Revoluční „diesel na benzin“ od Mazdy bude až dvakrát úspornější, než se čekalo

Motor SkyActiv-X míří do výroby a cestou od prototypu se nestává stále nudnějším, jak tomu bývá u celých aut. Právě naopak nabídne ještě víc.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Revoluční „diesel na benzin“ od Mazdy bude až dvakrát úspornější, než se čekalo

23.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Revoluční „diesel na benzin“ od Mazdy bude až dvakrát úspornější, než se čekalo

/

Foto: Mazda

Motor SkyActiv-X míří do výroby a cestou od prototypu se nestává stále nudnějším, jak tomu bývá u celých aut. Právě naopak nabídne ještě víc.

Mazda v loňském roce představila jednu z nejzásadnějších inovací posledních dekád. Řeč je samozřejmě o novém motoru SkyActiv-X, tedy o „dieselu na benzin“, jak by se zjednodušeně dalo říci. Tato pohonná jednotka využívá nejen zapalování směsi pomocí klasických svíček, ale zároveň dokáže využívat i samovznícení paliva za vysokého tlaku, jak je tomu právě u turbodieselů. Mazda přitom počítá s tím, že motor uvede do sériové produkce v roce 2019.

Proč je mezi slavnostní prezentací a zahájením prodeje tak dlouhý časový rozestup? Jednoduše proto, že japonská automobilka na revoluční jednotce stále ještě pracuje. A z jejího konstantního nasazení budou zákazníci těžit. Mazdě se totiž daří zvyšovat efektivitu a tím dále posouvat avizovanou úsporu paliva. Po prvních jízdách s prototypy se mluvilo o úspoře paliva vůči srovnatelnému dvoulitrovému motoru ve výši 14 %, šéf pohonných jednotek značky Eiji Nakai nově mluví o 20 až 30 procentech.

To je již opravdu razantní skokový pokles, který historii automobilové techniky nemá precedens. Dochází k němu navíc u značky, která je ve Spojených státech dlouhodobě vnímána jako producent reálně nejúspornějších pohonných jednotek. Pokud tedy Nakaiova slova jsou reálná, pak Mazda opětovně výrazně odskočí zbytku světa. Paradoxem přitom je, že jde o automobilku, která má v nabídce jen jeden turbomotor, žádný hybrid či elektromobil a turbodieselům se věnuje pouze okrajově. Prim tak hrají atmosférické benzinové jednotky.

Zpět ale k motoru SkyActiv-X, jehož cena se bude pohybovat někde mezi konvenčními benzinovými motory a turbodiesely. Pokud vememe v potaz skutečnost, že stávající Mazda 3 je na úrovni Attraction k mání od 474 900 Kč při volbě motor SkyActiv-G 1,5 se 100 koňmi, zatímco za dieselové provedení se stejným objemem, jen výkonem vyšším o pět koní, dáte 548 900 Kč, pak by novinka měla být k mání za něco málo více než půl milionu korun.

Jde však čistě o hypotetickou úvahu, reálně se Mazda 3 osazená motorem SkyActiv-X bude pohybovat i výše. Důvodem je fakt, že agregát je ve svém stávající naladění o poznání výkonnější, k dobru totiž dává 190 koní. Zásluhu na tom má kromě vysokého kompresního poměru také integrovaný kompresor, který ale více než výkonu slouží efektivitě.

Uvidíme tedy zhruba na konci této dekády, zda nová jednotka bude k mání pouze v jednom naladění, či zda dorazí celá rodina. Připomeňme, že klíčovým prvkem motoru jsou senzory detekující v jakém režimu pracuje a podle toho zapojí do hry i svíčky. Tato detekce je přitom dle Nakaie „velmi obtížná“ a její vyřešení nejspíše stojí za tím, proč Mazda uspěla tam, kde mnozí selhali.


Revoluční „diesel na benzin“ od Mazdy bude až dvakrát úspornější, než se čekalo - 1 - Mazda SkyActiv-X predstaveni 01Revoluční „diesel na benzin“ od Mazdy bude až dvakrát úspornější, než se čekalo - 2 - Mazda SkyActiv-X predstaveni 02Revoluční „diesel na benzin“ od Mazdy bude až dvakrát úspornější, než se čekalo - 3 - Mazda SkyActiv-X predstaveni 03Revoluční „diesel na benzin“ od Mazdy bude až dvakrát úspornější, než se čekalo - 4 - Mazda SkyActiv-X predstaveni 04Revoluční „diesel na benzin“ od Mazdy bude až dvakrát úspornější, než se čekalo - 5 - Mazda SkyActiv-X predstaveni 05Revoluční „diesel na benzin“ od Mazdy bude až dvakrát úspornější, než se čekalo - 6 - Mazda SkyActiv-X predstaveni 06
Revoluční motor SkyActiv-X bude ještě úspornější, než se čekalo

Revoluční „diesel na benzin“ od Mazdy bude až dvakrát úspornější, než se čekalo - 7 - Mazda SkyActiv-X prototyp 2017 spy foto 01Revoluční „diesel na benzin“ od Mazdy bude až dvakrát úspornější, než se čekalo - 8 - Mazda SkyActiv-X prototyp 2017 spy foto 02Revoluční „diesel na benzin“ od Mazdy bude až dvakrát úspornější, než se čekalo - 9 - Mazda SkyActiv-X prototyp 2017 spy foto 03Revoluční „diesel na benzin“ od Mazdy bude až dvakrát úspornější, než se čekalo - 10 - Mazda SkyActiv-X prototyp 2017 spy foto 04Revoluční „diesel na benzin“ od Mazdy bude až dvakrát úspornější, než se čekalo - 11 - Mazda SkyActiv-X prototyp 2017 spy foto 05Revoluční „diesel na benzin“ od Mazdy bude až dvakrát úspornější, než se čekalo - 12 - Mazda SkyActiv-X prototyp 2017 spy foto 06Revoluční „diesel na benzin“ od Mazdy bude až dvakrát úspornější, než se čekalo - 13 - Mazda SkyActiv-X prototyp 2017 spy foto 07Revoluční „diesel na benzin“ od Mazdy bude až dvakrát úspornější, než se čekalo - 14 - Mazda SkyActiv-X prototyp 2017 spy foto 08Revoluční „diesel na benzin“ od Mazdy bude až dvakrát úspornější, než se čekalo - 15 - Mazda SkyActiv-X prototyp 2017 spy foto 09
Mazda navíc jednotku nadále vyvíjí a testuje, finální parametry tak možná budou ještě lepší. Dozvíme se je ovšem až příští rok

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše