Rozmach turbomotorů se zastaví. Už jistě nebudou ve všem, z paradoxního důvodu

Donedávna se zdálo, že atmosféricky plněným motorům zvoní hrana a je jen otázkou času, než se rozloučíme s tím posledním. Nestane se to, kvůli novým testům spotřeby a emisí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Rozmach turbomotorů se zastaví. Už jistě nebudou ve všem, z paradoxního důvodu

14.3.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek

Rozmach turbomotorů se zastaví. Už jistě nebudou ve všem, z paradoxního důvodu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Donedávna se zdálo, že atmosféricky plněným motorům zvoní hrana a je jen otázkou času, než se rozloučíme s tím posledním. Nestane se to, kvůli novým testům spotřeby a emisí.

Září letošního roku se pro automobilový svět stane zlomovým obdobím. V platnost vstoupí nový způsob měření spotřeby a emisí aut jménem WLTP (World-harmonized Light-duty Vehicles Test Procedure) a ohýbané výsledky laboratorních testů budou navíc doplněny i o výsledky měření ze skutečného provozu nazvané Real Driving Emissions (RDE). V souladu s touto metodikou je nutné měřit spotřebu a emise už od loňského září, ale jen pro hrstky vozů nově uváděných na trh. Od září 2018 se bude týkat všech prodávaných a pro řadu dnešních motorů bude znamenat konečnou.

Není ale vše jen černé, jak nás nyní informuje Lamborghini. Nové testy jsou blíže skutečnému světu, což naměřené hodnoty spotřeby i emisí logicky zvýší a některé motory zkrátka nebudou umět dále vyhovět platným normám. Tato jinak nemilá změna má ale i jeden paradoxně pozitivní důsledek - odstavení downsizingu na druhou kolej. Právě zmenšování motorů a nahrazování části jejich objemu i válců turbodmychadly je něco, co funguje hlavně v laboratorních testech a v těch nových už nemá patřičný efekt.

Vedení italské automobilky proto nyní tvrdí, že nová pravidla, která zabijí řadu dobrých motorů, zároveň zachrání i tu zbývající hrstku agregátů s atmosférickým plněním. O kvalitách nepřeplňovaných agregátů je vedení firmy přesvědčeno, a v Aventadoru ani Huracanu se jich tak v dohledné době nevzdá. Říká to sám šéf vývoje značky Riccardo Bettini, který doslova uvedl: „Nechci přehánět, ale zajímáme se o to a zdá se, že v testech ze skutečného provozu můžeme dosáhnout nižší spotřeby, protože motor pracuje lépe.“

Bettini tak jen potvrzuje to, co říkáme léta. Downsizing jako takový nemusí být úplně špatný a autům obvykle dává více dynamiky, není ale pravdou, že znamená nižší spotřebu paliva ve skutečné provozu. Spásou byl hlavě v dosavadních evropských testech, při nichž byly motory zatěžovány tak málo, že spotřebu snižoval hlavně menší počet pohyblivých částic - motor tedy spotřebovával méně paliva pro pohon sebe samotného. Jakmile dojde na vyšší zátěž, turba obvykle berou více než srovnatelné atmosféry a už dosavadní testy nových aut dle WLTP to potvrzují.

Italská značka tak má o důvod víc, proč se držet pro ni tradičních motorů bez turbodmychadel, které tak jako tak preferovala. „V tuto chvíli víme, že je před námi mnoho výzev. Je nám ale jasné, že turbodmychadlo není řešením znečištění ovzduší. Vylepšení, která by se musela udělat u motorů s turby, aby vyhověly limitům emisí, by byla podobná těm, která musíme provést u atmosférických jednotek. Věříme, že přirozeně plněný motor je pro využití v našich autech ideální,“ říká Bettini.

Vidlicový dvanáctiválec Aventadoru a stejně konstruovaný desetiválec Huracanu prý projdou novými testy bez problémů a jejich normovaná spotřeba ještě klesne. Na dotaz, zda oba současné motory splní emise Bettini rázně odvětil: „Rozhodně. V tuto chvíli nevidíme žádná omezení, která nás nutí změnit motory.“

Pochopitelně to neznamená, že se mainstreamové automobilky začnou vracet k nepřeplňovaným motorům, na to už do těch s turby investovaly příliš mnoho peněz. Je to ale naděje, že tu s námi „atmosféry” ještě nějaký čas zůstanou. Alespoň u aut jako Porsche či Lamborghini, k jejichž charakteru a využití podle nás prostě sedí lépe...


Rozmach turbomotorů se zastaví. Už jistě nebudou ve všem, z paradoxního důvodu - 1 - Lamborghini Aventador S 2017 prvni sada 01Rozmach turbomotorů se zastaví. Už jistě nebudou ve všem, z paradoxního důvodu - 2 - Lamborghini Aventador S 2017 prvni sada 02Rozmach turbomotorů se zastaví. Už jistě nebudou ve všem, z paradoxního důvodu - 3 - Lamborghini Aventador S 2017 prvni sada 03Rozmach turbomotorů se zastaví. Už jistě nebudou ve všem, z paradoxního důvodu - 4 - Lamborghini Aventador S 2017 prvni sada 04Rozmach turbomotorů se zastaví. Už jistě nebudou ve všem, z paradoxního důvodu - 5 - Lamborghini Aventador S 2017 prvni sada 05Rozmach turbomotorů se zastaví. Už jistě nebudou ve všem, z paradoxního důvodu - 6 - Lamborghini Aventador S 2017 prvni sada 06Rozmach turbomotorů se zastaví. Už jistě nebudou ve všem, z paradoxního důvodu - 7 - Lamborghini Aventador S 2017 prvni sada 07Rozmach turbomotorů se zastaví. Už jistě nebudou ve všem, z paradoxního důvodu - 8 - Lamborghini Aventador S 2017 prvni sada 08Rozmach turbomotorů se zastaví. Už jistě nebudou ve všem, z paradoxního důvodu - 9 - Lamborghini Aventador S 2017 prvni sada 09Rozmach turbomotorů se zastaví. Už jistě nebudou ve všem, z paradoxního důvodu - 10 - Lamborghini Aventador S 2017 prvni sada 10Rozmach turbomotorů se zastaví. Už jistě nebudou ve všem, z paradoxního důvodu - 11 - Lamborghini Aventador S 2017 prvni sada 11Rozmach turbomotorů se zastaví. Už jistě nebudou ve všem, z paradoxního důvodu - 12 - Lamborghini Aventador S 2017 prvni sada 13
Lamborghini Aventador S s pohonem 6,5 V12

Rozmach turbomotorů se zastaví. Už jistě nebudou ve všem, z paradoxního důvodu - 13 - Lamborghini Huracan Performante 2017 prvni lepsi 01Rozmach turbomotorů se zastaví. Už jistě nebudou ve všem, z paradoxního důvodu - 14 - Lamborghini Huracan Performante 2017 prvni lepsi 02Rozmach turbomotorů se zastaví. Už jistě nebudou ve všem, z paradoxního důvodu - 15 - Lamborghini Huracan Performante 2017 prvni lepsi 03Rozmach turbomotorů se zastaví. Už jistě nebudou ve všem, z paradoxního důvodu - 16 - Lamborghini Huracan Performante 2017 prvni lepsi 04Rozmach turbomotorů se zastaví. Už jistě nebudou ve všem, z paradoxního důvodu - 17 - Lamborghini Huracan Performante 2017 prvni lepsi 05Rozmach turbomotorů se zastaví. Už jistě nebudou ve všem, z paradoxního důvodu - 18 - Lamborghini Huracan Performante 2017 prvni lepsi 06Rozmach turbomotorů se zastaví. Už jistě nebudou ve všem, z paradoxního důvodu - 19 - Lamborghini Huracan Performante 2017 prvni lepsi 07Rozmach turbomotorů se zastaví. Už jistě nebudou ve všem, z paradoxního důvodu - 20 - Lamborghini Huracan Performante 2017 prvni lepsi 08
Lamborghini Huracan Performante s motorem 5,2 V10

Zdroj: Motoring

Mirek Mazal

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.