Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Revoluční vojenská technika může zcela změnit způsob, jakým řídíme auto v noci
21.2.2019 | Mirek Mazal
Řízení v noci je stále bezpečnější díky evoluci světel, není to ale jediný způsob, jak se lépe orientovat v nočním provozu. V autech je stále častější tzv. noční vidění, které nemusí být jen černobílé či zelené.
Snaha o neustále zlepšování aktivní bezpečnosti aut zaměstnává značnou část automobilových vývojářů. Ve snaze předcházet vzniku dopravních nehod si lze pomoci mnoha způsoby, nejčastěji se hovoří o elektronických asistentech, lepších brzdových systémech, kvalitní pneumatikách či nových podvozkových komponentech. A také o výkonných světlometech a s nimi souvisejícím dostatečným výhledem z vozu.
Lepší obzor ve tmě ale nemusí přinést jen lepší osvětlení, za pozornost stojí i dvě nově představené technologie, které přináší dosud nepoznané možnosti nočního vidění. První je noční barevná kamera pocházející od filipínské firmy SPI Corporation. Zařízení Osprey X27 je schopné vytvářet přirozeně zbarvené snímky ve velmi temném prostředí. Názorné video mořské pláže v pozdějších hodinách ukazuje natočený materiál, který potvrzuje slibované schopnosti.
Je náročné uvěřit, že přestavený videozáznam umístěný pod článek nebyl pořízen za soumraku, ale za naprosté tmy. Technologie s doplňkovými senzory dosud používané jen ve vojenství ale činí nemožné skutečností. Tato technika dokáže barevný obraz vykouzlit i na základě značně nižšího světelného toku než k tomu potřebuje lidské oko. Lidem tak i v noci zobrazuje okolí ve stejných barvách, jako by byl den. Společnost SPI tvrdí, že novinka zesiluje světelný tok až 85 000krát.
Dosavadní přístroje pro noční vidění pracují se zbytkovým světlem z měsíce a hvězd a současně umí zachytit infračervené záření. Mezistupněm mezi standardním nočním pohledem a obrazem Osprey X27 je systém ColorTAC CVA-14. Speciální jednotka se připojí k aktuálním prvkům nočního vidění používaným americkou armádou a užitím rotujících filtrů dokáže oku poskytnout informace potřebné k barevnému vidění.
Tato dvojice řešení stále potřebuje nějaký zdroj světla a nemůže fungovat ve zcela neprostupné tmě. I tak ale umí učinit den z toho, co jako naprostou tmu vnímáme okem. Současné výhody řešení firem SPI a ColorTAC přímo vybízí k použití v automobilovém průmyslu, kde je noční vidění v plenkách a rozjasněný noční, obvykle černo-bílý obraz na palubní desce je výsadou velmi drahých automobilů. Novinka by uměla před oči řidiče dostat podstatně přirozenější obraz, jaký můžete vidět na obrázcích níže.
Překážkou rozšíření už dosavadních řešení je vysoká pořizovací cena, která se týká i dvou popsaných novinek. Xenonové světlomety ale byly před dvěma dekádami také řisoce nedostupnou novinkou nabízenou v autech jako BMW řady 7 a dnes už si i do Fabie můžete koupit ještě výkonnější LEDky. Není tedy nemístné pomýšlet i na širší rozšíření této technologie, z výkonných světel by v případě promítání obrazu přímo před oči řidiče udělala v podstatě zbytečný luxus.
Nenápadná a malá krabička dokáže udělat z černé noci barevný den
Záběry noční pláže pořízené zařízením Osprey X27. Pouhým okem by byla vidět jen černá tma
I tyto pohledy vznikly ze subjektivního lidského pohledu v naprosté tmě
Srovnání dnešní technologie a použití adaptéru ColorTAC
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 2 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před hodinou - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 2 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 3 hodinami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 4 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva