Rusové učinili přelomový objev. Zbaví auta jednoho z nejnepříjemnějších projevů

Rusko nebylo a není automobilovou velmocí, přesto se tým vědců z univerzity FEFU postaral o objev, který může svět aut zásadně změnit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Rusové učinili přelomový objev. Zbaví auta jednoho z nejnepříjemnějších projevů

3.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Rusové učinili přelomový objev. Zbaví auta jednoho z nejnepříjemnějších projevů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Rusko nebylo a není automobilovou velmocí, přesto se tým vědců z univerzity FEFU postaral o objev, který může svět aut zásadně změnit.

Rusko se dá za velmoc považovat snad jen z hlediska vojenské síly. Jeho ekonomika pokulhává a málokdy z těchto končin slyšíme zprávy o převratných objevech souvisejících s jinými obory. Výjimkou není ani automobilový průmysl. V zemi sice funguje několik automobilek, ovšem ani Lada s novými modely Vesta a X-Ray není v čele „globálního potravinového řetězce.” Zprávy o možná zásadním objevu učiněném právě ruskými vědci v souvislosti především s automobily jsou tak docela překvapivé.

Tým výzkumníků z Ruska a Koreje vyvinul nový tlumicí materiál, který zastiňuje vše, čeho bylo dosud na daném poli dosaženo. Vůči stávajícím standardům pohlcuje zvuk s mnohonásobně vyšší účinností, a to nikoliv jen na vysokých frekvencích, ale především na těch středních a nízkých, na něž je lidské ucho citlivé. Právě takových zvuků auta vyluzují spoustu a přinejmenším naprostá většina lidí je vnímá jako rušivý hluk, jeden z nejnepříjemnějších projevů aut vůbec.

„V současné době jsou pro odhlučnění užívány různé porézní materiály,“ říká k tématu Alexej Zavjalov, který učinil zásadní průlom. Na rozdíl od jeho kolegů totiž zjistil, že pevnost a hlavně absorpci dnes běžně používaných materiálů lze navýšit pomocí nanoporézních granulí. To zásadně zvětšuje plochu vnitřního povrchu materiálu (vlastnost porézních materiálů) a tím také jeho schopnost absorpce mechanického vlnění.

Výsledný produkt je podobný aerogelu, nicméně vyráběn může být daleko levněji a zároveň je jeho produkce výrazně jednodušší. Podstatné přitom je, že ke zvýšení účinnosti materiálu bylo dosaženo ve frekvenčních pásmech 2,0 až 6,3 kHz a 0,5 až 1,6 kHz. Absorpce oproti standardu vzrostla o 60 - 100 % ( 1 - 3 dB), propustnost se měla snížit o těžko uvěřitelných (tedy naprosto zásadních) 20 - 22 dB.

Podle Zavjalova je nový materiál unikátní také tím, že umí značně redukovat nízkofrekvenční hluk. Dlouhodobá expozice infrazvuku a hluku o nízkých frekvencích (oblast pod 400 Hz) způsobuje závažné zdravotní komplikace. Nový materiál by tak mohl značně vylepšit situaci hlavně ve velkých městech, jejichž obyvatelé se s vysokými hladinami hluku musí potýkat.

O možných aplikacích nového materiálu se zatím hovoří jen v náznacích, z hlediska aplikované akustiky se ale nabízí množství různých oblastí. Své uplatnění by našel i ve stavebnictví či ve strojírenství, především ale v autech. V jejich případě by umožnil nejen výrazné snížení jejich hlučnosti, ale i zmenšení množství akustických izolací a tedy i sníženi hmotnosti. A to je další podstatný pozitivní dopad.


Rusové učinili přelomový objev. Zbaví auta jednoho z nejnepříjemnějších projevů - 1 - Alexej Zavyalov novy tlumici material prvni foto
Rusové v čele s Alexejem Zavjalovem objevili nový tlumicí materiál, který může auta učinit oproti dnešku nesrovnatelně tiššími a zároveň lehčími

Zdroj: Sdelanounas.ru

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.