Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Proč se volant auta za jízdy vždy samovolně vrací do středové polohy?
3.1.2019 | Mirek Mazal
Pokud alespoň občas řídíte auto, nemohli jste si nevšimnout, že samo nedokáže jet jinam než rovně. Proč tomu tak je? Nemůže za to žádný zvláštní systém, jen fyzika.
Je oblíbeným číslem některých nepříliš odpovědných řidičů děsit posádku tím, že za jízdy po rovné silnici škubnou volantem na jednu stranu a pak jej pustí, jako by nad autem ztratili kontrolu. Lidi bez zkušeností s řízením to pochopitelně zprvu vystraší, i oni ale po chvíli pochopí, že něco takového - správně provedené, za správných podmínek - s autem nic zvláštního neudělá. Vůz se sám okamžitě srovná do přímého směru, jak jsme mohli vidět třeba nedávno v dobovém propagačním filmu na Tatru 603.
Ani pokud jste něco takového nezažili, těžko jste při běžném řízení vozu mohli nepostřehnout, že volant klade odpor při zatáčení jen směrem od středové polohy na jednu nebo druhou stranu. Do středové polohy - a přesně do ní - se přirozeně vrací a není tedy třeba vyvíjet žádnou aktivitu, aby vůz pokračoval v jízdě přímým směrem. Bez cizích zásahů (a tím myslíme i ty elektronické) dokáže jet pouze tímto způsobem.
Proč tomu tak je? Někteří si myslí, že dosažení takového stavu vyžaduje nějaké specifické zařízení, pravdou to ale není. Popsaný jev probíhá zcela přirozeně a na dalších řádcích si popíšeme, jak.
Aby se přední kola otáčela, musí být připevněna k autu na jednom otočném bodu pomocí čepu. Velmi důležitá část podvozku nemíří kolmo k zemi, ale je umístěna mírně vzad pod určitým úhlem v jistém záklonu daném rejdovým čepem. Zakloněný prvek vede kolo vpřed vzhledem k zemskému povrchu.
Místo, kde se pneumatika dotýká vozovky, je stále stejné, styčná plocha vede stále kolmo dolů vstříc gravitaci. Osa otáčení kola od čepu směrem k silnici je ale ve zmíněném záklonu a míří těsně před pneu, tím pádem dostředivá síla během pohybu vozu přirozeně tlačí disk zpět do přímého směru bez nutnosti umělého natáčení anebo rovnání. Princip nejlépe vystihuje přiložené video od Learn Engineering, které nás k popsání tohoto mechanismu inspirovalo.
Rychlost vyrovnání stopy se odvíjí také od výkonu, proto si můžeme všimnout, že volant má tendenci se vytrhnout z dlaní při prudkém přidání plynu a současném zatočení. Běžná osobní auta mají úhel záklonu pevně daný, ale závodní prototypy mohou mít ve výbavě nastavitelné díly, které zvyšují schopnost zatočení v závislosti na zvolené trati. A pochopitelně, i u různých silničních aut je různým způsobem žádoucí, aby se volant vracel do středové polohy s určitou intenzitou a tomu odpovídá i jejich naladění.
Konstruktéři tedy mohou ovlivnit charakter tohoto projevu, jeho samotná existence je ale daná přirozeně a značně nám usnadňuje řízení. Však si představte, že byste v zatáčce museli točit volantem i směrem ke středu a pak složitě hledat polohu pro jízdu rovně. To by skutečně nebylo příjemné...
Samovolné vrácení volantu zpět do středové polohy vzniká dostředivou silou bez použití umělého mechanismu. Detailně celý princip popisuje zachycená grafika
Zdroj: Learn Engineering@Youtube
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
Nejčtenější články
- Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22