Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Proč zadní světla aut svítí zrovna červeně? Má to své naprosto logické důvody
25.6.2018 | Mirek Mazal | 8 příspěvků
Mohla by používat jakoukoli jinou barvu, přesto už dávno vsadila na jednu a nevíme o koutě světa, kde by tomu kdy bylo jinak. Tato vzácná shoda má své racionální vysvětlení.
Nemusíte se o auta nějak zvlášť zajímat, abyste věděli, že jejich koncová světla jsou vždy červená. Je tomu tak od chvíle, kdy se na vozech nějaká zadní světla vůbec začala objevovat a nenajdete jediné místo civilizovaného světa, kde by zvolili jiné řešení. Přitom barev je tolik a auta by možná byla veselejší, kdyby zářila do světa třeba zeleně, žlutě nebo modře. Tak proč jsou tedy ona světla vždy červená?
Pro vysvětlení se musíme vydat až do prvopočátků motorizované dopravy v 19. století, kdy situace v ulicích tehdejších velkoměst začala vyžadovat používání světel. V počátcích stačilo svítit vpřed, protože se jezdilo pomalu. Když se ale do ulic dostala auta, přišla potřeba světelně označit také zadní část vozidel. Viditelnost měla eliminovat zvyšující se počet nehod a čirá světla jako vpředu logicky znovu použít nešlo. Tak volba musela padnout na jinou barvu.
Volba padla na červenou, kterou byly ještě dříve značeny konce vlakových souprav. Červená barva dlouhá staletí znamenala nebezpečí, problém či vážnou situaci. Příroda se takto projevuje od nepaměti, i krev je nakonec červená, a tak po železniční dopravě tento zvyk převzal automobilový průmysl. Nejdříve zadní lampy jen upozorňovaly na přítomnost dopravního prostředku, později se přidala i signalizace změny směru nebo bílé světlo zpátečky. Technika svícení prošla složitým vývojem, ale zvolené barvy zadních svítilen zůstaly stejné.
„Bylo to tak na vlacích, a tak se to na autech udělalo stejně,” ale není ten pravý důvod. Klíčovou motivací pro používání rudých zadních světel spočívá ve fungování lidských očí, které ji na jednu stranu velmi dobře vnímají, na tu druhou nás ale červené světlo nezbavuje vidění v pro orientaci podstatnějších kratších vlnových délkách. Nakonec to znáte sami - stačí, aby před vámi někdo v noci začal couvat a rázem kvůli signalizaci zpátečky nevidíte skoro nic. Taková rozsvícená brzdová světla sice mohou oslňovat, ale i přes ně v noci nadále vidíte.
Možná si vzpomenete, že jsme si kdysi vysvětlovali, proč BMW používá rudě-oranžové podsvětlení přístrojovky, i když není zrovna pěkné. Důvod je úplně stejný - inženýři v Mnichově si ale tento odstín vybrali po precizním zkoumání reakcí lidského oka na tu či onu barvu. Před pár stoletími pochopitelně nikdo nic podobného nedělal, lidstvo ale přirozeně došlo k velmi podobným závěrům - červená barva jasně upozorní a přitom v noci nedráždí oči, a proto sama nezpůsobuje nebezpečí. Proto jsou koncová světla aut taková, jaká jsou a těžko kdy budou jiná...
Barva zadního osvětlení má původ v označení nebezpečí, ale zároveň je vhodná z hlediska reakcí lidských očí
Inspirace: Drive Tribe
Další zajímavé články:
Diskuze 8 příspěvků
Bleskovky
- Na jedoucí auto spadl velký kus mostní konstrukce, doslova jej prošpikoval
před 11 hodinami - Řidič Audi na horách drsně poznal, že pohon všech kol quattro není všemocný
včera - Řidič Porsche uháněl až 215 km/h za autem s majáky, policisty zkusil obměkčit prstenem
včera - Policie teď dokáže změřit rychlost auta až ze vzdálenosti 1 km, touto hračkou
21.2.2019 - Někdo si postavil falešné nejlepší Ferrari z plechu, nebojí se s ním vyrazit do ulic
20.2.2019
Nejčtenější články
- Nejnovější obří pick-up z USA má dieselový V8 s 1 233 Nm, zneviditelní jakýkoli přívěs
23.1.2019 - Ruské ministerstvo ukázalo dosud tajné záběry z vývoje nové limuzíny pro Putina
23.1.2019 - Nejlepší auta pro rok 2019 podle Britů: Nej kombíky, SUV, sporťáky a další typy
23.1.2019 - Číňané bezostyšně zkopírovali další auto, toto není nový model Tesly
23.1.2019 - Porsche naprosto neodhadlo tužby svých zákazníků, konec dieselů jej tvrdě zasáhl
24.1.2019 - Britové srovnali inovovanou Škodu Fabia s konkurencí, na vítěze už nestačí
24.1.2019 - Mercedes rozjel způsob, jak vás nechat platit za pořízení auta, i když už je vaše
24.1.2019 - Řidič Hyundai ometal sníh z auta za jízdy po dálnici, připomíná základní zimní pravidlo
24.1.2019 - Luxusní verze obřího pick-upu s dieselem 6,7 je zvláštním spojením dvou světů
24.1.2019 - BMW se musí změnit, jinak skončí, říká autor nejhezčího moderního bavoráku
24.1.2019
Nové na MotoForum.cz
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 20:34 - Stepan
- P: BMW Ski and Snowboard Bag 19:44 - Spectral
- BMW Divize 17:40 - Vrooom
- Dacia Duster 17:31 - mattonecz
- Koupě ojetého auta ( do 50 000 km ) do 500 000 15:08 - Rageweawer
- Onboard videa 14:08 - řidičBOB
- Gastronomické okénko 13:24 - pavproch
- Co právě teď posloucháte? 13:02 - pavproch
- Lyžárna 12:56 - pavproch
- audi a3 , spojka? prevodovka? 22:55 - speedo
Autobazar
VW Polo 1.2
r.v. 2008
87 000,- KčŠkoda Octavia 1.6 TDI
r.v. 2014
246 000,- KčVW Polo 1.2
r.v. 2008
87 000,- KčŠkoda Octavia 1.6 TDI
r.v. 2016
310 000,- KčMercedes E E 200 d
r.v. 2018
1 029 000,- KčŠkoda Octavia RS 2.0 TSI
r.v. 2014
480 000,- KčŠkoda Octavia 1.0 TSI
r.v. 2016
340 000,- KčŠkoda Octavia 1.8 TSI
r.v. 2018
680 000,- Kč