Revoluční převodovka s osmi spojkami je geniální stroj, z dvouspojek dělá kus historie

Máte pocit, že něco jako osmispojková převodovka musí být z podstaty složité, velké a těžké? Není vlastně nic z toho, i její fungování je vcelku jednoduché.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Revoluční převodovka s osmi spojkami je geniální stroj, z dvouspojek dělá kus historie

17.9.2020 | Petr Miler

Revoluční převodovka s osmi spojkami je geniální stroj, z dvouspojek dělá kus historie

/

Foto: Maté Petrány

Máte pocit, že něco jako osmispojková převodovka musí být z podstaty složité, velké a těžké? Není vlastně nic z toho, i její fungování je vcelku jednoduché.

Loni v březnu se světu poprvé představil Koenigsegg Jesko a jeho převratné převodové ústrojí. Vůz pojmenovaný po otci Christiana von Koenigsegga, zakladatele švédské automobilky, disponuje extrémním výkonem 1 176 kW (1 600 koní) a podobně neskromným točivým momentem 1 491 Nm. Nejvíce ale dokáže zaujmout právě způsobem přenosu výkonu na kola.

Mezi pětilitrovým osmiválcem a zadními koly totiž najdeme zcela novou převodovku Light Speed Transmission (LST), která nepřipomíná nic z toho, co už známe. Zcela nově koncipovaná skříň v sobě ukrývá osm akčních členů, osm tlakových snímačů a především osm hydraulických spojek, kdy jedna se používá pro elektronický diferenciál. Šest spojek pak slouží pohonu Jeska vpřed, jedna je vyhrazena jízdě vzad - něčemu takovému se žádný jiný výrobce dosud zdaleka nepřiblížil.

Jsou to jistě ohromující data, ale neříkají mnoho o tom, jak tohle ústrojí funguje. Člověk znalejší techniky současných dvouspojkových převodovek si představí něco jako totéž na třetí, tak to ale není. Fungování celého ústrojí je úplně jiné a ve výsledku vlastně docela jednoduché - určitě jednodušší, než se ze slov „převodovka s osmi spojkami” zdá. Taje LST se sluší s blížícím se datem začátku výroby Jeska přiblížit a opravdu na to není třeba kniha.

Podstatou převodovky jsou tři hřídele, které dovolují libovolně kombinovat tři páry převodů. LST nepoužívá jeden velký a těžký setrvačník, ten je nahrazen vnitřními ozubenými koly a trojicí hřídelí, z nichž ta vedoucí přímo z motoru se otáčí bez ohledu na zařazenou rychlost. Má čtveřici ozubených kol, z nichž tři jsou spojena s druhou a jedno s třetí hřídelí. Ta druhá disponuje dalšími šesti ozubenými koly a ta třetí čtyřmi. Na nákresu níže si můžete všimnout (červená barva), která z těchto kol jsou vybavena spojkami. Ta tu nemají za úkol spojit motor s převodovkou, jak je obvyklé, ale doslova udávat cestu otáčkám z motoru na kola přes vybraná ozubená kola.

Řazení je díky tomu zbavené nutnosti přesunovat ozubená kola po hřídelích, jakékoli z kol může kdykoli otáčet jiným. To, zda se to děje či zda to má vliv na přenos výkonu na kola, ovlivňuje pouze oněch sedm spojek, které např. v případě prvního rychlostního stupně znamená zapojení ozubených kol, tedy sepnutí spojek 1 a 4. Přeřazení na dvojku znamená pouze rozepnutí spojky číslo 4 a sepnutí té s číslem 5, trojka vymění 5 za 6 a tak stále dokola.

Díky tomu umí systém přecházet mezi libovolnými převody bleskovou rychlostí, a to i v momentě, kdy má přeskočit několik rychlostí například z šestky na trojku. Místo spojek 2 a 6, sepne 1 a 6, vše se tedy odehraje lusknutím prstu rozeputním a sepnutím jedné nebo nanejvýš dvou spojek. S touto technikou dokáže řazení libovolně kombinovat zapojení tří a tří kol (odtud šest spojek, sedmá je pro zpátečku, která otočí směr rotace) a tedy dopřát vozu celkem 9 různých rychlostí.

I když staromilci budou říkat, že v převodovce je spousta dílů, která se může rozbít, ve výsledku opravdu nejde o nic až tak složitého. Proto také celé řešení váží jen asi 90 kilogramů a slibuje řazení za 20 až 30 milisekund. Samotné spojky se umí rozepnout a sepnout během pouhých 2 milisekund a Koenigsegg říká, že pracují v mírném překryvu, tj. nikdy nenastane moment, kdy by na kola nemířil žádný výkon.

To jsou další kouzla, hmotnost je vzhledem k rychlosti skoro neuvěřitelná. Dodejme, že pádla pod volantem mají mít dvě polohy - lehké zmáčknutí dá pokyn k podřazení o jeden stupeň dolů, proti tomu silnější stisk podřadí automaticky na nejvhodnější stupeň k maximální akceleraci, obojí se přitom odehraje bleskem.

Oproti dnes dobře známým dvouspojkovým převodovkám tak má LST zjevné výhody. DSG, DCT a další podobně pojmenovaná řazení sice dokáží v určitých případech totéž, neboť též jen rozpojením a spojením spojek přepnou na další kvalt. Vždy ale mohou mít připravený jen jeden jediný a pokud je překvapíte řazením „na opačnou stranu”, nebo přeřazením o dva stupně, nejsou zdaleka tak rychlé. LST tento problém nemá, „pod spojkami” má permanentně jakýkoli z oněch devíti rychlostních stupňů a řadit mezi nimi dokáže přímo bez posloupnosti a jakéhokoliv zdržení synchronizací.

Je to vskutku revoluční a do značné míry geniální řešení, které z dvouspojek dělá v podstatě horší a složitější alternativu. Uvidíme, jaká bude praxe, na papíře ale LST skoro nemá chybu. Jsme tedy zvědavi, zda a případně kdy se něco podobného dostane i do dalších aut - konkurence bude vedle tohoto stroje obhajovat konkurenceschopnost dvouspojek jen velmi obtížně.


Revoluční převodovka s osmi spojkami je geniální stroj, z dvouspojek dělá kus historie - 1 - Koenigsegg Jesko prevodovka fungovani nakres 01
Nákres ukazuje vnitřní fungování LST Koenigseggu, s výše zmíněným popisem není těžké se ve fungování převodovky zorientovat. Grafika: Autoforum.cz

Revoluční převodovka s osmi spojkami je geniální stroj, z dvouspojek dělá kus historie - 2 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 01Revoluční převodovka s osmi spojkami je geniální stroj, z dvouspojek dělá kus historie - 3 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 02Revoluční převodovka s osmi spojkami je geniální stroj, z dvouspojek dělá kus historie - 4 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 03Revoluční převodovka s osmi spojkami je geniální stroj, z dvouspojek dělá kus historie - 5 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 04Revoluční převodovka s osmi spojkami je geniální stroj, z dvouspojek dělá kus historie - 6 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 05Revoluční převodovka s osmi spojkami je geniální stroj, z dvouspojek dělá kus historie - 7 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 06Revoluční převodovka s osmi spojkami je geniální stroj, z dvouspojek dělá kus historie - 8 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 07Revoluční převodovka s osmi spojkami je geniální stroj, z dvouspojek dělá kus historie - 9 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 08Revoluční převodovka s osmi spojkami je geniální stroj, z dvouspojek dělá kus historie - 10 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 09Revoluční převodovka s osmi spojkami je geniální stroj, z dvouspojek dělá kus historie - 11 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 10Revoluční převodovka s osmi spojkami je geniální stroj, z dvouspojek dělá kus historie - 12 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 11Revoluční převodovka s osmi spojkami je geniální stroj, z dvouspojek dělá kus historie - 13 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 12Revoluční převodovka s osmi spojkami je geniální stroj, z dvouspojek dělá kus historie - 14 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 13Revoluční převodovka s osmi spojkami je geniální stroj, z dvouspojek dělá kus historie - 15 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 14Revoluční převodovka s osmi spojkami je geniální stroj, z dvouspojek dělá kus historie - 16 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 15Revoluční převodovka s osmi spojkami je geniální stroj, z dvouspojek dělá kus historie - 17 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 16Revoluční převodovka s osmi spojkami je geniální stroj, z dvouspojek dělá kus historie - 18 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 17Revoluční převodovka s osmi spojkami je geniální stroj, z dvouspojek dělá kus historie - 19 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 18Revoluční převodovka s osmi spojkami je geniální stroj, z dvouspojek dělá kus historie - 20 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 19Revoluční převodovka s osmi spojkami je geniální stroj, z dvouspojek dělá kus historie - 21 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 20Revoluční převodovka s osmi spojkami je geniální stroj, z dvouspojek dělá kus historie - 22 - Koenigsegg Jesko prevodovka foto 21
Koenigsegg Jesko a jeho převodovka po premiéře v roce 2019. Foto: Maté Petrány

Zdroj: Koenigsegg

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše