současná auta se snaží hlavně líbit a ta od BMW nepředstavují výjimku. Přesto se v interiéru drží jedné věci, která zrovna hezká není. Proč?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Proč se BMW drží červeno-oranžového podsvícení budíků, i když není moc hezké?

6.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Proč se BMW drží červeno-oranžového podsvícení budíků, i když není moc hezké?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Současná auta se snaží hlavně líbit a ta od BMW nepředstavují výjimku. Přesto se v interiéru drží jedné věci, která zrovna hezká není. Proč?

Podsvětlení přístrojové desky a tlačítek na té palubní, volantu či ve výplních dveří je v každém autě jiné, třebaže v poslední době je čím dál častěji k vidění bílá barva. Automobilka BMW však patří k těm, které se až na drobné výjimky v případě podsvětlení budíků drží už od 70. let minulého století červenooranžové barvy. K BMW patří, jsme na ni zvyklí, zejména přístrojovka ale v tomto odstínu nikdy nebyla nijak zvlášť hezká, třeba bílo-červené nebo modré provedení působí atraktivněji. Tak proč u ní BMW zůstává?

I když nelze říci, že by se bavorská automobilka dnes držela svého někdejšího sloganu „forma následuje funkci”, v tomto případě to činí. Řešení podsvětlení totiž vychází z principu fungování lidského oka a na vzhled zkrátka nebere zase takové ohledy.

Asi si ze školy vzpomenete, že v našich očích existují dva druhy světločivných buněk, tyčinky a čípky. Tyčinky nám umožňují vidět v noci, jsou velice citlivé, jejich uspořádání a napojení na nervovou soustavu ale neumožňuje ostré vidění. Nejcitlivější jsou na zelenomodré světlo a asi vás nepřekvapí, že to je shodou okolností maximum ve spektru měsíčního svitu. Nejslaběji pak reagují na červené světlo, cokoliv s vlnovou délkou 640 nm a více je nechává zcela chladnými.

Na druhou stranu, jeden druh čípků je specialista právě na červenou s maximální citlivosti na 564 nm. Už z tohoto je jasné, proč je nejlepší si v noci přisvětlovat červeným světlem. Tyčinky to nechává v klidu a připravené vidět přírodní světlo, čípky zase dostanou dost energie na to, aby člověk viděl více detailů. Červených čípků je navíc docela málo, proto ani relativně intenzivní červené světlo nevyvolá stažení zornice.

Přesně toto si už před více než 40 léty uvědomili v BMW a využili tyto znalosti při tvorbě takového podsvětlení, které bude nejméně namáhat oči při jízdě v noci. Bylo vybráno světlo o vlnové délce 605 nm, na které jsou citlivé čípky a nikoliv tyčinky. Ty pracují nejvíc při pohledu ven z auta a čípky odpočívají, při pohledu na budíky to je naopak. Proto se oko adaptuje rychleji při pohledu na budíky a pak zpátky na silnici. Čísla na budících jsou navíc snadno vidět i při menší intenzitě podsvícení a pro oko jsou snadnější přechody mezi pohledem ven z auta na spoře osvětlenou silnici a pohledem na budíky. Je to svým způsobem geniální.

Jak už jsme zmínili, je to jedna z má věcí, o které se u BMW dá skutečně prohlásit, že forma následuje funkci. Avšak i ta už se postupně mění - Mnichov experimentuje s bílou barvou. U některých modelů tak, že ve dne jsou budíky podsvíceny bíle, aby byly dobře vidět za denního světla, protože ve dne je bílá vidět nejlépe. A v noci nebo při vjezdu do tunelu, prostě vždycky, když zapnete světla nebo to udělá čidlo, budíky se přepnou do známé oranžovočervené barvy.

Nutno také dodat, že další výzkum BMW ukázal, že z výše popsaného hlediska nejsou velké rozdíly mezi oranžovočervenou a bílou barvou podsvícení. A protože bílá vypadá mnohem lépe, některá novější BMW mají bílé podsvícení i v noci.

Spousta automobilek nicméně používala či používá např. zelenou barvu podsvícení - zmiňme zejména Škodovku nebo třeba Toyotu - a řadě lidí zelená nebo zelenomodrá barva vyhovuje víc než oranžová. Toyota vysvětluje, že zelená je neutrální a klidná barva, což je výrazný rozdíl např. oproti oranžovým a červeným výstražným kontrolkám, takže je nepřehlédnete. A právě zelené světlo je také „nejefektivnější” - při stejné intenzitě světla oko vnímá zelenou jako nejsvětlejší.

Stále častěji se také objevují displeje místo klasických budíků a u těch nabírají barvy „podsvětlení” (reálně zobrazení) ještě mnohem širších podob. V podstatě by ani neměl být problém si barvu zobrazení nastavit, protože přes výše popsané vědecké závěry můžete jako nejpříjemnější vnímat třeba růžovou.

Nezbývá než se zeptat - jaké podsvícení budíků máte nejradši? Červené, bílé, zelené, modré nebo třeba elektroluminiscenční podsvícení celých budíků, kde čísla zůstávají černá?


Proč se BMW drží červeno-oranžového podsvícení budíků, i když není moc hezké? - 1 - Proc se BMW drzi cerveneho podsviceni pristrojovky 01Proč se BMW drží červeno-oranžového podsvícení budíků, i když není moc hezké? - 2 - Proc se BMW drzi cerveneho podsviceni pristrojovky 02Proč se BMW drží červeno-oranžového podsvícení budíků, i když není moc hezké? - 3 - Proc se BMW drzi cerveneho podsviceni pristrojovky 03
BMW se drží oranžovočerveného podsvícení - najdeme jej na dnes dávných, skoro čistě analogových přístrojovkách, modernějších kombinovaných i nejmodernějších digitálních

Proč se BMW drží červeno-oranžového podsvícení budíků, i když není moc hezké? - 4 - Proc se BMW drzi cerveneho podsviceni pristrojovky 05Proč se BMW drží červeno-oranžového podsvícení budíků, i když není moc hezké? - 5 - Proc se BMW drzi cerveneho podsviceni pristrojovky 04Proč se BMW drží červeno-oranžového podsvícení budíků, i když není moc hezké? - 6 - Proc se BMW drzi cerveneho podsviceni pristrojovky 06
Výjimky ovšem existují...

Proč se BMW drží červeno-oranžového podsvícení budíků, i když není moc hezké? - 7 - Proc se BMW drzi cerveneho podsviceni pristrojovky 07Proč se BMW drží červeno-oranžového podsvícení budíků, i když není moc hezké? - 8 - Proc se BMW drzi cerveneho podsviceni pristrojovky 08
Škoda dlouho sázela na zelenou, dnes se drží bílé

Proč se BMW drží červeno-oranžového podsvícení budíků, i když není moc hezké? - 9 - Proc se BMW drzi cerveneho podsviceni pristrojovky 09Proč se BMW drží červeno-oranžového podsvícení budíků, i když není moc hezké? - 10 - Proc se BMW drzi cerveneho podsviceni pristrojovky 10
Podobně Volkswagen se přesunul od modré s červenými rafičkami k bílé s modrými

Proč se BMW drží červeno-oranžového podsvícení budíků, i když není moc hezké? - 11 - Proc se BMW drzi cerveneho podsviceni pristrojovky 11Proč se BMW drží červeno-oranžového podsvícení budíků, i když není moc hezké? - 12 - Proc se BMW drzi cerveneho podsviceni pristrojovky 12
Toyota preferovala zelenou, v poslední době se ale přesouvá od k bílé a modré

Proč se BMW drží červeno-oranžového podsvícení budíků, i když není moc hezké? - 13 - Proc se BMW drzi cerveneho podsviceni pristrojovky 13Proč se BMW drží červeno-oranžového podsvícení budíků, i když není moc hezké? - 14 - Proc se BMW drzi cerveneho podsviceni pristrojovky 14
Audi je už docela dlouho oddáno bílé s červenou

Inspirace: Autoblog

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše