Rozborka obřího sovětského dieselu 38,8 V12 z tanku T54 je ideální terapie v době downsizingu

Už se vám zajídají všechny ty podměrečné moderní motory, které mají pomalu více turbodmychadel než válců? Tento pohled vám spraví chuť.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Rozborka obřího sovětského dieselu 38,8 V12 z tanku T54 je ideální terapie v době downsizingu

19.2.2019 | Mirek Mazal

Rozborka obřího sovětského dieselu 38,8 V12 z tanku T54 je ideální terapie v době downsizingu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Už se vám zajídají všechny ty podměrečné moderní motory, které mají pomalu více turbodmychadel než válců? Tento pohled vám spraví chuť.

Nizozemský nadšenec, který si na internetu říká Master Milo, je nám známý hlavně díky rozličným pokusům s auty. Naposled jsme jej viděli týrat vůz zbavený tlumičů pérování, jeho nejnovější snímek ale míří trochu jiným směrem a potěší hlavně příznivce nekompromisní vojenské techniky.

V hlavní roli se tentokrát objevuje obří sovětský dieselový motor 38,8 V12 z tanku T54, přesněji řečeno jeho licenčně vyráběná čínská verze od firmy Norinco. Pohonná jednotka armádní techniky kdysi burácela po bitevním poli s výkonem 580 koní (433 kW). Milo se rozhodl provést kompletní rozborku velkoobjemové jednotky a trochu nás potěšit v době, kdy spousta moderních motorů přichází s objemem odpovídajícím asi jedné čtyřicetině tohoto stroje.

Na záběrech můžeme vidět stav jednotlivých komponentů, který je vzhledem k faktu, že motor čtvrt století neběžel, překvapivě dobrý. Hliníkový motor s ocelovými vložkami válců hned na úvod potěšil tím, že se z něj vylil relativně čistý olej bez nežádoucích usazenin. Po prvotním opláchnutí vodou přišla na řadu úhlová bruska s kladivem, které nahradily pomalé rozmontování šroubek po šroubku. Lehce násilný postup odhalil vnitřní kondici tankového agregátu.

Většina jednotlivých částí nebyla zašlá natolik, aby se nepodařilo první půli motoru rozdělit na několik kusů. Sundaná hlava válců odhalila překvapení v podobě téměř neznatelné koroze. Milo se svými kolegy chvílemi až žasl nad čistotou stěn válců u starého nepoužívaného agregátu, pozitivní překvapení podpořily i ventily v dobrém stavu.

Nadšení vydrželo do začátku demontáže druhé poloviny V12. Prvních šest válců mile potěšilo, ale druhá hlava neodolala povětrnostním vlivům tak dobře. Hloubková rez dala dělníkům zabrat, trvalo podstatně déle, než se podívali na špatný stav protilehlé řady. Navzdory horší polovině se dalo otáčet klikovou hřídelí a po další várce oleje WD-40 se po letech rozhýbaly zatuhnuté komponenty.

Zvenčí jednotka vypadala strašlivě, ale opravdová kondice důležitých dílů předčila očekávání. Za tlustými stěnami sovětského motoru zůstalo mazivo na svém místě a Milo se rozhodl relativně zachovalý agregát opravit. Koupě nového by vyšla levněji, ale pokud se najde dostatek náhradních dílů, možná se tato sovětská jednotka po 25 letech znovu roztočí. To bude teprve podívaná, zvláště když se pak s motorem pokusí udělat něco bláznivého - třeba jím osadit osobní auto...


Rozborka obřího sovětského dieselu 38,8 V12 z tanku T54 je ideální terapie v době downsizingu - 1 - Rozborka motoru tanku foto 01Rozborka obřího sovětského dieselu 38,8 V12 z tanku T54 je ideální terapie v době downsizingu - 2 - Rozborka motoru tanku foto 02Rozborka obřího sovětského dieselu 38,8 V12 z tanku T54 je ideální terapie v době downsizingu - 3 - Rozborka motoru tanku foto 03Rozborka obřího sovětského dieselu 38,8 V12 z tanku T54 je ideální terapie v době downsizingu - 4 - Rozborka motoru tanku foto 04Rozborka obřího sovětského dieselu 38,8 V12 z tanku T54 je ideální terapie v době downsizingu - 5 - Rozborka motoru tanku foto 05Rozborka obřího sovětského dieselu 38,8 V12 z tanku T54 je ideální terapie v době downsizingu - 6 - Rozborka motoru tanku foto 06Rozborka obřího sovětského dieselu 38,8 V12 z tanku T54 je ideální terapie v době downsizingu - 7 - Rozborka motoru tanku foto 07Rozborka obřího sovětského dieselu 38,8 V12 z tanku T54 je ideální terapie v době downsizingu - 8 - Rozborka motoru tanku foto 08Rozborka obřího sovětského dieselu 38,8 V12 z tanku T54 je ideální terapie v době downsizingu - 9 - Rozborka motoru tanku foto 09Rozborka obřího sovětského dieselu 38,8 V12 z tanku T54 je ideální terapie v době downsizingu - 10 - Rozborka motoru tanku foto 10Rozborka obřího sovětského dieselu 38,8 V12 z tanku T54 je ideální terapie v době downsizingu - 11 - Rozborka motoru tanku foto 11Rozborka obřího sovětského dieselu 38,8 V12 z tanku T54 je ideální terapie v době downsizingu - 12 - Rozborka motoru tanku foto 12
Obří tankový motor V12 ležel 25 let bez využití, přesto není zralý na odpis. Jeho rozborka tak byla uspokojivá i díky jeho dobrému stavu

Zdroj: mastermilo82@Youtube

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše