Revoluční vojenská technika může zcela změnit způsob, jakým řídíme auto v noci

Řízení v noci je stále bezpečnější díky evoluci světel, není to ale jediný způsob, jak se lépe orientovat v nočním provozu. V autech je stále častější tzv. noční vidění, které nemusí být jen černobílé či zelené.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Revoluční vojenská technika může zcela změnit způsob, jakým řídíme auto v noci

21.2.2019 | Mirek Mazal

Revoluční vojenská technika může zcela změnit způsob, jakým řídíme auto v noci

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Řízení v noci je stále bezpečnější díky evoluci světel, není to ale jediný způsob, jak se lépe orientovat v nočním provozu. V autech je stále častější tzv. noční vidění, které nemusí být jen černobílé či zelené.

Snaha o neustále zlepšování aktivní bezpečnosti aut zaměstnává značnou část automobilových vývojářů. Ve snaze předcházet vzniku dopravních nehod si lze pomoci mnoha způsoby, nejčastěji se hovoří o elektronických asistentech, lepších brzdových systémech, kvalitní pneumatikách či nových podvozkových komponentech. A také o výkonných světlometech a s nimi souvisejícím dostatečným výhledem z vozu.

Lepší obzor ve tmě ale nemusí přinést jen lepší osvětlení, za pozornost stojí i dvě nově představené technologie, které přináší dosud nepoznané možnosti nočního vidění. První je noční barevná kamera pocházející od filipínské firmy SPI Corporation. Zařízení Osprey X27 je schopné vytvářet přirozeně zbarvené snímky ve velmi temném prostředí. Názorné video mořské pláže v pozdějších hodinách ukazuje natočený materiál, který potvrzuje slibované schopnosti.

Je náročné uvěřit, že přestavený videozáznam umístěný pod článek nebyl pořízen za soumraku, ale za naprosté tmy. Technologie s doplňkovými senzory dosud používané jen ve vojenství ale činí nemožné skutečností. Tato technika dokáže barevný obraz vykouzlit i na základě značně nižšího světelného toku než k tomu potřebuje lidské oko. Lidem tak i v noci zobrazuje okolí ve stejných barvách, jako by byl den. Společnost SPI tvrdí, že novinka zesiluje světelný tok až 85 000krát.

Dosavadní přístroje pro noční vidění pracují se zbytkovým světlem z měsíce a hvězd a současně umí zachytit infračervené záření. Mezistupněm mezi standardním nočním pohledem a obrazem Osprey X27 je systém ColorTAC CVA-14. Speciální jednotka se připojí k aktuálním prvkům nočního vidění používaným americkou armádou a užitím rotujících filtrů dokáže oku poskytnout informace potřebné k barevnému vidění.

Tato dvojice řešení stále potřebuje nějaký zdroj světla a nemůže fungovat ve zcela neprostupné tmě. I tak ale umí učinit den z toho, co jako naprostou tmu vnímáme okem. Současné výhody řešení firem SPI a ColorTAC přímo vybízí k použití v automobilovém průmyslu, kde je noční vidění v plenkách a rozjasněný noční, obvykle černo-bílý obraz na palubní desce je výsadou velmi drahých automobilů. Novinka by uměla před oči řidiče dostat podstatně přirozenější obraz, jaký můžete vidět na obrázcích níže.

Překážkou rozšíření už dosavadních řešení je vysoká pořizovací cena, která se týká i dvou popsaných novinek. Xenonové světlomety ale byly před dvěma dekádami také řisoce nedostupnou novinkou nabízenou v autech jako BMW řady 7 a dnes už si i do Fabie můžete koupit ještě výkonnější LEDky. Není tedy nemístné pomýšlet i na širší rozšíření této technologie, z výkonných světel by v případě promítání obrazu přímo před oči řidiče udělala v podstatě zbytečný luxus.


Revoluční vojenská technika může zcela změnit způsob, jakým řídíme auto v noci - 1 - Barevne nocni videni Osprey X27 dalsi 01Revoluční vojenská technika může zcela změnit způsob, jakým řídíme auto v noci - 2 - Barevne nocni videni Osprey X27 dalsi 02Revoluční vojenská technika může zcela změnit způsob, jakým řídíme auto v noci - 3 - Barevne nocni videni Osprey X27 dalsi 03Revoluční vojenská technika může zcela změnit způsob, jakým řídíme auto v noci - 4 - Barevne nocni videni Osprey X27 dalsi 04Revoluční vojenská technika může zcela změnit způsob, jakým řídíme auto v noci - 5 - Barevne nocni videni Osprey X27 dalsi 05Revoluční vojenská technika může zcela změnit způsob, jakým řídíme auto v noci - 6 - Barevne nocni videni Osprey X27 dalsi 06Revoluční vojenská technika může zcela změnit způsob, jakým řídíme auto v noci - 7 - Barevne nocni videni Osprey X27 dalsi 07
Nenápadná a malá krabička dokáže udělat z černé noci barevný den

Revoluční vojenská technika může zcela změnit způsob, jakým řídíme auto v noci - 8 - Nocni videni Osprey X27 foto 01Revoluční vojenská technika může zcela změnit způsob, jakým řídíme auto v noci - 9 - Nocni videni Osprey X27 foto 02Revoluční vojenská technika může zcela změnit způsob, jakým řídíme auto v noci - 10 - Nocni videni Osprey X27 foto 03Revoluční vojenská technika může zcela změnit způsob, jakým řídíme auto v noci - 11 - Nocni videni Osprey X27 foto 04Revoluční vojenská technika může zcela změnit způsob, jakým řídíme auto v noci - 12 - Nocni videni Osprey X27 foto 05Revoluční vojenská technika může zcela změnit způsob, jakým řídíme auto v noci - 13 - Nocni videni Osprey X27 foto 06Revoluční vojenská technika může zcela změnit způsob, jakým řídíme auto v noci - 14 - Nocni videni Osprey X27 foto 07Revoluční vojenská technika může zcela změnit způsob, jakým řídíme auto v noci - 15 - Nocni videni Osprey X27 foto 08
Záběry noční pláže pořízené zařízením Osprey X27. Pouhým okem by byla vidět jen černá tma

Revoluční vojenská technika může zcela změnit způsob, jakým řídíme auto v noci - 16 - Nocni videni Osprey X27 PerexRevoluční vojenská technika může zcela změnit způsob, jakým řídíme auto v noci - 17 - Barevne nocni videni Osprey X27 dalsi 08Revoluční vojenská technika může zcela změnit způsob, jakým řídíme auto v noci - 18 - Barevne nocni videni Osprey X27 dalsi 09
I tyto pohledy vznikly ze subjektivního lidského pohledu v naprosté tmě

Revoluční vojenská technika může zcela změnit způsob, jakým řídíme auto v noci - 19 - Nocni videni Osprey X27 foto 09
Srovnání dnešní technologie a použití adaptéru ColorTAC

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.