Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Prozkoumejte nový motor Koenigsegg 5,1 V8 pro Spyker do detailu. Je to skvost
9.3.2017 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Nizozemský Spyker žije a tady jsou technické podrobnosti k jeho nové pohonné jednotce od Koenigseggu i karbon-hliníkové konstrukci karoserie.
Společnost Spyker dokazuje, že latinský nápis umístěný na jejím logu „Nulla tenaci invia est via“, tedy že „Pro vytrvalé není žádná cesta neschůdná“, není pouze fráze. Šéf nizozemské manufaktury Victor Muller zjevně dělá vše pro to, aby jeho sportovní stroje s vrtulí ve znaku žily dál, a zdá se, že momentálně k tomu má ty nejlepší předpoklady.
Tou nejdůležitější aktuální zprávou ze ženevského autosalonu je, že se Spyker vzdává starých osmiválcových pohonných jednotek původem od Audi. Protože firma neměla dost prostředků na vývoj vlastních motorů, nechá si je stavět u dnes nepochybně ještě slavnějšího výrobce supersportů, švédského Koenigseggu.
Je vcelku známé, že se majitel Christian von Koenigsegg v počátcích své kariéry soustředil na závodní osmiválcové agregáty Ford Racing, postupem času je však jeho lidé přestavěli natolik, že dnes on i jeho inženýři mluví o vlastních motorech. A právě tato V8 míří také před zadní nápravu obou modelů Coupe a Spyder.
Zatímco švédské mašiny spoléhají na přeplňování (kdysi na kompresory, nyní na dvě turbodmychadla), pro Spyker zůstanou vyhrazeny atmosférické motory. Jejich objem se nepatrně zvýšil z 5 032 na 5 056 centimetrů krychlových při vrtání 92 mm a zdvihu válců 95,25 mm. Tyto jednotky mají úhel rozevření válců přesně devadesát stupňů, čtyřventilové rozvody a využívají vícebodové vstřikování paliva.
Navzdory své velikosti a proto i značným setrvačným hmotám se tato V8 umí nechat vytočit na 8 000 tisíc otáček za minutu, takže její špičkové parametry asi tolik nepřekvapí. Pětilitrová jednotka je schopna dostat ze sebe rovných 600 koní při 7 100 ot./min. a maximum točivého momentu 600 newtonmetrů kulminuje v poměrně vysokých 5 700 otáčkách za minutu.
Dynamika Preliatoru je i díky nízké hmotnosti jen 1 390 kg opravdu působivá. Auto se s výlučně dodávanou šestistupňovou manuální převodovkou umí rozjet z nuly na stovku za 3,6 sekundy a plné využití motoru na dost dlouhé rovince znamená nejvyšší rychlost 322 kilometrů v hodině.
Spyker vděčí těmto parametrům především své sympaticky nízké hmotnosti, která jde na vrub přepracovanému šasi navrženému v rámci vlastního vývoje. Základem automobilu je lehký hliníkový prostorový rám poskládaný z protlačovaného, ohýbaného a tlakem formovaného hliníku s integrovaným bezpečnostním rámem pro případ převrácení, který Preliatoru dodal dostatečnou torzní tuhost.
K této platformě pak technici z britského Lotusu přidali z hliníku vykovaná dvojitá lichoběžníková ramena dopředu i dozadu a doplnili je jednoplášťovými tlumiči, stabilizátory a vinutými pružinami. Hřebenovému řízení asistuje čistě hydraulický posilovač reagující na rychlost jízdy a řidič potřebuje pouze tři otáčky od dorazu k dorazu.
Zvnějšku tohle všechno překrývají devatenáctipalcová kola Turbofan s pneumatikami Michelin o rozměru 235/35 R19 vpředu a 295/35 R19 vzadu a pochopitelně také vnější panely vyrobené převážně z uhlíkového kompozitu. Přední kapota i víko kufru ukrývající zavazadlový prostor o objemu 120 litrů jsou vyrobeny rovněž z hliníku.
Brzdový systém pro 4 628 mm dlouhý, 1 953 mm široký a 1 202 mm vysoký vůz s rozvorem náprav 2 725 mm sice nese nápisy Spyker, dodala jej nicméně společnost AP Racing. Využívá klasické ocelové kotouče a nikoli karbon-keramiku. Přední brzdy mají průměr 350 milimetrů a svírají je čtyřpístkové třmery, vzadu jsou pak třmeny o stejném počtu pístků a jejich průměr činí 332 milimetrů. Stabilizační program byste hledali marně, auto má však protiblokovací systém a taky elektronickou distribuci brzdného účinku.
Poslední zajímavou technickou novinkou Spykeru C8 Preliator je jeho multimediální rozhraní kombinované s digitálním rádiem DAB+, konektivitou pro mobilní telefony iPhone, základním audiosystémem o výkonu 300 wattů, který lze za příplatek vylepšit na 1 000 wattů i s titanovými výškovými reproduktory, karbonovými reproduktory pro střední pásmo a subwooferem integrovaným přímo do palubní desky. Pozoruhodnou perličkou je pak head-up displej firmy Exploride ovládaný pomocí gest či hlasem, který umí kontrolovat mobil přes bluetooth a zobrazuje informace z přehrávače a pochopitelně i navigačního systému.
Závěrem se snad patří dodat ještě cenovku, která pochopitelně není lidová. Spyker už prozradil, že si za Spyder bude účtovat celkem 403 500 Eur, v přepočtu 10,9 milionu korun, za to vám ale zaručí, že nevyrobí více než stovku těchto aut. Jak je to s kupé, prozatím nevíme. Předpokládá se ale, že jich nejspíše nevznikne více, i když cena by mohla být nepatrně příznivější.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2017.
Vidlicový osmiválec pro Preliator má na sobě loga obou zúčastněných firem, Spykeru i Koenigseggu
A toto je auto, do kterého míří nejdříve
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 56 minutami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
Nejnovější články
- VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před hodinou - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 3 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 4 hodinami - Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před 6 hodinami - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 13:55 - Milanito
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22