Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Proč zadní světla aut svítí zrovna červeně? Má to své naprosto logické důvody
25.6.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Mohla by používat jakoukoli jinou barvu, přesto už dávno vsadila na jednu a nevíme o koutě světa, kde by tomu kdy bylo jinak. Tato vzácná shoda má své racionální vysvětlení.
Nemusíte se o auta nějak zvlášť zajímat, abyste věděli, že jejich koncová světla jsou vždy červená. Je tomu tak od chvíle, kdy se na vozech nějaká zadní světla vůbec začala objevovat a nenajdete jediné místo civilizovaného světa, kde by zvolili jiné řešení. Přitom barev je tolik a auta by možná byla veselejší, kdyby zářila do světa třeba zeleně, žlutě nebo modře. Tak proč jsou tedy ona světla vždy červená?
Pro vysvětlení se musíme vydat až do prvopočátků motorizované dopravy v 19. století, kdy situace v ulicích tehdejších velkoměst začala vyžadovat používání světel. V počátcích stačilo svítit vpřed, protože se jezdilo pomalu. Když se ale do ulic dostala auta, přišla potřeba světelně označit také zadní část vozidel. Viditelnost měla eliminovat zvyšující se počet nehod a čirá světla jako vpředu logicky znovu použít nešlo. Tak volba musela padnout na jinou barvu.
Volba padla na červenou, kterou byly ještě dříve značeny konce vlakových souprav. Červená barva dlouhá staletí znamenala nebezpečí, problém či vážnou situaci. Příroda se takto projevuje od nepaměti, i krev je nakonec červená, a tak po železniční dopravě tento zvyk převzal automobilový průmysl. Nejdříve zadní lampy jen upozorňovaly na přítomnost dopravního prostředku, později se přidala i signalizace změny směru nebo bílé světlo zpátečky. Technika svícení prošla složitým vývojem, ale zvolené barvy zadních svítilen zůstaly stejné.
„Bylo to tak na vlacích, a tak se to na autech udělalo stejně,” ale není ten pravý důvod. Klíčovou motivací pro používání rudých zadních světel spočívá ve fungování lidských očí, které ji na jednu stranu velmi dobře vnímají, na tu druhou nás ale červené světlo nezbavuje vidění v pro orientaci podstatnějších kratších vlnových délkách. Nakonec to znáte sami - stačí, aby před vámi někdo v noci začal couvat a rázem kvůli signalizaci zpátečky nevidíte skoro nic. Taková rozsvícená brzdová světla sice mohou oslňovat, ale i přes ně v noci nadále vidíte.
Možná si vzpomenete, že jsme si kdysi vysvětlovali, proč BMW používá rudě-oranžové podsvětlení přístrojovky, i když není zrovna pěkné. Důvod je úplně stejný - inženýři v Mnichově si ale tento odstín vybrali po precizním zkoumání reakcí lidského oka na tu či onu barvu. Před pár stoletími pochopitelně nikdo nic podobného nedělal, lidstvo ale přirozeně došlo k velmi podobným závěrům - červená barva jasně upozorní a přitom v noci nedráždí oči, a proto sama nezpůsobuje nebezpečí. Proto jsou koncová světla aut taková, jaká jsou a těžko kdy budou jiná...
Barva zadního osvětlení má původ v označení nebezpečí, ale zároveň je vhodná z hlediska reakcí lidských očí
Inspirace: Drive Tribe
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 8 minutami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejčtenější články
- Autem roku 2024 v Evropě je tuctové elektrické ex-MPV, které za 1,1 milionu a víc osloví jen hrstku lidí
27.2.2024 - Nizozemská elektrická síť už kolabuje, operátor nařídí vypnutí dobíjecích stanic elektromobilů pro miliony lidí od 16 do 21 hod.
27.2.2024 - Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024 - Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva